Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering på en Mac

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har efter længere overvejelser besluttet mig for at lære at programmere. Det er med henblik på senere at lave min egen webshop. Der ligger mange links til debatter der har været her på amino førhen, de er dog forældet og mange af de daværende links er ikke længere mulige at benytte.

Jeg sidder i skrivende stund på min Macbook Pro, som jeg har besluttet mig for at programmere på. Jeg søger derfor "eksperternes" råd til hvilke programmer jeg skal bruge, og hvilke bøger jeg bør læse før jeg går i gang. Håber der er et skarp hoved eller to der kan hjælpe mig ;-)

Hav en fortsat god dag derude! 

Fra Taastrup
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 17:11

Hej Lasse

Som udgangspunkt er det nok godt at lære basis HTML inden du begynder at lære at programmere.

Når du har lært det kan du jo altid tage stilling til hvilket sprog du vil lære efterfølgende, de meste brugte i dag er PHP og ASP.NET, det ene er ikke bedre end det andet, de har begge deres fordele og ulemper

En god rækkefølge hvis du ville gå efter webprogrammering

1. HTML / CSS
  2. Javascript (Endelig noget med jQuery også)
  3. XML
  4. PHP eller ASP.NET (PHP bruges for det meste sammen med MySQL og ASP.NET sammen med MS SQL)
  5. Web Services
Du kan finde masse at godt begynder materiale http://www.w3schools.com/

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead.

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:19

Tusind tak Thomas!

Mange siger at det er en god idé at læse nogle bøger omkring det, da internettet ikke kan lære en alt - men hvilke bøger er der tale om, ved du det? :-)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:22

Hvis det er til web (kaldes nok mere for scripting end programmering) findes der flere forskellige værktøjer. Jeg bruger selv Coda på min Macs, og det fungerer fint.

Du kan installere MAMP på din Mac hvis du foretrækker at arbejde lokalt, istedet for at arbejde online. MAMP er en komplet webserver med MySQL database til Mac.

Mvh Carsten

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 17:25

Hvis du går ned på dit lokale bibliotek, har de sikkert en lille afdeling med programmeringsbøger.

Dog vil jeg sige at internettet er fantastisk til at lære programmering, da det er dynamisk frem for statiske bøger.

Mht. hvilke programmer du skal bruge, så bruger jeg selv et der hedder Tincta til mac:

Det er super-simpelt uden alle mulige ekstra features og kan hentes her:

http://mr-fridge.de/software/tincta/index.php

Du får lige en håndfuld links til at komme igang med:

tutorialized.com

good-tutorials.com

php-artikler.dk

nemprogrammering.dk

udvikleren.dk

Tilmeldt 3. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Fra  BIGBizz Motivation Skrevet kl. 17:25

Fandt forleden et fantastisk "tool" til at lære programmering, som jeg gerne vil dele med dig. Det hedder http://code.org, og er en slags skole, hvor du kan lære at programme diverse sprog.

Håber det hjælper :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 17:33

Lasse Olsen:
da internettet ikke kan lære en alt

Det er lidt en mundgas udtalelse, jeg vil da mene at man kan finde lidt info omkring et bestemt emnenettet end i EN bog 

Det handler mest om at lære de grundlæggende syntakser der i det sprog du vælge også videre udvikle dig selv der fra

Du kunne lave et helt shop system via if else sætninger hvis du har lyst til det, ikke særlig effektivt men du kan Wink

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 17:33

Kan anbefale dig at bruge programmet Coda 2. Super lækkert program Smile

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 20:31

Nu er der blevet nævnt programmering, og ikke nogen specifik form for programmering, så der kan være flere valgmuligheder.

Du kan som Thomas Pannerup siger, begynde med HTML, og senere udbygge det med Javascript, XML, PHP, .NET.

Men der er også programmering i den forstand af Apps for mac, iphone, ipad, android whatever - Hvilket er en anden type programmering.

Men der findes også server side programmering, ved opbyggelse af API'er, programmer som køre på servere, og backend processes generelt. - Her kan du både bruge php, .net, erlang, python, java, ruby, og jeg kan blive ved. Og her behøves du ikke at kunne html, css, javascript.

Jeg bruger selv HTML, PHP, og Python for det meste, men på det sidste er jeg gået meget over til python, da jeg skriver flere og flere backend services, hvor jeg egentligt ikke behøves at vide hvordan html virker f.eks, men mere hvordan man skriver optimal kode (Hvilket er utrolig spændende).

Måden jeg lærte html på, var ved at lege rundt med det, bare kaste mig ud i det, jeg ved ikke om det virker for dig, men virkede ihvertfald for mig.

En bog jeg syntes er god er Denne.

PHP kan jeg egentligt ikke huske hvordan jeg lærte, men jeg tror det kom med, at jeg brugte joomla og wordpress meget, og ville forstå hvordan det virkede, og ja senere begyndte jeg at finde ud af hvordan PHP virkede.

Python lærte jeg for ikke så længe siden, måden jeg kom igang, var ved at starte et projekt (en backend service) - jeg kunne vælge at skrive den i lige det sprog jeg ville, og tænkte. Jeg vil lære Python. Så kastede mig ud i det, begyndte at bygge, og ting jeg ikke vidste hvordan man gjorde, googlede jeg mig simpelt til.

Det betyder også at jeg har skrevet rigtig meget af koden om i projektet, og faktisk begyndt at bygge det helt om.

Men som programmer bruger jeg:

Sublime Text 2,  og vim (som er indbygget i terminalen på mac). Det er alt jeg behøves, Men kan også klart anbefale Coda, eller Espresso

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 09:41

Lasse Olsen:
Jeg sidder i skrivende stund på min Macbook Pro, som jeg har besluttet mig for at programmere på. Jeg søger derfor "eksperternes" råd til hvilke programmer jeg skal bruge, og hvilke bøger jeg bør læse før jeg går i gang. Håber der er et skarp hoved eller to der kan hjælpe mig ;-)

PHPStorm / WebStorm

Fra JetBrains: http://www.jetbrains.com/phpstorm/

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)