Nu er der blevet nævnt programmering, og ikke nogen specifik form for programmering, så der kan være flere valgmuligheder.
Du kan som Thomas Pannerup siger, begynde med HTML, og senere udbygge det med Javascript, XML, PHP, .NET.
Men der er også programmering i den forstand af Apps for mac, iphone, ipad, android whatever - Hvilket er en anden type programmering.
Men der findes også server side programmering, ved opbyggelse af API'er, programmer som køre på servere, og backend processes generelt. - Her kan du både bruge php, .net, erlang, python, java, ruby, og jeg kan blive ved. Og her behøves du ikke at kunne html, css, javascript.
Jeg bruger selv HTML, PHP, og Python for det meste, men på det sidste er jeg gået meget over til python, da jeg skriver flere og flere backend services, hvor jeg egentligt ikke behøves at vide hvordan html virker f.eks, men mere hvordan man skriver optimal kode (Hvilket er utrolig spændende).
Måden jeg lærte html på, var ved at lege rundt med det, bare kaste mig ud i det, jeg ved ikke om det virker for dig, men virkede ihvertfald for mig.
En bog jeg syntes er god er Denne.
PHP kan jeg egentligt ikke huske hvordan jeg lærte, men jeg tror det kom med, at jeg brugte joomla og wordpress meget, og ville forstå hvordan det virkede, og ja senere begyndte jeg at finde ud af hvordan PHP virkede.
Python lærte jeg for ikke så længe siden, måden jeg kom igang, var ved at starte et projekt (en backend service) - jeg kunne vælge at skrive den i lige det sprog jeg ville, og tænkte. Jeg vil lære Python. Så kastede mig ud i det, begyndte at bygge, og ting jeg ikke vidste hvordan man gjorde, googlede jeg mig simpelt til.
Det betyder også at jeg har skrevet rigtig meget af koden om i projektet, og faktisk begyndt at bygge det helt om.
Men som programmer bruger jeg:
Sublime Text 2, og vim (som er indbygget i terminalen på mac). Det er alt jeg behøves, Men kan også klart anbefale Coda, eller Espresso