Så blev der en anledning til ikke kun at følge med fra sidelinien. Håber der er nogen, der kan enten bekræfte at nedenstående er korrekt eller korrigere de steder jeg tager fejl.
Scenarie: Selvstændig erhvervsdrivende med kontor i eget hjem.
Problem: Skatte- og momsmæssig behandling af anskaffelser og abonnementer som også anvendes privat.
Hovedregel: forholdsmæssig fradrag både skatte- og momsmæssigt. Baseres på skøn over erhvervsmæssig og privat anvendelse.
Undtagelse: bl.a. multimedier (som er det mine spm vedrører)
Moms Forholdsmæssig fradrag for internet- og mobilabonnement, samt anskaffelse af mobil og pc, jf. momsloven paragraf 38, stk. 2. Dvs. samme som hovedregel. Dog max 50% momsfradrag for anskaffelse og drift af telefon, jf. momsloven paragraf 40, stk. 2. Gælder denne regel også for selvstændige med kontor i eget hjem (da det også er arbejdssted)?
Skat Fuldt fradrag for internet og mobilabonnement, samt anskaffelse af mobil og pc, jf. Ligningsloven paragraf 16, stk. 12 og 13.
Beskatning af den selvstændige
Telefon: 2.500 kr. Er der beskatning hvis den selvstændige både har en privatmobil og en firmamobil og ikke bruger firmamobilen privat?
Internet: ingen beskatning ved selvstændig med kontor i eget hjem
PC: ingen beskatning af pc der delvist anvendes erhvervsmæssigt
Kort beskrevet er det korrekt at du har fuldt fradrag i moms og skat for PC og internet når du driver virksomhed og at du skal beskattes af 2500 kr for mobiltelefonen også selv om du har mere end en - som udgangspunkt i en personlig virksomhed
abbonementer som anvendes både privat og erhverv er for uspecifikt - er det internet så har du svaret korrekt - men taler vi blade, så skal det virkeligt være noget der kan anses for nødvendigt for din indtjening hvis de skal fratrækkes - du vil ikke kunne ha penge & privatøkonomi som magasin med moms og skattefratræk - ud fra at det skam er vigtigt for dig at være med på hvad der er for muligheder - for at drive din virksomhed
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er dog lidt i tvivl om du mener jeg har fuldt eller delvist momsfradrag for omkostninger til indkøb af PC og telefon samt til telefonabonnementet og internetabonnementet? I første afsnit skriver du fuldt momsfradrag og i andet afsnit giver du mig ret i begrænset fradrag for abonnementer - eller måske misforstår jeg :-)
Jeg er enig vedrørende fagblade. Det er primært vedrørende telefoni og internet jeg ikke er 100% sikker.
telefon moms deles i forhold til brug privat/firma ved købet men bruger du den kun til firma og som jeg husker det - du har en anden og betaler skat af fri telefon i alle fald som personlig virksomhed - ja så er det 100% firma også momsen vil jeg mene og internet er der 100% fradrag i moms og skat for så sidste del var kun i forhold til netop sådan noget som fagblade der kan tolkes meget forskelligt
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER