Du ønsker at opstarte en selvskabs type der såvidt jeg husker ikke koster noget at oprette. ( enkeltmandsvirksomhed)
Jeg formoder derfor du vil indskyde de 50.000 så du har kapital i virksomheden, til drift af virksomheden og dækning af omkostninger i opstartsfasen.
hvorfor ville du så ønske at få pengene tilbage igen ?
Som udgangs punkt vil du blive beskattet af pengene hvis du trækker dem ud af selvskabet....
SÅ i realiteten skal du kun skyde pengene ind til drift af virksomhed og ikke for at oprette selvskabet ligesom et APS og A/S der kræver henholdsvis 80.000 og 500.000 at oprette.
håber du kunne bruge min begrænsede viden inden for dette område... MVh Julian
Som udgangs punkt vil du blive beskattet af pengene hvis du trækker dem ud af selvskabet....
Dette er ikke korrekt. Når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, så skal 'indskuddet' registreres på en mellemregningskonto. Når disse penge trækkes ud igen så vil de ikke udløse en beskatning.
hvorfor ville du så ønske at få pengene tilbage igen ?
Hvorfor skulle man IKKE ønske at få sine penge tilbage igen? Hvis man starter en virksomhed, ønsker man da, at den kan finansiere sig selv og endda generere et overskud, så de 50.000 er jo bare for at have noget at starte med.
Og nej, man bliver selvfølgelig ikke beskattet af sine egne penge, som man har "lånt" firmaet og trækker ud igen.
Man bliver beskattet af firmaets overskud som udregnes ved at trække sine udgifter fra sin omsætning.
de beskattede penge du skyder ind skyder du ind og bogfører i status på en konto i mellemregning og du kan trække dem ud igen lige når du vil uden skat. I og med det jo er beskattede midler du fører ind - så er der ikke noget skat indblandet - heller ikke fradragsmæssigt