Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Mangler DK sundere spisesteder?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hold dig til topic

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:45
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jamen ilm da så lad være med at åbne munden når du ikke ved en skid om det.. så hold dig til indlæg du kender til i stedet ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 21:15

janniknp:

Hej.

Godt projekt, men jeg håber i virkeligt vil sætte jer ind i, hvad sund mad er for mennesker.

Salat er det sundeste mad man kan få, hvis man snakker kalorier, og salat kan man få overalt. Derudover er der mange der mener at bare fordi der er kerner i brød, så bliver det pludseligt sundt. Men nu indeholder normalt brød ca. 300-350 kcal pr 100 gram, og kerner indeholder ca. 600 kcal pr 100 gram. Så snakker man kalorier, så bliver brødet ikke sundere. Derudover får man mere sundt fedt i brød med kerner end i brød uden kerner. Igen kan man først snakke om sund maden, hvis det passer i en daglige indtagelse af kalorier, og hvad ens mål er.

Min holdning til sund mad er IIFYM (If It Fits Your Macros - oversat til: Hvis det passer til dit daglige behov). En sund kost siges normalt at være minimum 1 gram fedt pr kg kropsvægt og 2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. Mangler man f.eks. at få 50 gram fedt, men proteinindtaget er opnået, og du kun har 500 kcal tilbage af dit ligevægtsindtag. Ja så kan det være sundere at tage 50 gram rapsolie frem for et par pakker rugbrød med kerner for at få samme mængde fedt.

Jeg føler bare at mange restauranter og spisesteder udnytter folks manglende viden om "sund mad". F.eks. spisesteder som sælger sandwich med masser af bacon, skinke, dressing, smør m.m, og over 1000 kalorier og masser af unødvendige kulhydrater, og som så tillader sig at kalde denne sandwich for sund, fordi der lige er 10 gram salat og 10 gram kerner i sandwichen.

Det kunne være fedt, hvis i skrev kalorier, proteinindhold, kulhydratindhold og fedtindhold til hver enkel ret. Så folk kan gå efter IIFYM konceptet. Derudover vil det være fedt med en masse forskellige slags retter som f.eks. retter med lavt kulhydratindhold og højt proteinindhold, eller retter med lavt kulhydratindhold og højt protein og fedt-indhold. Igen, så folk kan benytte konceptet IIFYM (If It Fits Your Macros). Derudover kunne i tilbyde folk at lave kostplan for vedkommende og evt lave alle personens måltider som take-away m.m. På den måde kan i sælge mere på en gang, i stedet for bare at sælge et måltid mad, kan i nu sælge 3-4 måltider mad på EN gang.

Håber det er noget i vil tage til eftertragtning.

Venlig hilsen en person som går meget op i kost og træning ;)

Jeg bliver nødt til lige at blande mig lidt her :)

Man får mere sundt fedt fra brød med kerner, fremfor uden kerner - det er ikke derfor man spiser rugbrød med kerner. Kernerne indeholder ufordøjelige fibre der øger mæthedsfornemmelse, og meget andet. 

Jeg går stærkt ud fra, at dine anbefalinger er på baggrund af styrketræning. Det hverken kan eller bør overføres til "alm." mennesker.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at ens kost består af 15% protein, (max)30% fedt og 55% kulhydrater. Altså dobbelt så meget fedt, som protein. Derudover, så viser studier at 2 gram protein/kg. kropsvægt er hvad kroppens maksimalt kan udnytte om dagen, til restitution af muskler. En der ikke træner har maksimalt brug for omkring 1.2-1.4 g/kg. kropsvægt mener jeg(kan ikke huske det på stående fod).

Din teori omkring man skal drikke 50g rapsolie forstår jeg ikke. Hvorfor skulle man det? Hvad nu hvis man cutter, og man derfor har et minimalt fedtindtag, og så selvfølgelig spiser fiberrige måltider med salat, fremfor olie. Hvad har det af konsekvens? Jeg vil aldrig i mit liv anbefale en at drikke 50g olie fremfor en rugbrød :D - Det eneste der vil kunne ske, ved ikke at indtage nok fedt, er vel malabsorption af vitaminer, hvilket jo vist kan være skrækkeligt, men langtfra farligt en enkelt dag :D

I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor alle retter skal have lavt kulhydratindtag. Det er dét vi skal have mest af i vores kost - og hvis du styrketræner må du da være særligt glad for dem. De booster dit insulin niveau, som er et væksthormon, samtidig med de fylder dine glykogendepoter op og hæmmer udskillelsen af cortisol, som nedbryder fedt og muskelvæv. :D

Venlig hilsen

Justin Timberlækker

Edit:

Jeg kan se, at du siger kulhydrat=sukker og sukker=kulhydrat. Tror du det betyder, at alt kulhydrat er dårligt? Det er trods alt det vi skal have mest af, og det har særdeles lukrative egenskaber alt afhængig af hvilke kulhydrater du spiser. Havregryn har massere af kulhydrat, også kendt som kostfibre. Kostfibre inddeles i 2, opløselige og uopløselige - og de er begge kulhydrater. Jovist er maltodextriner, fructose, lactose eller eksempelvis sucrose (som vi kender som bordsukker) også kulhydrater - men med nogle andre lukrative egenskaber end f.eks. kostfibre. De er særdeles nyttige postworkout for øget insulin, hæmmende cortisol og øget energi. 

Forskning viser i øvrigt også, at kulhydrat gør cellemembranen mere permeabel overfor protein, hvorfor det endnu engang er lukrativt hvis man skal vokse muskelmæssigt.

Derudover giver monosakkarider og disakkarider øget tarmperistaltik, hvilket kan anvendes klinisk ved forstoppelse som selvmedicinering. 

Du lukker virkeligt meget lort ud, sorry to say. Get your facts straight bro.

Venlig hilsen

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 21:37

janniknp:

2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. OMG Ikke tro alt hvad du læser på fitness webshops ( din krop kan ikke optage mere ind 1.4g protein per kg krops vægt. Og hvad sker der med overskyden protein ?? det bliver til fedt) og er kun hvis du træner 

50 gram rapsolie ( Kun hvis du træner sundt fedt kan sette sig )

salt ( Kvinder bør højest få 6 g salt om dagen og mænd 7 g)

Vælg i stedet olier med højt indhold af flerumættede fedtsyrer - f.eks. solsikkeolie, majsolie og tidselolie. Begræns brugen til ca. 1-2 tsk. pr. dag. Spis desuden gerne 2-3 tsk. fedtholdige kerner, nødder, mandler m.v. dagligt. Vælg magert kød med højst 12 g fedt pr. 100 g - og meget gerne en lavere fedtandel. Spis dagligt 300-400 g magert kød/fjerkræ/fisk/skaldyr eller 100-130 g tørrede bælgfrugter, såsom linser, brune bønner, hvide bønner og sojabønner. Hvis du følger disse retningslinier, sikrer du et tilstrækkeligt indtag af essentielle fedtsyrer; n-3 og n-6 fedtsyrer.

sukker

Kvinder bør maks. få 50 g sukker om dagen. Mænd bør maks. få 65 g sukker om dagen. Vælg derfor morgenmadsprodukter med maks. 15 g sukker pr. 100 g af produktet. Skær ned på slik og kager - spis det f.eks. kun ved fødselsdage. Foretræk bolcher, vingummi og lakrids frem for kager og chokolade. Vælg drikkevarer uden sukker - f.eks. vand, danskvand, light sodavand, light saft osv. Almindelig saft, sodavand, kakaomælk og juice indeholder ca. 10 g sukker pr. dl!

fuldkorn

Spis gerne fuldkornsprodukter - men med måde. Når dit totale energiindtag, bl.a. i form af kulhydrat, skal reduceres i forhold til energiforbruget, er det vigtigt at du fokuserer på at få grove, fiberrige kulhydrater såsom grove grøntsager, brød og gryn. Om dagen bør du maks. spise 100 g groft brød (ca. 2 skiver) eller 2 dl havregryn eller 6 stykker groft knækbrød eller 4 mellemstore kartofler eller 60 g fuldkornspasta/parboiled eller brune ris/bulgur (rå vægt). Fuldkornsbrød (f.eks. rugbrød) og gryn (f.eks. havregryn) er sundt, godt for fordøjelsen og mætter meget. Dette skyldes det høje fiberindhold og sunde stoffer i fuldkorn.

fisk

Spis 300 g fisk og skaldyr om ugen - gerne fed fisk. Både magre og fede fisk indeholder mange vigtige vitaminer, mineraler og sunde fedtsyrer.

6 om dagen for sund livstil

Spis Mindst 600 G Varieret Frugt Og Grønt Om Dagen, Heraf Maks. 2-3 Stk. Frugt (200-300 G) Og Gerne 400-700 G Grove Grøntsager. F.Eks. Gulerod, Rødbede, Selleri, Persillerod, Broccoli, Blomkål, Rosenkål, Spidskål, Hvid-, Rød- Og Grønkål, Ærter Og Bønner.

Ved vægt tab og forbræning

Fordel din mad jævnt over dagen med tre hovedmåltider og to til tre relativt store mellemmåltider. På denne måde holder du forbrændingen i gang, undgår at blive sulten og mindsker trangen til noget sødt.

sund og vægt tab eller bare sund livstil

Fysisk aktivitet/motion øger forbrændingen, gør dit vægttab lettere og mere holdbart samt giver dig sundhed og velvære. Motionér mindst 30-60 minutter hver dag.

vægt tab

Så snart du indtager færre kalorier, end du forbrænder, vil du tabe dig. Det er klart, at et større kalorieunderskud giver et større vægttab – men det er ikke altid en fordel at presse sig selv for hårdt på den konto. Det skal også være overskueligt og udholdeligt at gennemføre et vægttab – ellers ender det bare med, at du kaster håndklædet i ringen. 
Du kan med fordel sørge for et dagligt kalorieunderskud på mellem 500-1.000 kalorier, som kan give et sundt og fornuftigt vægttab på ½ - 1 kg om ugen. Så længe du holder dig indenfor det, undgår du tab af muskelvæv og taber i stedet det overskydende fedt. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 708
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 21:58

Ingen tvivl om at vi på "take-away" markedet mangler et sundt udvalg.  Jeg er lige landet efter en tur til London. Deres udvalg af sund mad til at tage med sig er kanon-stort. Det skyldes ikke briterne...deres egen madkultur er elendig. Men alle de indvandrere der kan levere stort set alt. Sjældent har jeg været et sted der kan levere så fornuftig mad til ingen penge. Bl.a. sushi til en tredjedel af prisen end i DK;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:03

Spændende, Lars Fjord - måske jeg kan redegøre for, at det er super nødvendigt med en studie-tur til London i forbindelse med min bachelor og få skolen til at give et lille bidrag ;) Ej, wishful thinking og spøg til side. At hente inspiration i udlandet er klart en mulighed. Selvom vi er åh-så-moderne i DK, halter vi alligevel bagud på mange områder. Særligt fornuftigt take-away til overkommelige priser, it seems :) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 09:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Diskussionen om hvorvidt fedt er fedt, kulhydrat er kulhydrat og protein er protein, synes jeg i øvrigt er sagen uvedkommende. Jeg studerer Ernæring og Sundhed og har derfor en fin viden på området. Og hvis ikke, så véd jeg, af gode grunde, at jeg skal finde min viden i videnskabelige artikler og ikke her. Menneskets ernæringsfysiologi er et mega komplekts emne, som vi kunne diskutere fra nu af and untill forever. Ikke mindst fordi, at der hele tiden dukker ny forskning op på området :)

Og godmorgen, kære aminoner! Smile

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 09:32

Jeanett Djarling:
så véd jeg, af gode grunde, at jeg skal finde min viden i videnskabelige artikler og ikke her
Wink

Yes Held og lykke med opgaven.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra odense
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 12:14

janniknp:
kroppen reagerer ikke anderledes på om du får 100 kulhydrat fra slik eller 100 kulhydrat fra grøntsager.

det er jo så i høj grad hvilke parametre man kigger efter. tæller man kalorier, ja så har du ret, men ser man på værdierne for hvor sundt det er, så er der i høj grad forskel på det glykemiske index på sukker og hvidt brød (hvidt brød er faktisk værre) og for meget raffineret hvidt sukker, er jo også i høj grad mistænkt for at fremkalde sukkersyge

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 15:02

Michael Thorborg:
det er jo så i høj grad hvilke parametre man kigger efter. tæller man kalorier, ja så har du ret, men ser man på værdierne for hvor sundt det er, så er der i høj grad forskel på det glykemiske index på sukker og hvidt brød (hvidt brød er faktisk værre) og for meget raffineret hvidt sukker, er jo også i høj grad mistænkt for at fremkalde sukkersyge

Lige netop det der gør, at jeg mener, at ernæringsfysiologi er et mere komplekst emne end som så. Det er tydeligt at se på denne debat, at folk ''sværger til'' forskellige sundhedsdiskurser, og det er jo et eller andet sted bare herligt. Emnet er jo super spændende :)

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)