Hej.
Godt projekt, men jeg håber i virkeligt vil sætte jer ind i, hvad sund mad er for mennesker.
Salat er det sundeste mad man kan få, hvis man snakker kalorier, og salat kan man få overalt. Derudover er der mange der mener at bare fordi der er kerner i brød, så bliver det pludseligt sundt. Men nu indeholder normalt brød ca. 300-350 kcal pr 100 gram, og kerner indeholder ca. 600 kcal pr 100 gram. Så snakker man kalorier, så bliver brødet ikke sundere. Derudover får man mere sundt fedt i brød med kerner end i brød uden kerner. Igen kan man først snakke om sund maden, hvis det passer i en daglige indtagelse af kalorier, og hvad ens mål er.
Min holdning til sund mad er IIFYM (If It Fits Your Macros - oversat til: Hvis det passer til dit daglige behov). En sund kost siges normalt at være minimum 1 gram fedt pr kg kropsvægt og 2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. Mangler man f.eks. at få 50 gram fedt, men proteinindtaget er opnået, og du kun har 500 kcal tilbage af dit ligevægtsindtag. Ja så kan det være sundere at tage 50 gram rapsolie frem for et par pakker rugbrød med kerner for at få samme mængde fedt.
Jeg føler bare at mange restauranter og spisesteder udnytter folks manglende viden om "sund mad". F.eks. spisesteder som sælger sandwich med masser af bacon, skinke, dressing, smør m.m, og over 1000 kalorier og masser af unødvendige kulhydrater, og som så tillader sig at kalde denne sandwich for sund, fordi der lige er 10 gram salat og 10 gram kerner i sandwichen.
Det kunne være fedt, hvis i skrev kalorier, proteinindhold, kulhydratindhold og fedtindhold til hver enkel ret. Så folk kan gå efter IIFYM konceptet. Derudover vil det være fedt med en masse forskellige slags retter som f.eks. retter med lavt kulhydratindhold og højt proteinindhold, eller retter med lavt kulhydratindhold og højt protein og fedt-indhold. Igen, så folk kan benytte konceptet IIFYM (If It Fits Your Macros). Derudover kunne i tilbyde folk at lave kostplan for vedkommende og evt lave alle personens måltider som take-away m.m. På den måde kan i sælge mere på en gang, i stedet for bare at sælge et måltid mad, kan i nu sælge 3-4 måltider mad på EN gang.
Håber det er noget i vil tage til eftertragtning.
Venlig hilsen en person som går meget op i kost og træning ;)