Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Mangler DK sundere spisesteder?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

I forbindelse med min (og en medstuderendes) professionsbachelor-opgave, som kommer til at omhandle udviklingen af et nyt madkoncept, ville det GLÆDE os, om I ville bruge små 5min på at udfylde nedenstående spørgeskema:

https://docs.google.com/forms/d/131hIj9ckpm_a3rd7oKslTWTy-ZgkJwE3Ng3bNvaLqq0/viewform

Skulle i have lyst, må i også meget gerne dele linket videre i andre forums - kun fantasien sætter grænser. Vi håber at nå en så bred folkemængde som muligt, forståes :)

På forhånd - en million milliard gange - mange tak!

Ps. Hvem ved om dette spændende projekt ender med, at der åbner et nyt spændende spisested i bette dk :) Det er hvad vi håber på!

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 21:28

Ifølge min mening mangler Danmark da helt klart sundere spisesteder. Idéen og de spørgsmål jeg præsenteres for i spørgeskemaet er da helt klart interessante, det eneste jeg kan være bekymret for er prisen.

Jeg har besvaret.

God weekend.

Med Venlig Hilsen
Morten

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 21:41

Prisen er helt sikkert også en ting, som bekymrer os. Vi vil bruge vores bachelor-opgave på at finde ud af om et sådan spisested overhovedet vil være rentabelt :) Det kan jo vise sig, at der hverken er marked for og/eller økonomi i det. Det bliver super spændende!

Tak for dit svar og god weekend til dig også :)

Venlig Hilsen,

Jeanett

Tilmeldt 21. Jan 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

Godt projekt, men jeg håber i virkeligt vil sætte jer ind i, hvad sund mad er for mennesker.

Salat er det sundeste mad man kan få, hvis man snakker kalorier, og salat kan man få overalt. Derudover er der mange der mener at bare fordi der er kerner i brød, så bliver det pludseligt sundt. Men nu indeholder normalt brød ca. 300-350 kcal pr 100 gram, og kerner indeholder ca. 600 kcal pr 100 gram. Så snakker man kalorier, så bliver brødet ikke sundere. Derudover får man mere sundt fedt i brød med kerner end i brød uden kerner. Igen kan man først snakke om sund maden, hvis det passer i en daglige indtagelse af kalorier, og hvad ens mål er.

Min holdning til sund mad er IIFYM (If It Fits Your Macros - oversat til: Hvis det passer til dit daglige behov). En sund kost siges normalt at være minimum 1 gram fedt pr kg kropsvægt og 2 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. Mangler man f.eks. at få 50 gram fedt, men proteinindtaget er opnået, og du kun har 500 kcal tilbage af dit ligevægtsindtag. Ja så kan det være sundere at tage 50 gram rapsolie frem for et par pakker rugbrød med kerner for at få samme mængde fedt.

Jeg føler bare at mange restauranter og spisesteder udnytter folks manglende viden om "sund mad". F.eks. spisesteder som sælger sandwich med masser af bacon, skinke, dressing, smør m.m, og over 1000 kalorier og masser af unødvendige kulhydrater, og som så tillader sig at kalde denne sandwich for sund, fordi der lige er 10 gram salat og 10 gram kerner i sandwichen.

Det kunne være fedt, hvis i skrev kalorier, proteinindhold, kulhydratindhold og fedtindhold til hver enkel ret. Så folk kan gå efter IIFYM konceptet. Derudover vil det være fedt med en masse forskellige slags retter som f.eks. retter med lavt kulhydratindhold og højt proteinindhold, eller retter med lavt kulhydratindhold og højt protein og fedt-indhold. Igen, så folk kan benytte konceptet IIFYM (If It Fits Your Macros). Derudover kunne i tilbyde folk at lave kostplan for vedkommende og evt lave alle personens måltider som take-away m.m. På den måde kan i sælge mere på en gang, i stedet for bare at sælge et måltid mad, kan i nu sælge 3-4 måltider mad på EN gang.

Håber det er noget i vil tage til eftertragtning.

Venlig hilsen en person som går meget op i kost og træning ;)

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 22:46

Hej Janniknp,

Først og fremmest tak for et langt og lækkert input! Alle dine skriblerier og tanker er allerede kopieret og smidt ind i vores brainstorm! Mange af de ideer du præsenterer har vi allerede diskuteret og når konceptet stille og roligt falder på plads (og vores første spæde markedsundersøgelse er afsluttet og analyseret), er det klart ting, som skal tages op til overvejelse. Vi er - indrømmet - stadigvæk igang med idéudviklingen. Et slags ''prejekt'' som indledning til det projekt, som vi skal arbejde med i forbindelse med vores bachelor-opgave.

Sund mad er jo i virkeligheden et vidt begreb. Hvad der er sundt for dig, er ikke nødvendigvis sundt for mig. IIFYM, som du siger. Sjovt jeg ikke har ''hørt'' eller læst om det begreb :)

Umiddelbart er vi tændt på ideen om et spisested - højst sandsynligt en Café - som serverer måltider med fokus på gode kulhydratkilder (primært grøntsager i alskens former), protein og naturligt fedt. Og det kan man jo sagtens kombinere med nogle af dine ideer! Så'klart! Traditionelle sandwiches, burgers, pizza'er og pastaretter vil slet ikke være at finde på vores menu-kort. Vi vil kinda gøre oprør mod den traditionelle café-mad og servere langt mere næringsrige (og lækre) alternativer. Alternativer der ligner det traditionelle, forståes. Vi håber, at der er marked for det!

Endnu engang tusinde tak for dine kommentarer. Herligt! Skulle du have flere lækkerier i ærmet, så del endelig :)

Venlig hilsen og go' aften,

Jeanett

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 14:56

En anden ting er, at vi i høj grad søger folk, som vi på den ene eller anden måde kan ''netværke'' og/eller samarbejde med. Så skulle der sidde nogen derude, som kunne være interesseret i, at følge os og/eller bidrage med noget spændende og relevant, så hold jer endelig ikke tilbage :) We are just at the beginning!

Men eh, måske man i virkeligheden skulle oprette en ny tråd om dét Angel I dno! Blot en tanke.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 15:13

kan ikke lade være med at tænke på den berømte: Guns dont kill people, people kill people

om man er enig eller ej er underordnet her, men kommer til at tænke på det samme med maden:

det er ikke den usunde mad der gør folk usunde, folk gør sig selv usunde

det er nok nærmere en holdningsændring til hvad vi har lyst til at indtage der afgør om der er for få restauranter med mere sunde alternativer

Restauranter skal lave mad der smager godt, det er hele formålet, at god mad er usundt på dagsbasis er så dilemmaet for dem der ikke kan finde ud af at spise mindre end de kan forbrænde ved deres min. motion eller ikke eksisterende tilgang til at holde kroppen oppe i gear som den er skabt til!

hellere mindre adgang til TV og bløde sofaer og så den ultra nemme, mad bestilling over nettet :)

ja held og lykke, den vinder vi vist aldrig :)

den sunde mad er der, vi forstår bare ikke at spise hvad der er godt for os, eller osse vil vi ikke :)

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 15:40

Uha, ja - sikke en problemstilling du får smidt på banen her. Jeg kan kun give dig ret! En anden ting er, at - og det er blot en antagelse - de fleste nok netop vælger, at tage ud og spise for at få noget ''ekstra lækkert'' og slippe for at stå i køkkenet selv. Og så MÅ det altså gerne være usundt. Dér er vi ligeglade, fordi.. nu har vi jo givet os selv lov. Så sunde spisesteder? Pffft, hvorfor? Er det ikke nok, at vi lever sundt (så sundt, som vi nu er i stand til) til dagligt? Det er svært, at ændre holdninger. Særligt ens egne ;)

Mén - og man har vel lov, at drømme - det KUNNE være fantastisk engang at kunne træde ind på en Café (gerne min egen ;D) hvor grøntsager, frugt, kød og naturligt fedt fylder mere end brød, ris og pasta! Skype-Blush

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 16:18

det jeg savner på farten er højt protein indhold og low carbs.

rigtig mange er begyndt at få øjnene op for at det ikke er fedtet i maden der er synderen, men kulhydraterne. se bla. på trenden med stenalderkost.

jeg har aldrig været i bedre form (både fysisk psykisk) nu hvor jeg er begyndt at bage mit eget "brød" efter thomas rodes opskrift, og det er endda et brød med 3x højere kalorie indhold end almindeligt rugbrød.

stik mod den almindelige viden om kalorier, er min fedtprocent faktisk blevet lavere til trods for de flere kalorier og fedtindhold.

og ja jeg er også træt af sandwich stedernes misvisende påstand om at være sunde...

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 16:32

Hej Michael,

Når nu du skriver ''højt protein-indhold og lowcarb på farten'', så tænker jeg Take-away? Det er klart en faktor, som vi har tænkt, at bringe ind i vores koncept. Den vil dog være sekundær, da vi som udgangspunkt ønsker, at skabe rammerne for en ''sund'' café, hvor man sætter sig ned, nyder og hygger sig i godt selskab. Og dette uden dårlig samvittighed. Vi ønsker ikke, at ''efterligne'' Palæo's take-away restauranter, f.eks. Ikke dermed sagt, at det man kan få der, ikke er lækkert ;) Sure is!

Tillykke med din bedre form - det' altid fedt når man finder VEJEN! :) Og ja, Thomas Rodes stenalderbrød er sindssygt lækkert! Jeg er rørende enig i mange af de ting du skriver og lever selv efter samme forskrifter. Hvorfor det selvfølgelig vil afspejle sig i vores koncept-idé! 

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)