Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det en god idé med et holding selskab?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er lige præcis VSO vi vil benytte os af indtil det er muligt at stifte et Aps med disse midler, som vi har "opsparet" igennem VSO'en. 

Vi har hele tiden tænkt, at der skulle en revisor på, når vi skulle lave omdannelsen, men bogføringen igennem selve forløbet, havde vi tænkt at klare selv. 

Men det kan da godt være, at vi skal have fat i en revisor, så vi kan finde på det bedst mulige forløb. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:00

Hej

LopStaR:

Hvis vi investere hele vores firmas indkomst i diverse ting, som vil gavne firmaet på sigt, bliver vi så beskattet af dette? Hvis ikke,r så er vores plan, at investere i optimering og eventuelle andre idéer og til sidst oprette et Aps, når vi har investeret for omkring 80.000. 

For hvis jeg har forstået det ret, så kan man ikke bare lade overskuddet stå på en konto indtil man har 80.000 uden at blive beskattet af det? Derfor vil vi gerne have pengene i omløb, så vi hurtigst muligt kan få oprettet et Aps.

Dette er ikke helt korrekt, idet virksomhedens overskud følgelig beskattes med minimum 25 % efter Virksomhedsskatteordningens regler, som herefter vil henstå som et opsparet overskud i enkeltmandsvirksomheden.

Hvis enkeltmandsvirksomheden senere omdannes jvf. Virksomhedsomdannelsesloven, så vil et eventuelt opsparet overskud indgå med en negativ effekt på anskaffelsessummen for selskabet med den værdi, som det opsparede overskud andrager på omdannelsestidspunktet. Dette bevirker igen, at den manglende afregning af skatten fra enkeltmandsvirksomheden (den er kun beskattet med 25 %, hvorfor der mangler afregning af skatten med yderligere 20-25% af det oprindelige beløb) kommer til beskatning på det tidspunkt, hvor selskabet sælges eller ophører. Hvis der på tidspunktet for selskabets stiftelse ønskes en partner, og der i denne forbindelse sælges/overdrages anparter, så vil dette udløse beskatning af aktieavancen straks.

Hvis selskabet må tvangsopløses eller går konkurs, så vil der også kunne udløses skat som følge af den udskudte skattebetaling i forbindelse med virksomhedsomdannelsen.

Ønsker man derimod at stifte selskabet kontant med indskud af kr. 80.000,00, så skal dette ske med beskattede midler, hvorfor der ikke "bare" kan hæves kr. 80.000,00 i enkeltmandsvirksomheden til formålet, idet der alligevel vil ske beskatning af disse midler for indehaveren af enkeltmandsvirksomheden.

Dette kun for at belyse, at der ikke er nogen skattelempelser på denne fremgangsmåde.

Som jeg opfatter det, så vil det optimale være at indskyde kr. 80.000 og stifte selskabet fra begyndelsen, således alle aftaler og partnere deltager ligeligt fra starten.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18

LopStaR:

Ja, det er lige præcis VSO vi vil benytte os af indtil det er muligt at stifte et Aps med disse midler, som vi har "opsparet" igennem VSO'en. 

Vi har hele tiden tænkt, at der skulle en revisor på, når vi skulle lave omdannelsen, men bogføringen igennem selve forløbet, havde vi tænkt at klare selv. 

Men det kan da godt være, at vi skal have fat i en revisor, så vi kan finde på det bedst mulige forløb

Jeg tror også I har set Tonnys svar - og det passer jo meget godt med mit om at de 80.000 skal være beskattede midler - I kan ikke spare op uden fuld skat og så bruge den som ApS kapital, så ville kapitalen jo ikke være der, for der hviler jo en skat på dem når der kun er betalt 25% selskabskat - for at de skal være helt frie for skat.- Fat en revisor og jeg synes også, se om ikke I kan grave de 80.000 kr frem fra start for at spare en masse bøvl - men ellers - tænk på det som at i skal ha tjent penge som er fuldt beskattede for at de kan bruges til ApS - ikke bare ha overskud i VSO - men fuldt beskattede -

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 14:44

Hej til Tonny og Cookie.

Okay, så alle midler skal være fuldt beskattede. Så havde jeg misforstået det lidt.

Så det vil sige, at de penge vi tjener ind, bliver beskattet af, først selskabsskat derefter almindelig skat, så vi ender op på ~40-50%. Dem lader vi stå på en konto indtil vi har 80.000 kroner, og så kan vi oprette vores Aps. 

At smide 80.000 fra start af bliver en lang process, når vi er 2 studerende, og tage et lån på 80.000 vil vi ikke risikere med vores første iværksætter-projekt. 

Så jeg tror, at vi vil prøve at optjene disse 80.000 igennem firmaet. 

Tak for svarene og jeres tålmodighed. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23

Jep og I skal jo ikke betale både selskabs skat og almindelig skat men kun personlig skat sammenlagt i en personlig virksomhed = med ca 44%

Jeg kan trøste med, at selv ApS ejere dels skal skyde disse 80 t (næste år jo 50 t - så det lysner for jer - kravet sættes ned 1/1-2014 hvis loven som ventet vedtages) OG vil blive afkrævet personlig kaution (selvskyldner kaution for meget af deres gæld

vh

Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 21:52

Okay, så en personlig virksomhed den går faktisk bare ind på mit B-kort, hvor jeg betaler almindelig skat. Faktisk ligesom en normal lønning. 

( Mit fradrag på hovedkortet går til SU

Ja, det må man sige lysner, da vi ikke regner med at indtjene 80.000 det første år. 

Jeg siger mange tak for hjælpen endnu engang.

Det er dejligt, at man som uerfaren og en smule forvirret omkring mange regler og ordninger, kan komme herind og få hjælp fra erfarne mennesker. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

LopStaR:
Okay, så en personlig virksomhed den går faktisk bare ind på mit B-kort, hvor jeg betaler almindelig skat. Faktisk ligesom en normal lønning. 

Ah ikke helt - Du betaler skat i personlig virksomhed eller I/S af overskuddet LÆS HER DETTE LINK Måden det sker på er ved at man forskudsregistrerer hvad man forventer at tjene  http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789598 

Så sker to ting - Den ene er at du kan risikere modregning i SU hvis du kommer over den du må i forhold til SU og det andet er, at skat nu tager af det fradrag du har og som normalt bruges åbenbart for dig på SU. Det nedsættes helt enkelt for at du får betalt skatten af din virksomheds drift i løbet af året - og går det i 0 så får du B-skatte opkrævninger. Når året er gået reguleres det til det faktiske - og du kan også ændre forskud flere gange under året, så du starter blødt ud

vh

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)