Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det en god idé med et holding selskab?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino

Jeg står med en ven og er ved at starte et selskab op, som løbene skal blive til flere, hvis vi får succes. 

Vi har tænkt på, at selskabet først skal stiftes i en enkeltmandsvirksomhed, hvor man så kan lade kapitalen stå, indtil vi kan udbetale fornuftige penge til os selv. 

Primært vil det meste af det gå til videreudvikling før vi er oppe i større beløb.

Nu står jeg så med tanken om, at vi skal da også have skiftet 2 Holding selskaber, hvori vi fordeler xx antal procent af virksomhedens værdi til os hver, men hvornår kan dette betale sig? 

Så vidt, som jeg har forstået, så skal man have lavet selve enkeltmandsvirksomheden om til et A/S. Altså, man skal have smidt kapitalen på 80.000. Derefter så kan man vel egentlig oprette de 2 holding selskaber eller hvad?

Jeg har forstået pointen i, at et holdingselskab kræver flere regnskaber, bankkonti og, at det kan give skattefordele osv. osv. Men jeg har ikke fået fat i, hvornår det egentlig kan betale sig at stifte selskabet og om det koster noget at stifte et holding? 

På Forhånd Tak!

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 21:05
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10

LopStaR:

Vi har tænkt på, at selskabet først skal stiftes i en enkeltmandsvirksomhed, hvor man så kan lade kapitalen stå, indtil vi kan udbetale fornuftige penge til os selv. 

Primært vil det meste af det gå til videreudvikling før vi er oppe i større beløb.

Jeg har forstået pointen i, at et holdingselskab kræver flere regnskaber, bankkonti og, at det kan give skattefordele osv. osv. Men jeg har ikke fået fat i, hvornår det egentlig kan betale sig at stifte selskabet og om det koster noget at stifte et holding? 

På Forhånd Tak!

DETTE LINK siger både noget om selve det at stifte ApS - og om holding - fordele og arbejde - som udgangspunkt vil et ApS med 80.000 ikke være kapital nok til to holding - hvis de ikke har egenkapital, for så vil de kun have 40.000 kr i kapital hvert holding - men læs linket det tror jeg afklarer den del, og ellers kom igen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej

De spørgsmål, som du stiller her, indeholder flere aspekter og deraf også flere svar.

LopStaR:

I en opstartsfase kan det være en god idé at begynde med et enkeltmandsfirma, men dette er ikke muligt med 2 indehavere, hvorfor dette nødvendigvis må være som interessentskat (I/S) eller alternativt som et selskab med begrænset ansvar (Smba), hvilket dog afhænger af de risici med videre, som vil være forbundet med virksomheden.

Det tilrådes her at søge kompetent rådgivning hos enten en advokat eller revisor, således alle parametre kan indgå i beslutningsfasen.

LopStaR:
Nu står jeg så med tanken om, at vi skal da også have skiftet 2 Holding selskaber, hvori vi fordeler xx antal procent af virksomhedens værdi til os hver, men hvornår kan dette betale sig? 

Idéen med 2 holdingselskaber er rimelig fornuftig, når virksomheden i selskabsform genererer et passende stort overskud og fri likviditet, således holdingselskaberne løbende kan modtage et rimeligt afkast i form af skattefrie udbytter fra datterselskabet. Dette vil derfor formentlig ikke være aktuelt lige med det samme.

LopStaR:
Så vidt, som jeg har forstået, så skal man have lavet selve enkeltmandsvirksomheden om til et A/S. Altså, man skal have smidt kapitalen på 80.000. Derefter så kan man vel egentlig oprette de 2 holding selskaber eller hvad?

Det er korrekt, at såvel en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S kan omdannes til et selskab, enten et A/S eller et ApS, hvilket kan ske ved en kontant overdragelse, hvor eventuelle skattemæssige fortjenester vil udløse beskatning. Det vil også være muligt at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse af enten enkeltmandsvirksomheden eller interessentskabet, hvilket bevirker, at den skattemæssige fortjeneste ikke udløser beskatning ved omdannelsen, men derimod udskydes til det tidspunkt, hvor selskabet enten sælges eller ophører. En skattefri virksomhedsomdannelse kan ikke foretages fra et Smba.

Til stiftelsen af et ApS kræves en indskudskapital på min. kr. 80.000, dog er det også muligt at stifte ét holdingselskab og ét datterselskab på den samme kapital, ialt kr. 80.000.

Når dette bliver aktuelt, vil jeg stærkt anbefale kompetent rådgivning fra enten en advokat eller revisor.

LopStaR:
eg har forstået pointen i, at et holdingselskab kræver flere regnskaber, bankkonti og, at det kan give skattefordele osv. osv. Men jeg har ikke fået fat i, hvornår det egentlig kan betale sig at stifte selskabet og om det koster noget at stifte et holding? 

Et holdingselskab kræver reelt kun et årsregnskab og evt. en bankkonto. Skattefordelen for holdingselskaber er, at dette kan modtage udbytte fra datterselskaber uden afregning af udbytteskat, hvilket vil være en fordel i forbindelse med sikring af selskabernes kapital og ikke mindst ved senere investeringer m.v..

Som nævnt tidligere er der ikke nogen særlig grund til stiftelse af holdingselskaber så længe, at der reelt ikke realiseres et væsentligt overskud i driftsselskabet/datterselskaber samt ikke mindst et likviditetsoverskud, således de udlodne udbytter også kan afregnes.

Stiftelse af et holdingselskab eller et anpartsselskab koster fra ca. kr. 2.000 excl. moms og mere, hvor prisen følgelig afhænger af, hvor megen rådgivning m.v. der skal ydes i forbindelse med stiftelsen. Hertil skal tillægges afgift til Erhvervsstyrelsen, som pt. udgør kr. 670 for en selskabsstiftelse.

Tonny

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:11

LopStaR:

Et a/s kan ikke stiftes for 80.000. der et kapitalskrav på 500.000 kr.

Et ApS selskab har et kapitals krav på 80.000 kr.

Et holding selskab har et kapitals krav på 80.000 kr.

For at stifte de 2 holding selskaber og det ene datter selsskab kraves der 160.000 kr. i kapital.

80.000 kr til hver holding selskab, hvor efter der trækkes 40.000 kr. ud fra hvert holding selskab, til stiftelse af datter selskabet.

Læs mere her https://sites.google.com/site/opstartsomselvstaendig/virksomhedsform/aktieselskab-a-s

Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:49

Hej,

Du kan læse om holdingselskaber på dette link.

Jeg vil råde dig til at sætte dig grundigt ind i tingene først, for det er ikke altid en fordel med et holdingselskab. :-)

Held og lykke.

KH.

Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 13:30

Hejsa folkens og tak for de gode svar. 

Alt er taget til overvejelse og man må sige, at den billigste løsning pt. ville være et Enkeltmandsfirma. At vi så er 2, gør ikke så meget før vi egentlig skal til at udbetale lønninger. 

Nu kommer der endnu et spørgsmål. 

Hvis vi investere hele vores firmas indkomst i diverse ting, som vil gavne firmaet på sigt, bliver vi så beskattet af dette? Hvis ikke,r så er vores plan, at investere i optimering og eventuelle andre idéer og til sidst oprette et Aps, når vi har investeret for omkring 80.000. 

For hvis jeg har forstået det ret, så kan man ikke bare lade overskuddet stå på en konto indtil man har 80.000 uden at blive beskattet af det? Derfor vil vi gerne have pengene i omløb, så vi hurtigst muligt kan få oprettet et Aps.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:39

Hej.

I udbetaler ikke lønninger i et enkeltmandsfirma.

I det kun en af jer bliver beskattet i et enkeltmandsfirma..må i jo investere, så resultatet ender på omkring 0 kr.

Dog vil indskuddet i form af aktiver være bundet op på den person, der har stået for enkeltmandsfirmaet.

Dog kunne man løse dette ved at starte op med et I/S, hvor i så hver især indskyder f.eks. 50% af I/S`et egenkapital

i ApS`et.

Når den tid kommer, bør i nok søge proff. assistance.

Peter

Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 14:27

Hej og tak for svaret.

Vores plan er heller ikke at udbetale lønninger før, at vi reelt har et Aps. Indtil vil vi bare investere i firmaet, så vi på sigt kan oprette et Aps og begynde at betale lønninger, når vi engang har et ordentlig indkomst. 

Jeg er klar over, at jeg hæfter for alt, hvis det står i mit navn, men der ikke tale om, at vi skal tage lån eller noget, og 80.000 over en længere periode er ikke det værste at tabe, hvis det endeligt skulle gå galt. 

Men altså dvs. at vi godt kan oprette et enkeltmandsfirma, investere alt overskuddet i firmaet, og derefter oprette et Aps, når vi har investeret for omkring 80.000. 

Ja, det er også planen, at vi vil have en revisor på, når vi får lidt flere økonomiske midler at gøre godt med. så mon ikke, at han kan hjælpe, når tiden kommer til konverteringen fra Enkeltmand til Aps. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

Jeg synes I skal være opmærksomme på at I givet ikke kan omdanne til ApS uden i høj grad at ha revisor med ind over. Jeg læser dig som om du vil spare op i VSO for ikke at betale andet end selskabsskat - En del af de værdier vil så sikkert ligge i udstyr og lager - og I så fald vil der kunne være tale om revisorvurdering

en skattefri virksomhedsomdannelse vil kræve revisor og 80.000 beskattede midler til kapitalen som udgangspunkt - I skulle måske lige sætte lidt af til gennemgang med en revisor allerede nu, så planen er korrekt lagt - Jeg ved ikke om Tonny her f.eks har tid: http://www.erhvervs-consult.dk/ - eller om andre vil byde ind med en første gennemgang uden mange penge involveret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)