Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er en investor sagen?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle!

Jeg er ny her på siden, har tidligere benyttet mig af et mindre netværk, men har vist behov for noget mere

end det kan tilbyde p.t.

Jeg står nu overfor et spændende projekt. Kort fortalt. Jeg startede som "lallerglad" gårdbutiksejer for 10 år

siden. "Lallerglad" fordi jeg anede intet om det, havde en naiv tro på at det kunne man leve af. Jeg solgte

mest kunsthåndværk af mit eget (Quilts og patchworksengetæpper m.m. og en pokkers masse julerier.

Hele vejen fra start har jeg kæmpet med bank - familie - venner og bekendte, ingen havde tiltro til ret meget

af min formåen. I 2004 lykkedes det mig at skaffe en Langarmsquiltemaskine hjem fra USA og har fået  banket

mit navn fast med syvtommersøm herhjemme og nu også i Sverige. En dejlig ordre på quiltning af 60 sengetæpper til et hotel i Letland ligger også og venter ved, herligt. Nogle af de ting, der var det oprindelige koncept, er skiftet ud og jeg kan bestemt leve af det. Næsten alt Juletamtammet er udgået og det er fortrinsvis min quiltning for kunder, detailhandel med patchworkstof samt mit eget kunsthåndværk det bygger på.

Mine oprindelige lokaler (quilteværksted og butik) er indrettet i en tidligere staldlænge (ca. 130 m2)og nu har jeg fået endnu en staldlænge (ca. 190 m2 ) til min rådighed.

ca.1 mill. kr. har jeg forløbigt beregnet at jeg skal bruge til at omdanne denne længe + forandre lidt i de tidligere lokaler.

med det skulle jeg gerne opnå at få Danmarks bedste Kursus Center for Patchworkere og Quiltere, andre er selvfølgelig ikke udelukket, men inventaret, it-materiale vil blive valgt ud fra førnævnte grupper.

Med i historien høre også at 1.salen skal indrettes med 12 dobbeltværelser + 2 i stueetagen til Handicappede.

Meningen er ,at det er grupper og  undervisere, der booker sig ind på  kursuslokalerne.

Rengøring og bespisning vil blive købt/leveret udefra, det er meningen, at jeg skal forsætte med det jeg er god til

at quilte, det andet skal ses som en ekstra indtjening.

Nogen gode forslag til, hvordan jeg financiere det mest fornuftigt ?

1.er det Aps ?

2.er det investor og hvordan kommer man i kontakt med en sådan ?

3.alm. Banklån ?(det ved jeg at jeg kan få )

mvh. Bodil

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 03:00
Først og fremmest tilllykke med at du har fået gang i din forretning.

Hvis du har mulighed for et banklån ville det, i mine øjne, være klart at foretrække. En investor tager en langt større del end en bank ville gøre, og samtidig slipper du for at have en investor siddende på nakken konstant.

Derudover ville en omlægning til et ApS også være fordelagtigt da du så ikke hæfter personligt med hele gælden, selvom banken dog nok stadig ville kræve noget personlig kaution.

Jeg vil anbefale dig at tage en god snak med en revisor om hvordan det bedst struktureres, der er mange detaljer i den slags som kan være godt at vende med en revisor/advokat.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:13
Hej Bodil,

Kanon og tillykke med dit succesrige foretagende.

Jeg vil helt soleklart mene, at du skal have et selskab. Det er kun en kende mere besværligt, men det må du have for at begrænse dit ansvar i sidste ende. Dette er jo kun starten. Bygningerne kan sælges ind i selskabet og senere belånes uden at du hæfter osv.

Det koster ikke meget at etablere et ApS, men det åbner muligheder og begrænser hæftelse.

Du skal vælge banklånet, hvis du er klar til at hæfte med alt hvad du ejer og har. Det vil banken med helt usvigelig sikkerhed kræve, da de ikke har en risikoprofil selv. Når det er afbetalt, og du har nogle gode regnskaber på hånden, så vil de formentligt låne dig igen, men næste gang uden at kræve dig som selvskyldner på hele gælden.

Investorer er meget svære at finde. De skal helst have noget, der kan gå internationalt og med potentiale som Insulin havde i sin tid. Glem investorerne, hvis du kan få HELE den nødvendige kapital af banken. Hvis du ikke kan, så find investorer. Du skal bare huske, at du skal have HELE den fornødne kapital ind, ellers ender du med at rende rundt efter kapital hele tiden fremfor at bruge tid på driften af virksomheden. Og det vil i sidste ende formentligt tage livet af en ellers dejlig forretning. Altså - skaf hele kapitalen og koncentrer dig om det du er god til!

Mange hilsner

Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 56
Fra  Beo Beo Quilteværksted Skrevet kl. 22:55
Hej Martin og Flemming

Tak for jeres besvarelse, det er rart at høre fra nogen, der har lidt overblik.

Aps-et havde en gammel ven rådet mig til, men jeg er lidt inde på at her kommer det til at knibe med at få min  mand overtalt, fordi han i sin erfa-gruppe (landmænd) har kendskab til et par stykker som havde lavet APS. Da de nedlagde APS-et igen sparede de efter hans udsagn kr. 100.000 til regnskaber ect. Jeg har det kun fra ham (han er JYDE) så det kan da godt være at det er noget overdrevet.

Jeg har lavet en råskitse til et budget, efter min mening godt skrabet på indtægtsiden og rimeligt overblik over udgiftsiden + 10 % + det udforudsete. Det ser rimeligt ud til at gå videre med så det har jeg tænkt mig at tage med

til vores regnskabskonsulent. Så må jeg se hvad hun har af gode forslag, hun plejer at være på min side, selvom hun er landbrugsrådgiver. 

Endnu engang tak for hurtig respons, højst sandsynlig vender jeg tilbage. Som regel arbejder jeg ud fra min intuition -

men det er nu meget rart at have øjne med på sidelinien. De sidste 8 år har jeg levet og arbejdet efter: al kritik kan

bruges konstruktivt og det giver faktisk pote.

masser af quiltehilsner

Bodil

Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 23:23
Det med anpartsselskabet er udelukkende for at minimere din personlige risiko. Og ja det er ''dyrere'' at føre regnskab men ikke nogle 100.000 kr. Du skal bruge 125.000 kr for at oprette selsakbet men du kan også indskyde din maskine mv. Ved årsregnskab skal der være et indestående på 125.000 men kontoen må gerne gå i nul i regnskabsåret.

Ingen bank låner penge til et aps uden at have dækning i form at en kautionist eller lignende. Du kunne jo lige pludselig tænke " det her gider jeg sgu ikke mere" og så lukke biksen og så vil banken stå med håret i postkassen.

En investor er også udelukket da det afkast din virksomhed generer ikke lever op til en investors forventninger.

MEN eftersom du kan få banklån så kan du måske selv kautionere og låne pengene til dit selskab.

Held og lykke

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)