Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Match2Web i DR Kontant

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ulla Panild:
brancheforeningen af IT-hostere, BFIH,

bfih.dk et domænenavn som ejes af en privatperson? Skal vi ikke lige få ordnen i interne ejerforhold for "foreningens domænenavn" inden vi fører os frem som en brancheforening :-)

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 13:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ulla Panild:

I disse måneder er der en masse IT-hostere, som bliver certificerede, dvs. får kvalitetsstemplet deres hostingvirksomhed. Det gør de som medlemmer af brancheforeningen af IT-hostere, BFIH, Her bliver der kigget grundigt på bl.a. ydelser, processer og firmaernes økonomi. Ud over at det giver forbrugerne mulighed for at vælge certificeret IT-hosting, vil det forhåbentlig også være med til at skabe mere opmærksomhed omkring hvad man skal forlange af sin IT-host, så også de ikke-IT-kyndige kan være med!

Hvordan ville et medlemskab i BFIH kunne have forhindret dette?

Som jeg læser BFIH's krav, er der ikke regler eller procedurer omkring backup eller hvordan hosten skal agere hvis der er tvister om betaling.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:38

Hej Søren,

Søren.Pedersen:
bfih.dk et domænenavn som ejes af en privatperson? Skal vi ikke lige få ordnen i interne ejerforhold for "foreningens domænenavn" inden vi fører os frem som en brancheforening :-)

Hvad er din hensigt med den kommentar? Mener du ikke at BFIH er en seriøs forening, eller mener du ikke at der er behov for en form for gennemsigtighed, og sikkerhed, i branchen, så kunderne kan gennemskue markedet?

Der skal ikke mange sekunder til for at finde ud af at domænet er registreret af formanden for foreningen, det er helt normal procedure i forbindelse med foreningsstiftelse i Danmark at domænet registreres af en af initiativtagerne. Hvis domænet skulle registreres af foreningen, så kunne det først ske efter stiftelsen med fare for at domænet så blev registreret af en helt anden. Så mener jeg da først der er noget at komme efter foreningen for.

De bedste hilsner
/Brian 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:46

Kasper Grubbe:
Som jeg læser BFIH's krav, er der ikke regler eller procedurer omkring backup

Har du læst ISAE 3402, med referenceramme til ISO 27002, som der henvises til?

Jeg mener det er godt beskrevet deri.

Kasper Grubbe:
eller hvordan hosten skal agere hvis der er tvister om betaling.

Der er ikke "regler" for hvordan medlemmerne skal agere omkring tvister, det har vi jo lovgivningen til, men for at opnå certificeringen er der krav til både den financielle revision, overholdelse af going concern-princippet og en udsted serviceattest fra erhvervsstyrelsen - hvert år. Der er ydermere specielle krav til forsikring, både hvilke forsikringer og hvilke dækninger der som minimum skal være.

Det er ikke sikkert at det ville have forhindret dette tilfælde, men jeg tvivler på at virksomheder der agere på den måde, vil være istand til at opnå eller oppebære certificeringen.

Men det er gisninger, det må fremtiden vise.

De bedste hilsner
/Brian 

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 13:52

Brian Reinhold Jensen:
Mener du ikke at BFIH er en seriøs forening, eller mener du ikke at der er behov for en form for gennemsigtighed, og sikkerhed, i branchen, så kunderne kan gennemskue markedet?

Vend den om, mener du at bfih's "certificering" gør at du får kompetent support, servere som er stabile etc etc? er overhovedet ikke noget en forening som den kan garantere. Tror mere på at markedet justerer sig selv, se jo match2web, de blev hevet i tv, i et useriøst program dog hvor der blev kastet med mudder, ingen stillede spørgsmålet til hende kvinden, "når nu det er så vigtigt at du får dine 300 emails om ugen hvorfor har du så ikke flyttet dit domænenavn forlængst". Nu er match2web nok på vej i graven, men de blev fremstillet offentligt og det er markedskræfterne der bestemmer her.

Ved ikke om du har været igennem certificeringsprocesdurer, min erfaring er at dem der kommer og skal lave certificeringen i visse tilfælde og her ikke ment alle, ikke har en brik forstand på hvordan tingene skal foretages.

Markedet justerer sig selv og som tiden går vil mange af disse virksomheder, certificerede eller ej, ikke overleve da det ikke kan holde den høje pris, dem som er på markedet sidder godt fast, se f.eks dandomain, et bundærligt firma helt fra bunden, åbne regnskaber (tjener 25 mill eller mere om året), en virksomhed som den er svær at konkurrere imod.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:16

Søren.Pedersen:
Vend den om, mener du at bfih's "certificering" gør at du får kompetent support, servere som er stabile etc etc?

Kompetent support er svær at definere, men resten mener jeg faktisk er en del af BFIHs certificering - har du sat dig ind i hvad det er?

Søren.Pedersen:
Ved ikke om du har været igennem certificeringsprocesdurer, min erfaring er at dem der kommer og skal lave certificeringen i visse tilfælde og her ikke ment alle, ikke har en brik forstand på hvordan tingene skal foretages.

Nu lyder du næsten som dem der diskutere folkeskole uden selv at have været der i de sidste 20 år ;-)

BFIHs kvalitetsmærke bygger på en række certificeringer, og en række krav internt til medlemmerne. Jeg vil mene at de IT-folk der sendes ud for at kontrollere vores setup er yderst kompetente.

Søren.Pedersen:
se f.eks dandomain, et bundærligt firma helt fra bunden, åbne regnskaber (tjener 25 mill eller mere om året), en virksomhed som den er svær at konkurrere imod.

Øh, ja - og netop DanDomain er blandt stifterne af BFIH og Niels Reinau (Som du tidligere angreb for at have registreret domænet) er formand for BFIH og direktør for DnaDomain :-)

Du har da ret i at markedet justere sig selv, men hvis vi kan garantere os, bare en smule, mod useriøse hostere der spiller hasard med dine data, så vil jeg mene det er forsøget værd.

De bedste hilsner
/Brian 

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 14:16

Jeg er bedøvende ligeglad med hvordan firmaet er finansieret, om der er overskud, eller om deres regnskab er blevet revideret af tredjepart. 

ISAE 3402 og ISO 27002 lyder mest af alt som bureaukratiske foranstaltninger som ikke nødvendigvis ender med en bedre behandling af kunder og deres data. Eller sikrer kunden i tilfælde af problemer. Men det er selvfølgelig pænt at sige at man at medlem af BFIH, men jeg kan ikke se hvorfor det er relevant for denne debat.

Det her firma kunne snyde kunder selvom de har implementeret ISAE 3402 og ISO 27002 eller ej.

Hvad jeg som kunde bekymrer mig om er følgende:

- Kan jeg få min data ud hvis firmaet er konkurs?

- Kan jeg få min data ud hvis firmaet vælger at lukke mig ude?

Man kunne forestille sig at denne forening gik ind og bestemte helt bestemte procedurer for virksomheder som vil have deres stempel. Og her tænker jeg ikke på flyvske ting som at tilføje mere bureaukrati i virksomhederne, men i stedet går ind og bestemmer reelle, kedelige og lav-praktiske ting som:

- Medlemsvirksomhederne skal som minimum lave backup hver 7. dag, og have backup tilrådighed der går 6 måneder tilbage.

- Medlemsvirksomhederne skal _ALTID_ sørge for at kunden har adgang til deres backup, uanset om der måtte være tvister mellem parterne. 

- Medlemsvirksomhederne skal sørge for at placere backuppen hos brancheforeningen, sammen med kundelister, så at der i tilfælde af konkurs, vil kundens data stadigvæk være tilgængeligt. Medlemsvirksomhederne betaler en pris på xxx kroner pr. kunde til foreningen for at denne backup bliver vedligeholdt.

- Medlemsvirksomhederne skal ikke skrive sig selv på domæneregistreringen. Domænet er deres kunders ejerskab. 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:26

Lige først  - glemte at skrive, at jeg varetager en del af BFIH's administration og kommunikation, har gjort det i et års tid - så jeg kender foreningen og har sympati for den :-)

Og jo, BFIH ER en brancheforening, tjek evt. CVR-registeret.

Og jo, selv certificerede medlemmer af BFIH vil kunne begynde at opføre sig som slyngler. BFIH kan så smide dem ud af foreningen og længere går vores beføjelser selvfølgelig ikke. 

Jeg tror at man skal passe på med at undervurdere værdien af en ISAE 3402 og de øvrige dele af kvalitetsmærket. For rigtigt mange IT-hostere er det et MEGET stort skridt i den rigtige retning og kræver en betydelig indsats med processer og arbejdsgange, en indsats der i sidste ende vil komme kunderne til gode i form at mere sikre ydelser. 

mvh

Ulla

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:29

Konstruktive forslag, tak for det Kasper, dem vil jeg bringe videre!

mvh

Ulla

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 14:31

Ulla Panild:
en indsats der i sidste ende vil komme kunderne til gode i form at mere sikre ydelser. 

Erindrer ikke at der er ret mange af de store udbydere i dk der har problemer med disse ting. Surftown med deres vandproblemer og talkactive/web10 med deres fogedbesøg fordi de havde "glemt" at betale microsoft for de produkter de brugte.

Problemerne opstår udelukkende hos de mindre hostere som ikke har styr på serverne, deres økonomi og ikke mindst smådetaljer som at de registrerer domæner i deres eget navn fremfor deres kunders (tilsyneladende det der sker hos match2web).

Markedet regulerer sig selv og det er der ikke brug for en "forening" til.

Aner intet om ISAE 3402 og for mig som kunde er ting som historik, driftsikkerhed mere væsentligt.

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)