Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formynderiet slår til igen...

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Og hun fortsætter klapjagten på de Ledige. Nu skal dem der bor sammen til at forsørge hinanden selv om de ikke er gift.
Jeg har ret svært ved at se alternativet - kontanthjælpen vil jo løbe helt løbsk, hvis ikke man så på familiens samlede økonomiske forhold, det ville jo blive rasende dyrt, og hvis samboende var fredede for at blive set som fællesøkonomi så kunne alle der skulle ha kontant hjælp jo bare lade sig skille

Jeg ved vel også, at Mette F faktisk er blandt de mere populære S ministre faktisk (stemmer ikke Mette eller S) men det er klart, at hvis ikke S kommer i regering, ja så er det slut med ministerjobbet for Mette F - og endeligt ja - det er da ikke så let at genkende det gamle socialdemokrati - de lefler vel ikke ligefrem for deres traditionelle vælgere Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:41

Jeg har ret svært ved at se alternativet - kontanthjælpen vil jo løbe helt løbsk, hvis ikke man så på familiens samlede økonomiske forhold, det ville jo blive rasende dyrt, og hvis samboende var fredede for at blive set som fællesøkonomi så kunne alle der skulle ha kontant hjælp jo bare lade sig skille

Nu har det altid været sådan at dem der ikke er gift heller ikke har forsørgerpligt for hinanden. Så hvordan du får det til at det " Lige Pludselig " bliver rasende dyrt, er en gåde for mig ?.

Problemet er snarer at vores POP Politikere ikke vil se det overordnede billede. Der bliver flere og flere der bliver nød til at bo alene. Og Vi bliver færre Danskere for hvert år der går. Så hvem skal betale i fremtiden ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:23

Michael:
Nu har det altid været sådan at dem der ikke er gift heller ikke har forsørgerpligt for hinanden. Så hvordan du får det til at det " Lige Pludselig " bliver rasende dyrt, er en gåde for mig ?.
Det kan jeg godt forstå - jeg troede ved gud, at alle der boede sammen fik økonomien beregnet efter at de var helt som gifte - jeg synes man ser TV og snyd med ting og sager, hvor de undersøger om folk er reelt fraflyttede fra hinanden eller faktisk ER samboende.

Mystisk at det ikke har været reglerne hele tiden. Hvorfor skulle samboende, som jo har de samme fordele ved at være to til at bære økonomien behandles bedre end gifte. Enten eller - så enten må gifte vel også ha lov at være rigt gift og få kontanthjælp, eller også må alle der lever sammen og dermed har fælles økonomi beregnes fælles i forhold til kontanthjælp synes jeg.

vh

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 22:46

Cookie:
Hvorfor skulle samboende, som jo har de samme fordele ved at være to til at bære økonomien behandles bedre end gifte.

Du glemmer lige at gifte kan udnytte hinandens skattefradrag. Det kan samlevende ikke. Så nu bliver samlevende der alligevel får forsørgerpligt, jo dårligere stillet en dem der er gift.

Og så tror jeg nok du blander en hel masse komplicerede regler sammen. Dem der bliver undersøgt om de bor sammen. Er jo som regel fordi at de får en masse tilskud som enlige.

Og prøv så lige at tænke på hvem der skal betale de enorme tilskud der skal til alle de enlige der nu bliver med de nye regler ?. Så hvor er det lige at de kan spare alle de penge henne ?.

Men Mette Frederiksen er selvfølgelig ligeglad. Hun er jo sikret sin livslange Pension. Og får sikkert et par fede bestyrelses poster efter næste valg. Så hun har vel ingen problemer med at blive forsørget.

Har lige hørt at lovforslaget også er imod gældende lov. Gad vide hvordan hun klarer sig ud af den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

Michael:
Du glemmer lige at gifte kan udnytte hinandens skattefradrag. Det kan samlevende ikke. Så nu bliver samlevende der alligevel får forsørgerpligt, jo dårligere stillet en dem der er gift.
Jo - vist - men de gifte der har en partner på kontanthjælp har ikke så meget at udnytte - men du har jo ret - der er dobbelt grænse for visse ting, så på den måde kan gifte nok i visse situation ha en fordel fremover.

Spørgsmålet er hvad der er bedst her, måske lidt pest eller kolera, jeg synes ikke det er rimeligt at man kan bo sammen med en mand der tjener en mio og få kontanthjælp, medens naboen har giftet sig med samleveren og ikke kan få kontant hjælp. 

Et af problemerne er nok også, at antallet af kontant hjælps modtagere stiger kraftigt, både som følge af krisen og vel fremover øges som følge af forkortet dagpenge periode - her fra Danmarks statistik fra inden den kortere dagpenge periode spillede ind:

I september var der 102.500 ikke-aktiverede modtagere af kontanthjælp, hvilket er en stigning på 10 pct. i forhold til samme måned sidste år. I forhold til september 2008 udgør stigningen 56 pct. Det samlede antal modtagere af økonomisk hjælp til forsør-gelse, også benævnt kontanthjælp mv., er steget til 165.600 personer i september 2012, hvilket svarer til en stigning på 5 pct. siden september sidste år og 35 pct. siden september 2008.

Jeg har ikke et hele lovforslaget og hvad der kan være af krøller - så der kan godt være ting jeg ikke overskuer. Jeg tror det er et politisk svært spørgsmål og givet vanskeligere for SF med både det og en SU reform, end det er for S

vh

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 23:11

Cookie:
Mystisk at det ikke har været reglerne hele tiden. Hvorfor skulle samboende, som jo har de samme fordele ved at være to til at bære økonomien behandles bedre end gifte

Det er nu ikke så mystisk, forsørgerpligten er "opfundet" før kontanthjælps systemet, og ægteskabet har en helt særlig retsvirkning, blandt andet i forhold til forsørgelse. Alle andre offentlige ydelser bliver beregnet i forhold til om man er samlevende, boligstøtte, friplads i institution osv.

Teddy 

Tilmeldt 30. Jul 12
Fra  MN Service Skrevet kl. 23:21

Cookie:
Spørgsmålet er hvad der er bedst her, måske lidt pest eller kolera, jeg synes ikke det er rimeligt at man kan bo sammen med en mand der tjener en mio og få kontanthjælp, medens naboen har giftet sig med samleveren og ikke kan få kontant hjælp. 

Det er nok de færreste der tjener en million der sender Damen ned og hente Kontanthjælp. Og når man gifter sig er man forhåbentlig klar over at man påtager sig forsørgerpligten over sin partner.

Og jeg vil mene dine tal er meget misvisende. Det gik jo super med beskæftigelsen frem til 2008 hvor krisen startede. Så måske det ville være lidt mere retvisende at sammenligne tal fra den sidste krise vi havde.

Men det der er det helt store punkt i det her, er jo at der ikke er penge at spare i disse hovsa løsninger. Politikerne Laver dem bare fordi de tror at det er det folk vil have. Og Det er akkurat det samme med deres SU Reform. De himler op om at alle de unge skal have en uddannelse. Og samtidig gør de det sværrer og sværrer for de unge at få den uddannelse ?. Hvordan hænger det lige sammen.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 23:26

Cookie:
jeg synes ikke det er rimeligt at man kan bo sammen med en mand der tjener en mio og få kontanthjælp, medens naboen har giftet sig med samleveren og ikke kan få kontant hjælp

Hvis manden der tjener en mill. beslutter sig for at smide konen ud, kan han komme til at betale ægtefællebidrag. Hvorimod naboen ikke kan komme til at betale.

Igen er det fordi loven er gammel, og manden havde en udvidet pligt til at forsørge ægtefælle og tidligere ægtefælle, da der ikke fandtes en offentlig ydelse på det tidspunkt hvor ægteskabsloven blev lavet. Det er ægteskabs loven den er gal med, den er utidssvarende, og kollidere med den øvrige lovgivning.

Teddy  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37

Teddy Carlsen:
manden havde en udvidet pligt til at forsørge ægtefælle og tidligere ægtefælle, da der ikke fandtes en offentlig ydelse på det tidspunkt hvor ægteskabsloven blev lavet. Det er ægteskabs loven den er gal med, den er utidssvarende, og kollidere med den øvrige lovgivning.
Der er sikkert problemer i den, det kan jeg ikke overskue fuldt - vi må se hvad der kan vedtages, det lyder ikke så helt ligetil, for som jeg forstår det har den samboende jo ikke en egentlig forsørgerpligt - man skal måske som Teddy siger se på det i forhold til ægteskabsloven - men uanset hvad, vil resultatet nok være at der skal spares for det offentlige Smile

Det er vel lidt overraskende hvorledes rød blok synes at ville gennemføre en række ting, som blå blok ville ha fået grundigt på puklen for at vedtage - sænke selskabsskatten . ny forsørger pligt i princip for samboende hvor en er på kontanthjælp - SU reform m.m. At de offentlige udgifter begrænses er i alle fald ganske sund fornuft i mine øjne

I alle fald lidt overraskende for mig

vh

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 01:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Tom P Jensen:
jeg vil bestemt mene at hvis en sådan regel skal gælde læger, skal der gælde tilsvarende for regler f.eks politikere, der også modtager løn fra det offentlige

Det er ikke vigtigt, hvorvidt folk modtager løn fra det offentlige eller ikke. Pointen er, at folk i professionernes hæderlighed ikke må kunne beklikkes. Læger er uddannede inden for et fag, som har et etisk kodex, jurister ligeså. Andre fagområder også, men læger, jurister - og præster - er de vigtigste her. Deres uddannelse bliver betalt over skatten (i hvert fald her i Danmark), deres løn ligeså - hvis de arbejder i det offentlige. regelsættet er såmænd ganske enkelt :-) Prøv at google på 'lægeløftet'

Politikere - hvor tåbelige de end måtte forekomme - er demokratisk valgt. De er ikke underlagt det samme regelsæt som læger - der er tale om to ganske forskellige arbejdsområder. Og nej, politikere står ikke højere på nogen troværdighedsskala, snarere tværtimod. 

Men hvem vil du ellers have til at bestemme? 

Tom P Jensen:
Så hvis læger skal indskrænkes i deres personlige frihed, så er der vel også så mange andre der også skal?

Nja - vi er så mange mennesker på jorden, at du - efter min mening - godt kan glemme det om personlig frihed. Vi bliver nødt til at lave regler for vores fælles samvær. Jeg kan såmænd udmærket forstå, hvis du irriteres over for formynderi, som går for langt ind over privaten og vores livskvalitet (fx tvungen cykelhjelm), men regler for, hvornår man kan modtage hjælp fra det offentlige .... det kan vel ikke være anderledes? Om de gældende regler så er optimale, er selvfølgelig spørgsmålet!

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)