Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formynderiet slår til igen...

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Hørte lige Fru Sundhedsminister Krag vil forbyde læger at investere i aktier i medico industrien...fordi der ifølge Fru Krag ikke skulle være tvivl om lægers inhabilitet i forhold til patienter.

Det betyder så, at Fru Krag ikke mener at læger er voksne mennesker, der selv er istand til vurdere ret fra vrang... 

Hvis den "logik" så skal stå til troende, så må det så betyde at politikerne heller ikke må hverken investrere eller på anden måde modtage penge for noget som helst andet eller drive virksomhed ? De kan (og vil) som bekendt gerne blande sig i alt og dermed kan politikernes inhabilitet kun være åbenlys og entydig, hvis de forbydes at gøre noget som helst andet end politik.?

Nå, bare en tanke, jeg skulle lige have luft, er det bare mig eller er det virkelig sådan at politikerne efterhånden kun følger hvad de tror er "folkestemningen" , så de kan komme i tosse-kassen og formynderiet vinder  endnu engang.... øv og æv!

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:08

Kan kun give dig ret. Bare se på beskæftigelsesminister Mette Frederiksen. Den måde hun driver klapjagt på de ledige, bare for at få sine daglige 3 minutter i TV-Avisen. Det er direkte usmageligt. Men hun har jo også selv sit på det tørre når hun er Minister.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tom P Jensen:

Hvis den "logik" så skal stå til troende, så må det så betyde at politikerne heller ikke må hverken investrere eller på anden måde modtage penge for noget som helst andet eller drive virksomhed ?
De bør heller ikke investere i virksomheder inden for deres resorområde skam. Sundhedsministeren bør ikke ha aktier i lægemiddelindustrien som udgangspunkt og deres tilknytning til erhvervsliv skal i langt de fleste partier offentligøres - alle aktier de ejer i princip - men der er ministre som så har valgt ikke at følge de regler så vidt jeg husker, men det er en lov fra 2005 som gør at ministres aktiebeholdning skal offentlig gøres af statministeriet - så de har ganske hårde regler at følge, og hvis du forestiller dig en transportminister ha aktier i en privat jernbane, så ville det skabe masser af problem. I kan læse lidt om hvad de har og ikke har her i dette link 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:35

Hej John. Der er en stor og afgørende forskel for mig: Lægerne skal FORBYDES at investrere , politikerne skal OFFENTLIGGØRE deres aktieinvesteringer. Jeg har intet imod åbenhed og gennemskuelighed, det jeg har noget imod er politikernes evindelige indgreb i vores alle sammens ret til at tage ansvar for os selv og STÅ til ansvar, hvis vi gør noget forkert. Min hovedtese er, at formynderiet nu har et omfang, så vi i vores tankegang overlader ethvert ansvar og enhver beslutning til mundighedsapparatet, selv hvis naboens hæk er 5 cm for høj..... Jeg mener også, at politikerne virkelig burde sætte sig i en "pædagogisk halvcirkel" og spørge sig selv og hinanden: Den vej de åbenbart vil gerne vil definere til os med maksimalt formynderi, den fører altså til (har ført til?), at ALT defineres og udføres af "den offentlig sektor"... så hvis det ikke er forbudt, så er det tilladt, vores egen moral og vores egen ret til selv at definere ret og vrang bliver /er taget fra os. Og det er hovedproblemet efter min mening.  

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 07:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Tom P Jensen:
Det betyder så, at Fru Krag ikke mener at læger er voksne mennesker, der selv er istand til vurdere ret fra vrang... 

Læger er selvfølgelig voksne mennesker, men vi har i historien eksempler på, at sammenblanding af økonomiske interesser - også i tilfældet læger - har en uheldig indvirkning på de sundhedsmæssige råd og anbefalinger, lægen giver.

En professionel, som en læge, skal i videst mulig omfang være neutral. De får deres endog udmærkede løn fra det offentlige og skal derfor - i mine øjne - principielt tjene almene interesser. Man må ikke kunne stille spørgsmålstegn ved årsagen til deres handlinger.

Det er i hvert fald idealet. At virkeligheden så kan se lidt anderledes ud, er jeg mere afslappet overfor. Det er vel også derfor, lægerne skal oplyse. Der er ikke tale om forbud.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 08:00

Med hensyn til Mette Frederiksen syntes jeg faktisk det er lidt omvendt, jeg erkender gerne hun har en stjerne hos mig (altså i forhold til de andre politikere :-).  Med hensyn til om det er klapjagt eller ej, det skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men jeg vil medgive, at osse i denne sag viser formynderitrangen sit grimme fjæs. Mit synspunkt er, at politikerne taler om de arbejdsløse og hvordan de kan hjælpe dem/ikke hjælpe (længere). Jeg savner i høj grad debatten om, HVORFOR vi i det hele taget har så mange uden for arbejdsmarkedet og hvorfor Danmark har verdensrekorden i skattebyrde og størrelsen på den offentlige sektor. Med fare for selv at blive brændt som kætter på det bål, smider jeg alligevel den første pind på det: KUNNE der mon være sammenhæng mellem erhvervslivets vilkår i Danmark p.g.a af den store skatte- og afgiftsbyrde p.g.a af den kolossale offentlige sektor (der som bekendt kun kan financeres på en måde, uanset om man kalder det indkomstsakt, selskabsskat, afgift etc) og de mange arbejdsløse?. OGSÅ denne gang forsøger politikerne at mildne symptomerne, istedet for at gøre noget ved årsagen. Og forklaringen ligger jo nok desværre i, at måske efterhånden flertallet af den danske befolkning, syntes at et højt skattetryk er fint nok, idet der er flere der "nyder" (jeg siger ikke at man nyder at være arbejdsløs!) end "yder" og er ved pisse i bukserne af skræk hvis de skal foreslå, at NU skal være altså radikalt anderledes... så mister de jo stemmer fra "nyderne", bliver måske ikke genvalgt og så kommer de ikke i fjernsynet. På sæt og vis, det er blevet MEGET upopulært at have den holdning, at der måske er noget som "det offentlige" IKKE nødvendigvis skal tage af, at vi godt selv kan tage ansvar... men efterhånden er det blevet sådan med formynderiet og dets regle-værk, at det ikke længere er muligt, selvom man gerne vil.?       

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43

Tom P Jensen:
Min hovedtese er, at formynderiet nu har et omfang, så vi i vores tankegang overlader ethvert ansvar og enhver beslutning til mundighedsapparatet, selv hvis naboens hæk er 5 cm for høj.

jeg forstår sagtens din tanke, men er bare ikke enig. Jeg synes det der fint at der defineres regler. Det er ikke så meget anderledes end forbud mod heroin, max 50 km i timen i bebygget område og skat på arbejde. Vist går der grænser, men min tillid til mennesker er ikke større, end at jeg synes det er ret godt, at der afstikkes grænser, og det dækker som også læges investering i medicinal virksomheder. Konkret er det ikke det vigtigste forslag længe og offentliggørelse kunne være et alternativ - så - jeg kan sikkert gøres enig i at droppe den sag, det er bare ikke noget der kan holde mig vågen om natten. Økonomisk er det vel heller ikke så ødelæggende for lægers økonomi

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 14:45
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg ikke med på hvilke eksempler historien viser med hensyn til sammenblanding af aktieinvesteringer? Jeg kan godt huske historier om at læger er tilgodeset på anden vis af medico industri med rejser og andet.

Og eksemplet med at læger ikke må, som jeg forstod det var der direkte tale om et forbud mod investeringer eller ihvertfald investeringer over et vist beløb, ikke en oplysningspligt.

Men lad det nu ligge, for jeg bruger såmænd bare dette som et eksempel på at formynderiet tager til. Og tager til stødvist. Jeg skriver om eksemplet med politikere, jeg vil bestemt mene at hvis en sådan regel skal gælde læger, skal der gælde tilsvarende for regler f.eks politikere, der også modtager løn fra det offentlige, og mange mange andre, så man bliver helt svimmel af at tænke på det omfattende regelsæt der skal laves. Og for at referere til "historien", jeg mener ikke at diverse politikeres historie giver anledning til at mene at de står højere på troværdighedsskalaen end læger?

Så hvis læger skal indskrænkes i deres personlige frihed, så er der vel også så mange andre der også skal? Det kommer så nok senere, bid for bid, det plejer det jo....  

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:09
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg må have udtrykt mig uklart. Selvfølgelig skal der i et samfaund være regler. Hvad jeg mener er at formynderiet tager til, i eksemplet med lægerne der generelt forbydes at investrere i medico, fordi det underlæggende synspunkt må være at læger nok er nogen umoralske slyngler allesammen og derfor må vi hellere lave regler... Marianne skriver at de får løn fra det offentlige, det er der mange andre der osse gør, f.eks politikerne, så må tilsvarende regler bestemt også skulle indføres for disse?

Så hvis det bliver indført for læger og kun dem, vil det, efter min bedste overbevisning, ikke vil medføre noget som helst andet end endnu et regelsæt uden værdi (må læger heller ikke investere i investreringsforening, der bl. a investerer i Medico? Må deres koner eller andre nærtstående familiemedlemmer heller ikke?), hvad skal straffen være og hvordan skal det håndhæves?

Formynderi uden virkning, men Fru Krag har fået sine 5 minutter i fjerneren ....igen.

Men tlbage til mit hovedemne, jeg bebrejder ikke udelukkende politikerne at det er sådan, vi har de politikere vi selv har valgt, formynderiet som jeg kalder det, er jo netop opstået fordi vi overlader alt til "det offentlige" i vores egen magelighed her i Danmark. Og "sagen" med lægerne får heller ikke mig til at ligge søvnlø over de stakkels læger, men tanken om hvor vi er på vej hen her i Danmark generelt kan sandelig !

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:14

Tom P Jensen:
Med hensyn til Mette Frederiksen syntes jeg faktisk det er lidt omvendt, jeg erkender gerne hun har en stjerne hos mig

Ja så fik din stjerne lige 3 minutter i TV-Avisen igen. Og hun fortsætter klapjagten på de Ledige. Nu skal dem der bor sammen til at forsørge hinanden selv om de ikke er gift.

Det er jo så dejligt nemt at træde på dem der lægger ned i forvejen. Fru Mette Frederiksen glemmer bare lige at hun er Socialdemokrat. Og da hendes vælgere nu tror at hun i alt hemmelighed er blevet Venstre Minister. Ryger hun ved næste valg.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)