Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke-momspligtige ydelser og hvordan de håndteres regnskabsmæssigt

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 2860 Søborg, København
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

accountman:

Hej Maria,

kan du ikke fortælle os hvad det er for nogle momsfrie ydelser, det er du sælger?

Det er sangtimer, dvs. undervisning. Nogle gange koncerthonorarer.

/maria

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24

Maria Hanke:

accountman:

Hej Maria,

kan du ikke fortælle os hvad det er for nogle momsfrie ydelser, det er du sælger?

Det er sangtimer, dvs. undervisning. Nogle gange koncerthonorarer.

/maria

Hvor foregår undervisningen på en uddannelseinstitution, aftenskole eller lignende?

Fra 2860 Søborg, København
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:26

Sangtimerne foregår hos mig selv.
Koncerter foregår i en kirke f.eks.

Jeg er dog også ansat i en aftenskole, men det er jo som lønmodtager ved siden af firmaet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47

Jeg tror faktisk mit første svar om hvordan du bogfører holder hele vejen gennem tråden så Smile

Det der nu også lægges til er spørgsmålet om hvorvidt du er/skal være  - lønsumsregeristreret for den del af den omsætning som er uden moms. Det har ikke det store at gøre med om du har ansatte, men registreringen og en beregning af afgift som går på at du betaler mindre end normal moms, fordi du ikke generelt i området har moms at fratrække. Du bør starte en ny tråd hvis du er i tvivl om den sag

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:54

Maria Hanke:
Koncerter foregår i en kirke f.eks.

Disse koncerter. som du får honorar fra.

Kræver det, at du har et CVR-nr?

Skal du udstede en faktura?

Har du nogle omkostninger i denne forbindelse, som du vil fratrække i dit regnskab?

Det jeg fisker efter er om man ville kunne sige, at det er lønindkomst.

Stig

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 13:36

Hvis det kun er hvordan du opgøre fordelingen atf moms og momsfri, Prøv momsloven blandede bygninger, alså hvor lejemålene bliver udlejet med og uden moms der er et eks hvordan det gøres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01

accountman:
Det jeg fisker efter er om man ville kunne sige, at det er lønindkomst.
jeg er også noget usikker på, om betaling for koncerter kan være momsfrie hvis de kan ses som honorar. I alle fald, som sagt fra start, så er det meget vigtigt, at du har fuld klarhed over hvad du udfører som egentligt momsfrit - hvad der kan være under kunstnermoms http://www.bkf.dk/regado.jsp?id=391&type=page og hvad der måske er momsfri indtægt, men hvor du skal være registret for lønsumsafgift og betale en sådan i stedet.

Den klarhed går jeg ud fra du har, eller må du ha fat i skat, og give dem konkrete eksempler, og høre hvor de mener du skal ligge og sikre dig korrekt registrering i fald du skal ha noget registreret som lønsumsafgift f-eks- http://www.tax.dk/jv/db/D_B_2_1.htm 

Det må være herligt at kunne give sangundervisning og kirkekoncerter - og fin afveksling fra meget af det andet herinde - tillykke 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:05

Som skrevet før skal du betale delmoms af de aktiviteter hvor der sker en sammenblandnng af momsfrie og momspligtige aktiviteter, det sker ved at du tager en fholdsmæssig del af den momsbelagte fradag.

Læs fra indkøb af fællesomks.

Hvis du feks har et lejet rum hvor der både er momsfrie og momsbelagte ydelser udregner du forholdet mellem samlet salg i fælle rummet og momspligtig salg.

Og husk det har ikke noget med lønsum at gøre.4848.delmoms1.doc4212.delmoms2.doc

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)