De sidste par år har jeg udlejet min ejerlejlighed til min mor. Den eneste viden jeg har på området er udlejning til andre. Dvs. man skal holde markedslejen og betale skat af indtjeningen og ikke bare overskuddet. Jeg har intet overskud, og lånet er omlagt til afdragsfrit. Hun betaler selv forbrug og der er fast overførelse hver måned, som indikerer at der er tale om husleje. Pt. har jeg kørt som alt anden udlejning, og jeg vil ikke ud i noget fusk eller lignende, der skal være rent mel i posen her. Men er der ikke nogle fordele ved at udleje til et nærtstående familiemedlem overfor skat? Det skal lige siges at de revisorer jeg har kontaktet ingen forstand har haft på det, og andre vil have penge og alle papirer sendt ind før de vil løfte en finger. På forhånd tak for hjælpen :) Mvh Kim |
Den eneste fordel der skulle være for din mor er at du tager den laveste markedleje der er på tilsvarende lejligheder i området hvor lejligheden er beliggende.
Du skal kun betale skat af overskudet giver det underskud kan du fradrage det i anden indkomst.
At det er afdragsfrit siger at du ikke afdrager på lånet men kun betaler renter som du har fradrag for.
Nu har du vel husket at udfærdige en huslejekontrakt