Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af ejerlejlighed til familiemedlem

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Udlandet
Tilmeldt 4. Jun 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

De sidste par år har jeg udlejet min ejerlejlighed til min mor. Den eneste viden jeg har på området er udlejning til andre. Dvs. man skal holde markedslejen og betale skat af indtjeningen og ikke bare overskuddet

Jeg har intet overskud, og lånet er omlagt til afdragsfrit. Hun betaler selv forbrug og der er fast overførelse hver måned, som indikerer at der er tale om husleje. Pt. har jeg kørt som alt anden udlejning, og jeg vil ikke ud i noget fusk eller lignende, der skal være rent mel i posen her.

Men er der ikke nogle fordele ved at udleje til et nærtstående familiemedlem overfor skat? 

Det skal lige siges at de revisorer jeg har kontaktet ingen forstand har haft på det, og andre vil have penge og alle papirer sendt ind før de vil løfte en finger.

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh Kim

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:26

Den eneste fordel der skulle være for din mor er at du tager den laveste markedleje der er på tilsvarende lejligheder i området hvor lejligheden er beliggende.

Du skal kun betale skat af overskudet giver det underskud kan du fradrage det i anden indkomst.

At det er afdragsfrit siger at du ikke afdrager på lånet men kun betaler renter som du har fradrag for.

Nu har du vel husket at udfærdige en huslejekontrakt

Fra Udlandet
Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 17:38

Tak for svaret.

Da jeg snakkede med skat, der sagde de at jeg skulle betale Skat af hele huslejen og kunne bruge mine renter som fradrag.

Jeg får 3.500,- (42.000,- årligt) ind i husleje og det dækker de lån jeg har i forbindelse med lejligheden. Men da de udgifter jeg har ikke alle er renter, noget bliver også betalt af (pantebrev osv).

Så ligger mine renteudgifter nok på 32.000,- og jeg skal derfor betale skat af en fortjeneste på 10.000,- (differencen).

Dette er cirka tal.

Og ja, der er en lejekontrakt og huslejen opfylder markedslejen.

Fra Udlandet
Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 17:44

Men da man må forære et familiemedlem nogle penge årligt, tænkte jeg det kunne gå ind under den f.eks. Eller er det helt fucked? :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:56

Hej

Jeg undrer mig lidt over oplysningerne i denne trådHmm

Udlejning af fast ejendom opgøres på samme måde, uanset hvem lejeren er og familie har ikke nogen betydning. Dog skal lejen fastsættes til markedslejen.

Overskud af udlejningsejendom opgøres som lejeindtægten excl. varme m.v. med fratræk af ejendommens driftsomkostninger (ejendomsskat, fællesudgifter, vedligeholdelse m.v.) og til sidst renteomkostningerne på finansieringen af ejendommen.

Der er ved udlejning af fast ejendom, som er ejet privat, 2 beskatningsmodeller som med fordel kan anvendes til en minimering af beskatningen, Kapitalafkastordningen eller Virksomhedskatteordningen.

Valget af ordning afhænger så af ejerens øvrige indkomstforhold, den samlede gæld og rentebyrde på ejendommen, hvorfor det kræver en nærmere gennemgang inden dette vælges.

M.h.t. til gaver mellem familiemedlemmer har dette ingen betydning for beskatningen.

Tonny

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 17:59

Du skal betale skat af huslejen minus de udgifter du har på at have lejligheden feks. ejendomsskat renovation (som udlejer skal betale) hvis der er fælles adm og så renteudg. Husk afdrag på lån kan ikke fradrages.

Hvis dit overskud er på kr 10.000 skal du betale skat af kr 10.000.

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 18:03

Ja du må gerne forære din mor ca 58.000 årligt nærstående familiemedlem, men du skal ikke lave modregning i husleje opg. Men overføre dem på bankudtog. Det skal ikke skrives nogen steder på selvangivelsen

Fra Udlandet
Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 18:24

Tonny Skov Pedersen:
eg undrer mig lidt over oplysningerne i denne trådHmm

Hvilke oplysninger undrer du dig over? Som jeg sagde, så kører jeg tingene helt legalt. Men var interesseret i om der var andre vilkår når man lejede/lod familiemedlem bo der.

Kan man lade et familiemedlem bo i sin bolig og så betaler de kun forbrug, således at de ikke betaler husleje? Er der nogen konflikt med skat i den forbindelse? Her tænker jeg primært at de mener at lejeren (min mor) skal betale skat af gaven dvs ingen husleje.

Da jeg vendte den med en advokat, havde de heller ikke noget forstand på det, og sagde jeg bare burde køre det under bordet. Dette er jeg ikke interesseret i. Og når jeg henvender mig til Skat, får jeg smidt i hovedet at jeg SKAL betale skat af det. Jeg har dog dårlige erfaringer med at Skat ikke altid har styr på det de siger. Så derfor henvender jeg mig herinde.

Jeg vil hellere give de penge som jeg betaler i skat til min mor end skat, hvis man kan gøre dette lovligt (renteudgifter og skat af 10.000,-).

Mvh Kim

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 18:34

Kim:
Kan man lade et familiemedlem bo i sin bolig og så betaler de kun forbrug, således at de ikke betaler husleje? Er der nogen konflikt med skat i den forbindelse? Her tænker jeg primært at de mener at lejeren (min mor) skal betale skat af gaven dvs ingen husleje

NEJ!!! du kan ikke lade din mor bo gratis.

Du er nød til at betale skat af et eventuel overskud, og give din mor en pengegave som svare til huslejen, men bland det ikke sammen

Fra Udlandet
Tilmeldt 4. Jun 10
Skrevet kl. 18:51

Tak for hjælpen.

Jeg troede dog ikke det havde noget at sige at man blandede tingene. Så en gave kunne være i form af fri husleje.

Jamen så komme det bare til at køre som det hidtil har gjort :)

Hav en god dag.

Kim

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)