Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juniorkøb af rækkehus

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg påtænker, at købe min mors rækkehus og derefter lade min mor være lejer. Derved kan hun få boligtilskud mm. og jeg ejer så ejendommen og skal ikke betale arveafgift den dag hun ikke er her længere.

Rækkehuse på samme gade handles for mellem 900.000-1.200.000kr. 

Hvis jeg køber idag til  1.000.000kr og sælger rækkehuset om 8 år til 1.200.000kr, så bliver jeg beskattet af differencen (200.000kr), men hvis jeg køber rækkehuset for 1.200.000kr og min mor giver mig og min familie max skattefri gave (omkring 58.000kr hver ialt ca. 200.000kr, som bruges til udbetaling) så slipper jeg vel for skat af salget, da fortjenesten er 0.  Hvad hvis jeg sælger til 1.000.000kr og derved får et underskud på 200.000kr - kan de trækkes fra ?  eller blander skattefar sig kun, når det går godt ?    :-)

Er der andet jeg skal være opmærksom på, hvis jeg laver et juniorkøb og lader min mor sidde som lejer ?

På forhånd tak for svar.   :-)

Mvh Frank

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

frankef:
Er der andet jeg skal være opmærksom på, hvis jeg laver et juniorkøb og lader min mor sidde som lejer ?

Din mor skal som minimum betale markedslejen, ellers bliver du beskattet af differencen mellem den aftalte husleje og markedslejen. Din mor vil også blive beskattet af denne forskel, hvis den udgør mere end de 58K du må give hende i gave hvert år.

Markedslejen er ikke et fast størrelse, men hvad noget tilsvarende koster at leje i samme område. Her er det en god idé at gemme dokumentationen for hvad i har fastsat prisen efter, hvis målet er at give din mor en billig husleje.

frankef:
men hvis jeg køber rækkehuset for 1.200.000kr og min mor giver mig og min familie max skattefri gave (omkring 58.000kr hver ialt ca. 200.000kr, som bruges til udbetaling) så slipper jeg vel for skat af salget

Sådan kan man desværre ikke sætte det op, da din købspris stadig er 1,2 mio. kr., men din mor må sælge til offenligt vurdering - 10%, uden du bliver beskattet af rabatten.

Yderligere kan din mor give dig et familielån uden rente og med et fast afdrag på f.eks. 58.000 kr./år. 14 dage før du skal betale afdrag, kan hun så forære dig 58.000 kr.. Vælger i denne løsning skal i være opmærksom på at der er særlige regler for låneaftalen, så det er en god idé at have en advokat ind over, da du risikere at blive beskattet af lånet, hvis det er lavet forkert.

 

Tilmeldt 13. Jun 10
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 13. Jun 10
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skal lige siges, du skal dog bo i huset i en given periode.

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jørgensen:

Hej

Du bliver ikke beskattet af en eventuelt gevinst, ved salg af dit hus. www.familieadvokaten.dk/emner/937.html 

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Han skal ikke selv bo i huset, så dit link er ikke særlig relevant.

Tilmeldt 13. Jun 10
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karsten

Mit indlæg skulle være set som et alternativ, hvis han ikke vil betale skat. De fleste ville nok gerne bo en kort periode, i et hus for at undgå at betale skat, af en eventuel gevinst.

Kan man ikke købe huset over i et Aps, ville det ikke være mere fordelagtigt, frem for at eje det privat. Både ved drift og salg.

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jørgensen:
Mit indlæg skulle være set som et alternativ, hvis han ikke vil betale skat. De fleste ville nok gerne bo en kort periode, i et hus for at undgå at betale skat, af en eventuel gevinst.

Efter den to-årige regel er blevet afskaffet, kigger skat på om du reelt har boet i huset. Det er ikke nok at skifte adresse frem og tilbage med kort mellemrum.

Jesper Jørgensen:
Kan man ikke købe huset over i et Aps, ville det ikke være mere fordelagtigt, frem for at eje det privat. Både ved drift og salg.

Det er vel kun fordelagtigt hvis trådstarter har pengene stående i et ApS i forvejen. Der findes regler for fradrag for private der lejer ud. Jeg mener der er to modeller man kan vælge imellem, hvor der er forskel i regnskabspligten og fradragmulighederne.

Tilmeldt 13. Jun 10
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Det er klart at man skal bo i huset i en periode, men du har jo også forskellige fradrag, når det ligger i et Aps. Det er bare ikke personligt.

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Fra Herning
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Tak for svarene. 

Selv om jeg kan købe min mors hus for 1.200.000 -10% = 1.080.000, så er det vel bedre, at min familie får en skattefri pengegave - på lad os sige - 120.000 af min mor som jeg bruger på udbetaling. Derved er min købspris på 1.200.000 og hvis jeg sælger om 8 år til samme pris så skal jeg ikke betale skat da der reelt ikke har været en fortjeneste og de 120.000 som min familie får skattefrit af min mor, har hun jo fået ekstra fra salget af hendes hus - og som jeg forstår, så skal hun ikke betale skat af hendes fortjeneste, da hun har boet i huset de sidste 15 år.

Hvis det er et Aps., skal Aps'et så ikke svare skat af en evt. fortjeneste ved salg ? og kan man bare sælge aktiver (huset) fra i Aps'et ?

Jeg har en udlejningsejendom med 2 lejemål ved siden af, som kører ind over min private økonomi. Huset giver et skattemæssigt overskud på ca 50.000 men når skat er betalt er der lige nok til afdragene (omkring 25.000) - vil det være en ide, at køre den ind over et Aps også ?

Igen, tak for svarene   :-)

Mvh. Frank

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Private beboelsesejendomme, der ejes af selskaber, er ikke optimalt i de fleste tilfælde.

Ejendomme i selskaber vil altid blive beskattet jvf. Ejendomsavancebeskatningsloven.

Det skal også pointeres, at salg af fast ejendom med fortjeneste som udgangspunkt er skattepligtig. Der findes så nogle lempelsesordninger for private, eks. "parcelhusreglen" som netop bevirker, at ejendomme der på et eller andet tidspunkt har været ejerens beboelsesejendom, så kan denne sælges med avance uden beskatning.

SKAT er meget restriktive omkring beboelseskravet og opfyldelse heraf, hvor der bl.a. skat tages det, der betegnes som "varigt ophold". Det skal derfor frarådes at prøve nogle smarte løsninger med et kortere ophold i ejendommen (I princippet skal ens tidligere beboelsesejendommen opgives/sælges eller andet).

@trådstarter

Gaver vil ikke påvirke anskaffelsessummen, som det er skrevet tidligere - Iøvrigt er reglen for handel mellem nærtbeslægtede den offentlige ejendomsværdi +/- 15%.

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)