Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra Kina - Sikre sig ordentlige forhold.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Videbæk
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften amino'er

Jeg står over for, at skal importere lidt varer fra Kina fra en mulig fremtidig leverandør. Jeg vil gerne sikre mig, at produktionen er foregået på ordentlig vis - at det ikke er kummerlige forhold med børnearbejde, og hvad vi nu ellers hører af forskellige skrækhistorier.

Er der andet at stille op end at rejse derud og se de ved selvsyn?

Findes der nogle papirer der kan klare den slags?

Mvh Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det bedste er at se det med egne øjne. Den gode nyhed er, at tingene generelt er bedre end man tror i Kina. Børnearbejde er ikke almindeligt. Der er fra område til område specielle aldersgrænser som for visse typer kan gå ned til 16 år, men helt generelt er det 18 år der gælder og det overholdes generelt og straffes hårdt hvis det overskrides.

Der er langt større problemer med forurening, manglende udluftning og den type. Du kan ikke forsikre dig uden at se tingene MEN du kommer et stykke ad vejen med en skriftlig code of conduct. Jeg har tænkt på at komme med forslag til en sådan, baseret på den vi selv havde tidligere og som var meget klar. Den indikerer at

Aldersgrænser for ansatte skal overholdes - alle grænser for udsugning eller stærkere grænser - nødudgange fra alle rum uden blokeringer - toiletter til begge køn osv.

Godt du tænker på det, både for de ansatte dernede, og for dit eget omdømme.

Lad mig så lige spilde din og andres tid med lidt dernedefra. Jeg har været der ganske meget og sat masser i gang. ALLE DER IKKE HAR TID - HOPPER AF HER Big Smile

Det er ganske unge piger og mænd man ser på de fleste fabrikker. Der er overtal af piger, og mange ser yngre ud end de er i Kina.

De hentes ofte fra områder nordpå - og bor på fabrikkerne i store kaserner, ofte 6-10 piger per stue i køjer med ganske små skabe. De medbringer meget lidt tøj hjemmefra, men altid lidt skåle de spiser af, og de har stor symbolværdi, man spiser ikke af hinandens og smitter med ting og sager. Alle jeg har set har dog en mobiltelefon og SMS'er med hjemmet.

Der arbejds lange dage, om vinteren fra inden det er lyst til efter det er mørkt. Maden er ikke Kong Hans men for dem bedre end mange af dem er vant med, og den serveres i kantiner.

Der ofte fælles rum med karoki og et fastboltet TV. Der er generelt bevæbnede vagter ved indgangen til hele området. Det beskytter både virksomheden og pigerne. De fleste lidt større har endvidere læge tilknyttet og denne vil være til stede ex hver dag ½ time på fast tidspunkt for at kunne klare problemer

DET lyder ikke som noget man ville ønske for ens egen datter MEN - for 40 år siden i Danmark, rejste mange unge piger 1 år ud som au-pair i England, og boede som ikke altid så voldsomt fint.

I Kina er det så tilmed sådan, at rigtigt mange af disse piger, ikke havde noget som helst at foretage sig der de kommer fra. Det kunne højst blive til at rode lidt med jorden.

Nu som udstationerede i normalt 2 år med hjemrejser ved kinesisk nytår og nogen gange også en gang om sommeren, ja så lægges deres løn til side. Der er generelt ingen banker, så for ikke pengene skal forsvinde, får de dem først kort inden hjemrejse.

Når de er færdige sydpå, så vil de generelt have optjent nok til, at de ved tilbagekomsten kan købe et lille hus med et jordstykke, som kan forsørge dem, og den unge mand de nu let får fanget ind.

Der er sørgelige historier med svindlende arbejdsgiver der ikke betaler, men der tages hårdt fat om det - systemet er bestemt ikke dybt demokratisk, men regler er regler kan jeg love. Der gøres alt for at skaffe de ansatte den manglende løn.

Nær man selv er derude, kan man sagtens prøve at skubbe lidt til udviklingen. Jeg var med til at lave job-rotation et sted hvor både fabrikken og de ansatte viste sig at blive langt stærkere af det. Jeg husker også hvordan pigestuerne rottede sig sammen og kunne komme op og slås efter arbejdstid. De sov sammen, de spiste sammen osv og jeg foreslog, at man satte pigerne helt blandet i fabrikken og ved frokosten, og de viste sig at lære hinanden at kende og få venskaber på tværs af stuerne -

Vi er så meget længere fremme i personalebehanding herhjemme, at vi sagtens kan skubbe til udviklingen, og er man en god kunde, så er de fleste fabrikker meget lydhøre - alt bare med respekt

Nå det var nok lidt langt. Ha en god aften

John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Videbæk
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:03

Cookie: Tak for dit indlæg - Det giver et godt billede af det dernede! Jeg beundrer den tid du bruger på at hjælpe os "grønne" iværksættere.

Cookie:
Der er langt større problemer med forurening, manglende udluftning og den type. Du kan ikke forsikre dig uden at se tingene MEN du kommer et stykke ad vejen med en skriftlig code of conduct. Jeg har tænkt på at komme med forslag til en sådan, baseret på den vi selv havde tidligere og som var meget klar. Den indikerer at

Denne skriftelige code of conduct, er det en man selv får udarbejdet? - Evt med en advokat, eller hvordan fungerer det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20

Kasper:
Denne skriftelige code of conduct, er det en man selv får udarbejdet? - Evt med en advokat, eller hvordan fungerer det?

du kan selv udarbejde den. Den er ikke meget andet, end at du sætter de regler du vil ha fulgt og som din leverandør skal skrive under på at ville overholde. Det kan som sagt være børne arbejde og nødudgange som noget af det vigtigste - og f.eks. udsugning hvis det er produktion der lugter og kan være giftigt - overholde alle arbejds love og restriktioner for området kan være et vigtigt punkt. 

Generelt er det ikke lovligt at lade børn gå og trampe farve ind i tøj i 60 graders varme i eddikefyldt vand - bare det, at du stiller krav om at alle lokale og landsbestemte regler skal respekteres, bringer dig en god del af vejen

Selv havde jeg og mine medarbejderen den på os ved alle besøg og vi gik den igennem med chefen HVER gang og på runderne påpegede vi omg hvis noget ikke så ud til at være i orden, og bekræftede det skriftligt.

Som lille kunde kan du ikke ændre verden for en kinesisk leverandør, men skubbe den rigtige vej, og vise, at du i alle fald har gjort det du kunne. Som stor kunde kan du naturligvis true helt anderledes med bål og brand (med mindre din code of conduct har forbudt dig den slagsSkype-Giggle)

Jeg synes du skal lave en selv - send den evt til muldvad4 at gmail.com så skal jeg gennemlæse og evt kommentere - når du kommer så langt

vh

Fra Odense M
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 31
Fra  PHAM Logistics ApS Skrevet kl. 02:37

Du kan spørge om de har en Social/Ethical Audit, det er hvor en 3. part undersøger arbejdsforhold, løn, arbejdstimer og lignende. Det er lignende Audits supermarkederne kræver for at holde deres ryg fri.
Der er ikke nogen bestået/dumpet score, men det er op til en selv at vurdere om det er i orden.
Det er de færreste som har dem liggende.
De koster omkring 600 USD

Med venlig hilsen
Jan Pham
PHAM Logistics ApS

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 03:39

Hej Kasper,

Gode indspark i denne tråd, og der skal ikke herske nogen tvivl om at en COC altid gavner et eller andet. Men jeg vil helt klart anbefale dig at tage ud at se leverandøren, da det viser du er engageret i dem (relation) og du får mulighed for at sikre dig at de rent faktisk er producenten af dine varer og har du teknisk snilde kan du selv evaluere deres produktions setup.

Men det skal selvfølgelig også svare sig økonomisk.

Anywho, held og lykke med foretagnet. :)

/Martin

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 12:37
Hej Kasper,

Nu er situationen meget bedre. Mange af de ting Cookie/John har nævnt er lidt gamle dags, der ikke passer længere. Selvfølgelig er der også nogle ting Cookie har ret i.

Fabrikkerne bliver nødt til at gøre meget for at tiltrække og beholde erfarne folk til arbejde for dem. Hvis du ikke gøre, så flytter de gode til konkurrenter. Dette inkludere restaurant besøge, udflugt på firms regning og få gave på særlige dage - womens Day, labours Day, mid- autumn festival, Chinese New Year osv.

Mht . Lang arbejdes tid, så er der stadig væk. Man skal se det på an anden måde. Arbejdere i fabrikker tjener deres løn på antal af stk varer de laver, derfor mange af dem gerne vil arbejde længere. Men hvor mange timer er lang nok? Det er svært at svarer på.

Selvfølglig har mennesker som jer også gjort en stor insats. Det skal man sige tak til.

Mvh, Anne Z.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:31

Anne Z:
Nu er situationen meget bedre. Mange af de ting Cookie/John har nævnt er lidt gamle dags, der ikke passer længere.
Det kan jeg love dig de gør - Arbejdsdage på 10-12 timer - 6-8 piger per værelse - unge piger der støber plast og silikone på varmeplader uden udsugning - silketryk i hånden uden udsugning - Det er hverdagen også idag på masser af kinesiske fabrikker. Læg dertil dieselskompressorer som kompenserer for daglige strømudfald og har deres kæmpe udstødning i 3 meters højde op ad fabrikken. Hvis ikke Kina får styr på forureningen, kommer det til at være totalt ødelæggende for hele området.

Jeg er ENIG i, at meget er blevet og bliver bedre og at der generelt er konkurrence om at beholde folk og være sikker på de kommer retur efter ferie, kinesisk nytår osv - og at Kina på mange måder er sine nabolande overlegent i beskyttelse mod børnearbejde og fører en vis kontrol med tingene, men bagatelliser ikke de meget hårde vilkår der eksisterer masser af steder stadigt. Ja de er generelt på akkord, og det er ikke mystisk, men det er ikke det som får dem til at sidde i stolen i 10 timer eller mere, det er helt enkelt et krav.

Det gode er, at de generelt tjener gode nok penge, til at kunne vende retur nordpå, og etablere sig med et lille jordbrug eller andet.

venligst

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 13:49
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper

Spændende tråd du har startet og interessante indspark. Jeg har lidt at tilføje omkring hvordan du evt. kan starte med at få lavet en COC
og dernæst få et "uvildigt" eftersyn af din leverandør.

Jeg har nogle erfaringer med dette fra flere asiatiske lande herunder Kina hvor langt de fleste producenter jo ligger. Kina er et meget stort land
og svært at "kontrollere". Den "kummerlige" produktion der bl.a. beskrives her i nogle indlæg findes og nu længere væk man bevæger sig fra udskibs områderne (Hong Kong og Shanghai)) nu sværere bliver det med kontrollen.
De producenter der ligger i den sydlige del af Kina er de mest "humæne" arbejdsgivere set med vores øjne.

Nu længere nord / nordvest på man kommer nu større er chancen for kummerlige forhold. Det er her de fattige provinser ligger.

Dermed ikke sagt at man ikke kan finde gode arbejdsgivere der, men det er bare langt mere besværligt at få det kontrolleret medmindre du virkelig har tid og penge til selv at rejse rundt. Og skulle du have det er det ikke bare sådan at få lov at komme ind og kigge med bag hegnet på de kæmpestore produktions fabrikker som Cookie også beskriver.

For 8 år siden allierede jeg med med en herboende kineser der var her for at tage en MBA. Jeg skulle ligesom dig finde leverandører til forskellige brancher
og da jeg godt nok selv var derude i flere omgange havde jeg aldrig fundet de pågældende leverandører og havde kunnet forstå hvem jeg talte med og hvad vi talte om :-) hvis jeg ikke havde haft min kinesiske ven med ved hånden.

Det var en kæmpe hjælp at have en som var i stand til at hjælpe med de forretningsmæssige ting og f.eks. oversættelser til kinesisk omkring krav til produktet for at de kunne overholde dansk/EU lovgivning og som så samtidig kendte den danske kultur og hvad der var vigtigt for mig.

At have en konsulent formindsker risikoen for misforståelser for tro mig, der er en mega kultur forskel m.h.t. alt  incl. krav og regler- Jeg må dog sige at kineserne er kommet rigtig godt med de senere år omkring dokumentering og kan leve op til de fleste EU standarder. Især de tyske DIN normer har kineserne taget til sig.

Hvis du ikke skal bruge oceaner at tid og penge kan du benytte en dansk/kinesisk konsulent til at fortage en vurdering af producenten som jeg har gjordt det.
Omkostningerne er små sammenlignet med at skulle derud selv. Hvis udgangspunktet er enten Guangzhou eller Shanghai provinserne betaler man typisk 3500 kr +
rejseomkostninger (1000-2000 kr.) for en leverandør inspektion og et repræsentant møde hvor konsulenten træder i dit sted efter i er blevet enige om hvilke ting der skal underskrives. Skal du have lavet oversættelser og forhandlet ting på plads omkring produkter / kvalitets kontrol / transport o.l. betaler man typisk 200 kr/timen.

En anden mulighed der bør nævnes er at tage fat i  udenrigsministeriet der har danske erhvervs konsulenter derude (Det er dog nok til en noget anden pris end ovenstående !)

Slutteligt vil jeg sige at Kina er et super spændende land men jeg må lige nævne at i mange tilfælde kan der være alternativer til Kina såsom Taiwan og Macao som på mange områder er fuldt på højde med Kina indenfor produktion.
Det kan være nemmere at overskue disse forholdsvis små lande. Indenfor IT -service og -udvikling som jeg primært har med at gøre nu er det også mindre lande som f.eks. Filippinerne som vinder frem fremfor det store Indien.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)