Godaften amino'er Jeg står over for, at skal importere lidt varer fra Kina fra en mulig fremtidig leverandør. Jeg vil gerne sikre mig, at produktionen er foregået på ordentlig vis - at det ikke er kummerlige forhold med børnearbejde, og hvad vi nu ellers hører af forskellige skrækhistorier. Er der andet at stille op end at rejse derud og se de ved selvsyn? Findes der nogle papirer der kan klare den slags? Mvh Kasper |
Det bedste er at se det med egne øjne. Den gode nyhed er, at tingene generelt er bedre end man tror i Kina. Børnearbejde er ikke almindeligt. Der er fra område til område specielle aldersgrænser som for visse typer kan gå ned til 16 år, men helt generelt er det 18 år der gælder og det overholdes generelt og straffes hårdt hvis det overskrides.
Der er langt større problemer med forurening, manglende udluftning og den type. Du kan ikke forsikre dig uden at se tingene MEN du kommer et stykke ad vejen med en skriftlig code of conduct. Jeg har tænkt på at komme med forslag til en sådan, baseret på den vi selv havde tidligere og som var meget klar. Den indikerer at
Aldersgrænser for ansatte skal overholdes - alle grænser for udsugning eller stærkere grænser - nødudgange fra alle rum uden blokeringer - toiletter til begge køn osv.
Godt du tænker på det, både for de ansatte dernede, og for dit eget omdømme.
Lad mig så lige spilde din og andres tid med lidt dernedefra. Jeg har været der ganske meget og sat masser i gang. ALLE DER IKKE HAR TID - HOPPER AF HER
Det er ganske unge piger og mænd man ser på de fleste fabrikker. Der er overtal af piger, og mange ser yngre ud end de er i Kina.
De hentes ofte fra områder nordpå - og bor på fabrikkerne i store kaserner, ofte 6-10 piger per stue i køjer med ganske små skabe. De medbringer meget lidt tøj hjemmefra, men altid lidt skåle de spiser af, og de har stor symbolværdi, man spiser ikke af hinandens og smitter med ting og sager. Alle jeg har set har dog en mobiltelefon og SMS'er med hjemmet.
Der arbejds lange dage, om vinteren fra inden det er lyst til efter det er mørkt. Maden er ikke Kong Hans men for dem bedre end mange af dem er vant med, og den serveres i kantiner.
Der ofte fælles rum med karoki og et fastboltet TV. Der er generelt bevæbnede vagter ved indgangen til hele området. Det beskytter både virksomheden og pigerne. De fleste lidt større har endvidere læge tilknyttet og denne vil være til stede ex hver dag ½ time på fast tidspunkt for at kunne klare problemer
DET lyder ikke som noget man ville ønske for ens egen datter MEN - for 40 år siden i Danmark, rejste mange unge piger 1 år ud som au-pair i England, og boede som ikke altid så voldsomt fint.
I Kina er det så tilmed sådan, at rigtigt mange af disse piger, ikke havde noget som helst at foretage sig der de kommer fra. Det kunne højst blive til at rode lidt med jorden.
Nu som udstationerede i normalt 2 år med hjemrejser ved kinesisk nytår og nogen gange også en gang om sommeren, ja så lægges deres løn til side. Der er generelt ingen banker, så for ikke pengene skal forsvinde, får de dem først kort inden hjemrejse.
Når de er færdige sydpå, så vil de generelt have optjent nok til, at de ved tilbagekomsten kan købe et lille hus med et jordstykke, som kan forsørge dem, og den unge mand de nu let får fanget ind.
Der er sørgelige historier med svindlende arbejdsgiver der ikke betaler, men der tages hårdt fat om det - systemet er bestemt ikke dybt demokratisk, men regler er regler kan jeg love. Der gøres alt for at skaffe de ansatte den manglende løn.
Nær man selv er derude, kan man sagtens prøve at skubbe lidt til udviklingen. Jeg var med til at lave job-rotation et sted hvor både fabrikken og de ansatte viste sig at blive langt stærkere af det. Jeg husker også hvordan pigestuerne rottede sig sammen og kunne komme op og slås efter arbejdstid. De sov sammen, de spiste sammen osv og jeg foreslog, at man satte pigerne helt blandet i fabrikken og ved frokosten, og de viste sig at lære hinanden at kende og få venskaber på tværs af stuerne -
Vi er så meget længere fremme i personalebehanding herhjemme, at vi sagtens kan skubbe til udviklingen, og er man en god kunde, så er de fleste fabrikker meget lydhøre - alt bare med respekt
Nå det var nok lidt langt. Ha en god aften
John