Meget vigtigt at vide at den passion man som iværksætter har for sin virksomhed, kun meget sjældent kan findes hos en lønnet medarbejder.
Derfor er det vigtigt at gennemtænke medarbejderens arbejdssituation og opstille målepunkter både du og medarbejderen kan forholde sig til.
Målepunkterne bør i jævnligt snakke om og evaluere på.
Hvis medarbejderen skal passe telefon, kan et målepunkt være at der udføres kontrolopringninger fra dig og andre. Samt at medarbejderen fører en logbog over antal og arten af tlf opkald.
Man kan og skal ikke fyre medarbejdere efter for godt befindende, en fyring er en alvorlig sag og skal gøres seriøst og skal begrundes i dokumenterede forhold.
Hvis medarbejderen ikke passer arbejdet i forhold til de opstillede måle og kontrolpunkter, så kan man begynde at snakke om en advarsel i første om gang (jeg går ud fra vi taler om en månedslønnet medarbejder), hvis medarbejderen efter advarsel fortsat ikke passer arbejdet kan fyring komme på tale.
Hvis det kommer til fyring, så forbered dig på en forhandling med medarbejderens faglige organisation og sørg for at dine medarbejder papirer er i orden herunder er ansættelseskontrakt meget vigtig, den kan udløse bod, hvis den ikke er iorden.
Held og lykke med at finde den rigtige løsning.
De bedste hilsener
Finn