Hej. Hvad angår regnskabet er det bare momsindberetning og årsregnskab der skal afleveres?
Og skal det være en revisor, eller kan man godt selv stå for det?
Hvad siger loven præcis om det?
Mindre selskaber har ikke krav om revisor - men skal indsende regnskaber - personlige virksomheder skal ikke indsende regnskabet men bruge det til den udvidede selvangivelse.
Tusind tak for svaret! Det er fordi at jeg overvejer at lave regnskaber for enkeltmandsvirksomheder ved siden af mit studie. Men er jo ikke registreret revisor 'endnu'. Er ret sikker på at jeg må udfører momsindberetningen, men er lidt i tvivl om årsregnskabet? Det er hovedsageligt virksomheder i regnskabsklasse A jeg har i tankerne, i og med at jeg har læst mig frem til at de ikke behøver en revisor til at udarbejde deres regnskab.
Spørgsmålet er så: Må jeg gerne lave årsregnskabet for virksomheden samt momsindberetningen? Og hvilket program ville du/I anbefale? Har overvejet www.e-moms.dk eller www.e-conomics.dk. Men det er vigtigt at pointere at det kun er for 1-3 virksomheder, da jeg ikke har tid til flere pga. studiet.
Du må lave moms og årsregnskab for alle virksomheder der ikke direkte har revisorpligt - eller f.eks. har det indskrevet i deres vedtægter.
Årsregnskabet skal ikke indsendes for personlige virksomheder men indeholde alle bilag og være ført efter årsregnskabsloven - gemt i 5 år og bruges så bare til udfyldelse af den udvidede selvangivelse, og ligger til rådighed hvis skal vil kigge med.
Der er masser af muligheder for regnskabsprogram, du ser på to udemærkede, men hvis din kunde allerede har et program kan du jo også overveje det. Hvis du registrerer dig som virksomhed CVR vil du i en del programmer kunne få det gratis når du udarbejder regnskaber for andre, så der kan du få langt flere muligheder - også selv om du ikke er registreret som revisor
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det afhænger da af hvad I aftaler - du skal jo gerne være ret alsidig og vidende hvis du skal tilbyde dig på området ellers kan du jo lave ulykker du kan få ansvar for i forhold til fradrag, moms og skat. Løn kan jo f.eks. køres via danløn og det kan sagtens være nogen vil ha deres bogholder til den sag også
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu kommer jeg lige med det meget provokerende svar... Det ved du jo vel naturligvis hvis du læser på linje imod godkendt revisor? Summasumarum en hver idiot må lave regnskaber, men der er krav i forhold til at skrive under på dem - der skal man i overvejende tilfælde være godkendt revisor. Herudover må alle lave bogføring, moms og løn det skal bare være efter aftale med virksomheden.