Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bibehold penge i firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er netop gået på 4 måneders delvis barsel, hvilket betyder, at jeg ikke må få udbetalt penge fra mit firma i de næste 4 måneder (jeg får jo barselsdagpenge).

Nu skal vi jo snart selvangive, og i den forbindelse er jeg formentlig nødt til at oplyse hvad virksomheden har haft af overskud. Da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, vil mit overskud formentlig blive betragtet som løn eller tilrådighedsbeløb, hvilket jeg antager er i strid med aftalen om delvis barsel.

Kan jeg lade pengene blive i virksomheden, og dermed undlade at få dem registreret som personlig indkomst ift. min selvangivelse (og dermed også udskyde betaling af skat)? Eller er jeg i givet fald så nødsaget til at konvertere min virksomhedstype til Aps eller lignende?

Jeg kan naturligvis vælge at indberette på min selvangivelse som jeg plejer, og lade pengene (efter betaling af skat) stå på firmakontoen. Men det ændrer ikke på at pengene reelt er til rådighed for mig, og måske i det offentliges øjne er mine penge (= løn).

Kan jeg lade pengene forblive i virksomheden og udskyde betaling af skat til næste år?

- Tak på forhånd

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 10:22

Hej Jimmy. 

Jeg var i samme situation for nogle år siden. Det blev løst med et Aps og et holdingselskab (som også er et aps) hvor overskuddet fra aps kom op i holding - hvor det kan stå til du kan få glæde af det. 

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 10:31

Hej Jimmy,

Det lyder lidt underligt mht. at du ikke må få udbetalt løn, netop når du kun er på delvis barsel? Er det ikke det delvis barsel er til for? Og hvad der står på selvangivelsen er et udtryk for hvad der er tjent i løbet af hele året, og det vil ikke nødvendigvist sige at 1/3 af det er tjent i de 4 måneder. Det kan lige så godt være at de er tjent i de resterende 8 måneder?

Jeg kender ikke til barselsregler, men det du skriver hænger ikke helt sammen, specielt når det er delvist barsel.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16

Jeg synes også det er svært at forstå spørgsmålet. Nu skal vi snart selvangive - ja for 2012, og der kan du jo ha tjent alt det du vil så din selvangivelse kan ikke ha indflydelse på din barsel nu, ud over selve optjeningsretten, men der er det jo fint at du arbejdede fuldt

Så er der 2013 hvor du forskudsregistrerer dit overskud og dine barselspenge - og dit overskud er helår og kan ikke bare uden videre identificeres med specielle måneder.

Jeg kender ikke delvis barsel - men mener godt du kan få barselspenge uden på nogen måde at skulle lægge eller konvertere til ApS. Hør dog barsel.dk eller udbetaling danmark som står for det. De sidste kan du, med lidt tålmodighed i alle fald ringe til

Der er sikkert regler der gør, at du ikke kan lade barnet starte i institution medens du er på barsel vil jeg tro

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:35

Kan du ikke anvende virksomhedsordningen, hvorved du ikke må foretage personlige hævninger (privatforbrug),hvorved hele overskudet bliver opsparet minus 25%virksomhedsskat.

Du må så gemme bankudtog som viser du ikke har foretage hævninger i perioden

Har du spurgt dem hvordan de vil foreslå du gør, du er jo ikke den første

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00

kah:
Kan du ikke anvende virksomhedsordningen, hvorved du ikke må foretage personlige hævninger (privatforbrug),hvorved hele overskudet bliver opsparet minus 25%virksomhedsskat.

det tror jeg slet ikke er nødvendigt - og heller ikke muligt/hensigtmæssigt da det jo kun er 4 mdr - men jep - som også nævnt, hør udbetaling DK. Hvordan har du fået bevilget disse barselsdagpenge, har du ikke skulle søge et sted - normalt skal det vel også for selvstændige foregår via nemrufusion.dk og udbetales via udbetaling danmark, så der må du kunne hente råd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 10:19

Hej igen.

Tusind tak for Jeres feedback.
Beklager den sene tilbagemelding. Bebsen tager jo en god del af min tid :-)

Jeg læste mit indlæg igen og indser, at det er forholdsvis indforstået. Jeg mangler væsentlige detaljer.

Jeg har fået barsel fra min almindelige job som lønmodtager. Ved siden af driver jeg virksomhed på et niveau jeg vil kalde hobby. Det er altså mit almindelige job jeg holder barsel fra.

Jeg kontaktede netop Udbetaling Danmark for at høre, om jeg kunne få lov til at løse opgaver i min egen virksomhed, på de dage hvor jeg arbejder som almindelig lønmodtager. Til min overraskelse fik jeg besked om, at jeg sagtens kunne arbejde i min egen virksomhed, da pengene jo går ind på min firmakonto, og derfor ikke udbetales til mig selv.
Men jeg er siden blevet i tvivl om hvorvidt det offentlige rent faktisk vil skelne min firma-økonomi fra min privat-økonomi når der er tale om en enkeltmands-virksomhed. Reelt har jeg jo adgang til pengene, og kan trække på dem.

Grunden til at jeg kæder dette sammen med selvangivelsen i marts skyldes, at jeg her skal gøre det offentlige opmærksom på at jeg har tjent X kr. mere end min almindelige løn via mit firma. Jeg tænker at det vil blive betragtet som indkomst i marts. Men det er spekulationer. Det er forholdsvis svært at gennemskue hvordan det offentlige vurderer den slags.

Jeg burde måske kontakte Udbetaling Danmark igen, men jeg har haft fat i dem 2 gange, og begge gange har de sagt at jeg kan løse opgaver i min virksomhed. Så måske skal jeg ikke være så nervøs. For mig hænger det bare ikke sammen. Jeg ville synes det var rimeligt, hvis jeg for hver time brugt i min virksomhed, blev fratrukket hvad der svarer til timesatsen for barsel.

Jeg havde faktisk planlagt helt at holde fri fra min egen virksomhed, men som kom en stor kunde pludselig til og ville have løst en opgave. Om muligt vil jeg arbejde på den når jeg ikke passer barn. Men lige nu trækker opgaven tilsyneladende i langdrag, så måske bliver det slet ikke aktuelt at tage stilling til alt det her, hvilket egentlig ville passe mig bedst. Jeg tog barsel for at bruge så meget tid som muligt med min søn og min kæreste :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)