Hej, Jeg er netop gået på 4 måneders delvis barsel, hvilket betyder, at jeg ikke må få udbetalt penge fra mit firma i de næste 4 måneder (jeg får jo barselsdagpenge). Nu skal vi jo snart selvangive, og i den forbindelse er jeg formentlig nødt til at oplyse hvad virksomheden har haft af overskud. Da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, vil mit overskud formentlig blive betragtet som løn eller tilrådighedsbeløb, hvilket jeg antager er i strid med aftalen om delvis barsel. Kan jeg lade pengene blive i virksomheden, og dermed undlade at få dem registreret som personlig indkomst ift. min selvangivelse (og dermed også udskyde betaling af skat)? Eller er jeg i givet fald så nødsaget til at konvertere min virksomhedstype til Aps eller lignende? Jeg kan naturligvis vælge at indberette på min selvangivelse som jeg plejer, og lade pengene (efter betaling af skat) stå på firmakontoen. Men det ændrer ikke på at pengene reelt er til rådighed for mig, og måske i det offentliges øjne er mine penge (= løn). Kan jeg lade pengene forblive i virksomheden og udskyde betaling af skat til næste år? - Tak på forhånd |
Hej Jimmy.
Jeg var i samme situation for nogle år siden. Det blev løst med et Aps og et holdingselskab (som også er et aps) hvor overskuddet fra aps kom op i holding - hvor det kan stå til du kan få glæde af det.