Hej Jeg roder rundt i tal lige nu og kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg regner mit overskud ud. Jeg vil lave et lille enkeltmandsfirma - det vil sige at jeg skal betale alm. skat. Men hvad med moms? Hvis jeg vil sælge et produkt der koster 32 kr. inkl. moms at fremstille og jeg sælger det videre til forhandleren for 75,- inkl. moms. Hvad er der så tilbage til min sparebøsse, når ALT er betalt? (skat, moms m.m)
|
hestch:Hvis jeg vil sælge et produkt der koster 32 kr. inkl. moms at fremstille og jeg sælger det videre til forhandleren for 75,- inkl. moms. Hvad er der så tilbage til min sparebøsse, når ALT er betalt? (skat, moms m.m)
fremstillingspris: 25 kr. Eks. moms er lige med 31,25 Inkl. moms
Salgspris: 60 kr. EKS. moms er lige med 75 kr. INKL. moms
Avance er 60 kr. minus de 25 som det kostede at lave - dvs. 35 kr. Hvis ikke du har andre udgifter du kan fratrække i dit firma (husleje, telefon, reklamer m.v.) vil jeg tro at du skal betale ca. 45 % inkl. am-bidrag m.v. Det vil så sige at du EFTER skat tjener 19,25 til dig selv.
Du skal derudover indberette og betale moms: Salgsmoms: 15 kr. minus din købsmoms på 6,25 kr. I alt at betale 8,75 kr. (plus din skat)
Mht. skatten, så er det jo lidt anderledes at være selvstændig end lønmodtager, og du skal kun betale skat af dit firmas overskud og ikke det du trækker ud ( selvom det jo gerne skulle passe lidt sammen ). Men den første tid kan dit firma jo godt køre med underskud fordi I laver mere end i sælger m.v. og så "udskyder" du jo skatten til indtjeningen kommer ....
Men her er sikkert et par "tal-nørder" herinde som ved noget mere om det !!
mvh
Peter