Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

(overvejer at) starte egen virksomhed om 3års tid,

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

hej. jeg overvejer at starte min egen viksomhed. Jeg har til jeg blir' udlært (ca.3år) (i tilfælde af jeg ikke kan blive i firmaet eksempelvis)

Det er nogle ret seriøse tanker jeg har om dette.

jeg tænker min virksomhed skal være et enkeltmandsfirma (da jeg ikke har den vilde startkapital)(?)

det skal være et PRODUKTIONS og SALGS firma (SKAL også kunne sælge til private...også internationalt!) (inden for metal industrien- så har jeg ikk sagt for meget :p)

1. er det noget man kan(/må) starte ved siden af fuldtidsjob/ uddannelse?

2 hvad er de vigtigeste/ smarteste at starte med at sætte sig ind i? (og hvor kan jeg læse om dét?)

3 de ting jeg bruger i dagligdagen har jeg ikke nogen intentioner om at trække fra i skat o.lign. (eks. bil) men hvad med hvis jeg køber materialer eller maskiner til virksomheden. Og hvad med når jeg køber dele og maskiner til udvikling (det ka jo være hvad som heslt) hvad og hvordan kan man trække det fra?

4. VIGTIGT!!! må jeg eksempelvis starte et firma nu (eller om et års tid når jeg har sat mig ind i tingene helt) og så evt. gå på "pause" med det= ingen indtjening eller udgifter? 

5. med hensyn til orden af regninger o.lign. havde jeg tænkt på at hyre en revisor, da jeg efterhånden har fået indtrykket at man ikke rigtig spare noget betydeligt ved at lave sådan noget selv (i starten i hvertfald)

6. kan jeg hyre/ ansætte folk (evt. deltid) hvis det er et enkeltmandsfirma?

- gør det nogen forskel om det er fam. medlemmer?

på forhånd tak, håber i kan svare på mine spørgsmål

- eller nogle af dem eller bare nogle gode inputs :)

Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 893
Skrevet kl. 10:20

1. Ja, det må du gerne. Du skal dog være opmærksom på, at der er en grænse i forhold til hvor meget du må tjene, hvis du er på SU.

2. Personligt synes jeg, at www.StartVækst.dk er god.

3. Du trækker det fra på den måde, at du kun skal betale SKAT af dit overskud - Men det skal du nok sætte dig lidt mere ind i, hvis det er. :-)

4. Simpelt: Ja! (hvad tænker du problemet skulle være i det?)

5. Jeg har selv enkeltmandsvirksomhed - Her bruger jeg noget der hedder Simpelt Regnskab. Det tror jeg også ville passe super godt til sådan en virksomhed du evt. skal starte op. Du kan evt. læse min anmeldelse af Simpelt Regnskab.

6. Ja - Du kan godt ansætte folk. Tror ikke det har nogen forskel hvis det er familie medlemmer, men det må du ikke hænge mig op på. 

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27

Start du bare din egen virksomhed allerede nu. Det koster ikke noget at komme igang og få sat sig ind i tingene. 

Der skal oprettes forbindelser til banken, skat osv osv. Så er det allerede igang og overstået. Så lærer du at komme med snegle fart ind i tingene og så bliver de ikke forhastet når du allerede kører med 100km/t. 

Hvis du er sikker på dit firmanavn og branche kan du jo så småt begynde at melde ud når du er til arrangementer at du har noget under opstart og få reklameret lidt om din situationen til folk så det brænder sig ind i underbevidstheden.

Så kan det også være du får nogle små opgaver som du kan håndtere parellelt med dit job, det er helt legalt og hvis du er på god talefod med din arbejdsgiver / mester kan det være du kan ryste lidt guldkorn ud af ham og hvis ikke så kan du via din viden fra opstart af firmaet kigge ham lidt over skulderen og skaffe dig lidt erfaring - Så er du alt i alt lige et skridt foran de andre som starter fra day 1.

- Din indlæg bliver forstyrrende at læse når du fremhæver så voldsomt med stort og udråbstegn, det kan også være et tips. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22

lordl999:

det skal være et PRODUKTIONS og SALGS firma (SKAL også kunne sælge til private...også internationalt!) (inden for metal industrien- så har jeg ikk sagt for meget :p)

1. er det noget man kan(/må) starte ved siden af fuldtidsjob/ uddannelse?

Der er ikke myndigheder der blander sig, så med mindre din læreplads eller anden har låst fast i en aftale, at du skal bruge alle dine kræfter på det, så er der intet i vejen for det, men der findes bestemt arbejdspladser som ikke accepterer det, så check den vej

lordl999:
2 hvad er de vigtigeste/ smarteste at starte med at sætte sig ind i? (og hvor kan jeg læse om dét?)

check disse:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvilke-forpligtelser-giver-det-at-vre.html om pliger ved at være registreret for moms

hvad får du for krav til regnskab hvis du har virksomhed: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html 

og hvordan du betaler skat af virksomhed: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Husk også, at din a kasse skal orienteres hvis du starter CVR og du skal ha det klart med dem, at du via din uddannelse og faste arbejde er berettiget til dagpenge ved abejdsløshed når du er uddannet, for den vil nok falde bort hvis du starter CVR

lordl999:
3 de ting jeg bruger i dagligdagen har jeg ikke nogen intentioner om at trække fra i skat o.lign. (eks. bil) men hvad med hvis jeg køber materialer eller maskiner til virksomheden. Og hvad med når jeg køber dele og maskiner til udvikling (det ka jo være hvad som helst) hvad og hvordan kan man trække det fra?

lordl999:
3 de ting jeg bruger i dagligdagen har jeg ikke nogen intentioner om at trække fra i skat o.lign. (eks. bil) men hvad med hvis jeg køber materialer eller maskiner til virksomheden. Og hvad med når jeg køber dele og maskiner til udvikling (det ka jo være hvad som heslt) hvad og hvordan kan man trække det fra?

Ja det kan du og i de tidligere links vil du se, at det kommer til at gå ind som en udgift der går fra indtægter og dermed nedsætter din skat

lordl999:
4. VIGTIGT!!! må jeg eksempelvis starte et firma nu (eller om et års tid når jeg har sat mig ind i tingene helt) og så evt. gå på "pause" med det= ingen indtjening eller udgifter? 

Ja - men du skal stadigt føre regnskab efter reglerne, og du skal 0 indberette moms (også del af moms linket) hvert kvartal og udfylde udvidet selvangivelse på basis af regnskabet, nu bare med bar nuller

lordl999:
5. med hensyn til orden af regninger o.lign. havde jeg tænkt på at hyre en revisor, da jeg efterhånden har fået indtrykket at man ikke rigtig spare noget betydeligt ved at lave sådan noget selv (i starten i hvertfald)

Du kan hyre en økonomimand der eksternt kan klare hele din bogføring for ikke så mange penge. Han skal bare ha tilsendt dine bilag som scan, og har du meget lidt aktivitet så bare en gang i kvartalet, og det vil koste dig SMÅ penge

lordl999:
6. kan jeg hyre/ ansætte folk (evt. deltid) hvis det er et enkeltmandsfirma?

Jep - du skal bare i din registrering som sker - sætte kryds i at du er registreret som arbejdsgiver - I dette sidste link kan du læse om hvordan du registrerer - der er links til registrering med mere http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 12
Skrevet kl. 17:11

4. tænkte på om der ville være mange papirer der skulle ordnes og om det kunne betale sig hvis jeg skal lave 100 timers papirarbejde for en indtjening på 0,-

- hvis jeg beslutter mig for at starte snart, kan jeg så godt købe materialer og begynde produktion, selvom der nok går et stykke tid før jeg begynder at sælge?

så vil jeg jo trække en masse ting fra, uden at "betale" noget tilbage- hvordan sørger jeg for det ikke bliver anset som fusk?

Tilmeldt 28. Jan 12
Skrevet kl. 17:12

tusinde tak allesammen... super fedt udgangspunkt i er kommet med :)

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 20:30

Forresten så prøv at kigge lidt på iværksætterkontoen. 

Så kan du spare op allerede nu - hvilket medfører en skattebesparelse nu :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40

lordl999:
- hvis jeg beslutter mig for at starte snart, kan jeg så godt købe materialer og begynde produktion, selvom der nok går et stykke tid før jeg begynder at sælge? så vil jeg jo trække en masse ting fra, uden at "betale" noget tilbage- hvordan sørger jeg for det ikke bliver anset som fusk?

Du bliver nødt til at sætte dig mere ind i det med at ha virksomhed - spørgsmålet isoleret give ikke mening. Alt du køber skal vel betales men du kan få skattefradrag for det. Forudsætningen er, at skat anser dig for at drive seriøs virksomhed, og har du bare købt men ikke drevet virksomhed, så bliver det ikke godkendt, Omvendt godkendes det at man har udgifter før man startet - men du skal ha seriøs drift af virksomhed for at kunne trække noget fra i anden personlig virksomhed. Det vil altid være en bedømmelse fra sag til sag

læs mine tidligere links om hvornår man har virksomhed

Du kan jo alliere dig med en revisor som kan råde mere konkret. Jeg aner jo heller ikke hvad det er du vil købe uden at betale noget tilbage???

Er det lager/råvarer, er det jo ingen udgift, det er bare ombytning af kontanter til lager eller råvarer, og giver ikke fradrag? Læs de tidligere links igen de fortæller lidt om fradrag

Det er bestemt noget der tager tid, at administrere en virksomhed med skat og moms - så start når du er klar, og få sammenhæng mellem skattefratræk og drift - glem det andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)