hej. jeg overvejer at starte min egen viksomhed. Jeg har til jeg blir' udlært (ca.3år) (i tilfælde af jeg ikke kan blive i firmaet eksempelvis) Det er nogle ret seriøse tanker jeg har om dette. jeg tænker min virksomhed skal være et enkeltmandsfirma (da jeg ikke har den vilde startkapital)(?) det skal være et PRODUKTIONS og SALGS firma (SKAL også kunne sælge til private...også internationalt!) (inden for metal industrien- så har jeg ikk sagt for meget :p) 1. er det noget man kan(/må) starte ved siden af fuldtidsjob/ uddannelse? 2 hvad er de vigtigeste/ smarteste at starte med at sætte sig ind i? (og hvor kan jeg læse om dét?) 3 de ting jeg bruger i dagligdagen har jeg ikke nogen intentioner om at trække fra i skat o.lign. (eks. bil) men hvad med hvis jeg køber materialer eller maskiner til virksomheden. Og hvad med når jeg køber dele og maskiner til udvikling (det ka jo være hvad som heslt) hvad og hvordan kan man trække det fra? 4. VIGTIGT!!! må jeg eksempelvis starte et firma nu (eller om et års tid når jeg har sat mig ind i tingene helt) og så evt. gå på "pause" med det= ingen indtjening eller udgifter? 5. med hensyn til orden af regninger o.lign. havde jeg tænkt på at hyre en revisor, da jeg efterhånden har fået indtrykket at man ikke rigtig spare noget betydeligt ved at lave sådan noget selv (i starten i hvertfald) 6. kan jeg hyre/ ansætte folk (evt. deltid) hvis det er et enkeltmandsfirma? - gør det nogen forskel om det er fam. medlemmer? på forhånd tak, håber i kan svare på mine spørgsmål - eller nogle af dem eller bare nogle gode inputs :) |
1. Ja, det må du gerne. Du skal dog være opmærksom på, at der er en grænse i forhold til hvor meget du må tjene, hvis du er på SU.
2. Personligt synes jeg, at www.StartVækst.dk er god.
3. Du trækker det fra på den måde, at du kun skal betale SKAT af dit overskud - Men det skal du nok sætte dig lidt mere ind i, hvis det er. :-)
4. Simpelt: Ja! (hvad tænker du problemet skulle være i det?)
5. Jeg har selv enkeltmandsvirksomhed - Her bruger jeg noget der hedder Simpelt Regnskab. Det tror jeg også ville passe super godt til sådan en virksomhed du evt. skal starte op. Du kan evt. læse min anmeldelse af Simpelt Regnskab.
6. Ja - Du kan godt ansætte folk. Tror ikke det har nogen forskel hvis det er familie medlemmer, men det må du ikke hænge mig op på.