Hej. Jeg har fået min første udenlandske kunde. Fra Tyskland. Jeg skal fakturere dem i EUR, men hvordan i praksis? - Skal jeg oprette en EUR konto til at modtage pengene, eller kan de godt ryge ind på min alm DKK firmakonto? - Kan jeg bare lave en almindelig dansk faktura som jeg plejer, blot med EUR som valuta, eller skal jeg lave en faktura på engelsk/tysk? Håber nogen kan hjælpe :)
/Morten
|
Morten Lassen:Jeg skal fakturere dem i EUR, men hvordan i praksis?
- Skal jeg oprette en EUR konto til at modtage pengene, eller kan de godt ryge ind på min alm DKK firmakonto?
Hej Morten,
du vil sagtens kunne modtage indbetalingen på din DKK konto. Det bliver dog lidt dyrt, så overvej at få en EUR-konto, hvis der kommer mange indbetalinger.
Morten Lassen:- Kan jeg bare lave en almindelig dansk faktura som jeg plejer, blot med EUR som valuta, eller skal jeg lave en faktura på engelsk/tysk?
Det vil da være en god service over for kunden at udarbejde fakturaen på et sprog, som han forstår.
Hvis det er en tysk virksomhed skal du huske at få hans Mehrwertsteuer(moms)-nummer, da de nok forventer at blive faktureret uden moms. Momsnummeret skal fremgå af fakturaen og der er en standard EU formulering som skal med på fakturaen uden moms. Jeg har ikke lige denne tekst, men hvis du har brug for det så kan jeg hurtigt finde denne.
Stig