Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp fra revisor til e-conomic / bogføring...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er forholdsvis ny i det her med bogføring osv, - men synes egentlig, det er gået OK indtil videre. Big Smile

Havde sidste år et møde med en revisor, der også gav mig stor ros Geeked. Samme revisor gav mig det forslag
at lave en "kørselsgodtgørelse tilgode" konto i e-conomic, således at jeg ikke "tømmer" min firmakonto, der
pt. i forvejen har det svært nok.

Status blev, at når jeg kørte i firmaregi, så bogførte jeg kørslen som omkostning under "kørselsgodtgørelse" og
modposterede så under "kørselsgodtgørelse tilgode". På den måde var udgiften/omkostningen bogført men
likviditeten upåvirket.

Nu ville jeg så her i 2013 trække pengene ud, - og "hævede" så pengene på "kørselsgodtgørelse tilgode" og
modposterede som "ud" af bankkontoen. Det er, som jeg ser det, vel den rigtige måde at gøre det på?

Min udfordring er, at balanceposten "kørselsgodtgørelse tilgode" blev nulstillet 31/12-12, så nu ser det ud som om,
at virksomheden har pengene tilgode, - og det er jo ikke tilfældet. Nu skulle tilgodehavendet netop være 0?

En klog mand, der kan hjælpe?

Konkret havde jeg bogført ca. 800 kr. sidste år, - så ultimo 2012 havde jeg ca. 800 kr. tilgode. Det blev så nulstillet
og efter sidste bogføring, ser det ud til, at jeg skylder firmaet 800 kr. i stedet.

På forhånd mange tak.

Mvh
Chris

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16

Det lyder meget underligt at din kørselgodtgørelse til gode er nulstillet ved årsskiftet. Jeg går ud fra den ligger et sted i mellemregning, og statusposter føres jo netop over med i den nye år, på helt samme måde som kreditorer og debitorer og bank osv

Tag fat i den venlige revisor i telefonen og se om ikke han lige mundtligt kan svare dig på hvordan den mon kan være nul-stillet og check at ikke alle andre status poster også er 0 stillet og at den der kørselsgodtgørelse til gode virkeligt lå i status og ikke som en driftspost ved en fejl? Du ser om den står som drift eller status vil jeg tro. Driftposter 0 stilles men ikke status -de føres over sammen med årets resultat og danner derved balance.

vh John (ikke revisor)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:44

Helt enig med John

Kontoen er formentlig oprettet som en driftskonto, som nulstillet ved regnskabsafslutningen.

Tonny

Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Skrevet kl. 12:47

Hej begge.

Tak for svarene.

Kontoen står som en balancekonto (type) men som "privat indskud/hævet" under nøgletalskode?

Mvh
Chris

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:12

Chris Friis Aabenhuus:

Hej begge.

Tak for svarene.

Kontoen står som en balancekonto (type) men som "privat indskud/hævet" under nøgletalskode?

Mvh
Chris

OK, så skal du afstemme din egenkapital primo, idet denne formentlig er opdateret og sammenlagt med den oprindelige konto ved årsafslutningen.

Tonny

Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Skrevet kl. 13:15

Tonny Skov Pedersen:
OK, så skal du afstemme din egenkapital primo

Kan jeg få det på dansk? Wink

Jeg er som sagt meeeget ny i bogføring.....

Mvh

Chris

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at kontoen "kørselsgodtgørelse til gode" har en "primokonto" sat til f.eks. 6110. Dette  vil sige, at når året afsluttes, flyttes posten op på den konto der er valgt som primokonto. Du retter op på dette ved at tilbageføre årsafslutningen under "Indstillinger" "Regnskabsår", derefter går du i kontoplanen og fjerner det kontonummer der står i "primokonto", gemmer. Så afslutter du året igen, og vupti, bliver pengene på konto, og flyttes ingen steder hen :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Chris Friis Aabenhuus:

Tonny Skov Pedersen:
OK, så skal du afstemme din egenkapital primo

Kan jeg få det på dansk? Wink

Jeg er som sagt meeeget ny i bogføring.....

Mvh

Chris

SelvfølgeligStick out tongue

Den oprindelige konto "kørsel tilgode" er formentlig blevet indregnet i den konto, som er betegnet "egenkapital", hvilket ofte sker automatisk med alle konti, som betegnes som privat indskud/hævning, idet disse konti vil være en del af egenkapitalen ved starten af et nyt regnskabsår.

Iøvrigt på samme måde, som eksempelvis momskontien sammentælles ved et årsskifte.

Du kan kontrollere egenkapitalen ved at udskrive en balance pr. 31/12-2012 og en balance pr. 1/1-2013, hvor disse skal være ens. Mit gæt er, at der en difference med bl.a. din kørsel.

Tonny

Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Skrevet kl. 13:21

SusanneK.nu:

Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at kontoen "kørselsgodtgørelse til gode" har en "primokonto" sat til f.eks. 6110. Dette  vil sige, at når året afsluttes, flyttes posten op på den konto der er valgt som primokonto. Du retter op på dette ved at tilbageføre årsafslutningen under "Indstillinger" "Regnskabsår", derefter går du i kontoplanen og fjerner det kontonummer der står i "primokonto", gemmer. Så afslutter du året igen, og vupti, bliver pengene på konto, og flyttes ingen steder hen :)

Du havde ret, - nu fungerer det. Tusind tak! :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:25

Det var så lidt ;)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)