Jeg har en telefon regning for december 2012, men som forfalder den 30. januar 2013. Jeg ønsker selvfølgeligt at betale regningen så sent som muligt, og har jeg derfor betalt den på forfaldsdato.
Mit problem er, at jeg har valgt at bogføre regninger på betalingsdato
Det må du bort fra, og du må bogføre samme vej tilbage. Du må vænne dig til at bogføre alt du ikke betaler med det samme via KREDITORER UDESTÅENDE eller tilsvarende navngivet konto i status. Debet udgift og kredit den konto
Så bliver både moms og dit regnskab korrekt. Med din måde bliver både moms hvert kvartal og ved årsafslutning forkert + det løbende regnskab og årsregnskabet forkert.
Du behøver ikke kreditor styring for at gøre det, bare bogfør mod KREDITORER UDESTÅENDE.
Når beløbet så trækkes i bank, kvartalet eller året efter - så bogfører du nu DEBET KREDITORER UDESTÅEND i status og KREDIT BANK og så stemmer din bankkonto både hvert kvartal (hver dag faktisk) og ved årsafslutning.
Du kan sagtens bøgføre sådan uden en avanceret kreditor styring, men din metode kan du ikke bruge, så før tilbage med samme datoer du oprindeligt førte, og bogfør om med samme datoer via kreditorer udestående, og så på betalings datoen, den sidste transaktion fra kreditorer udestående til bank
Det er samme metode for dine egne fakturaer, de går bare på debitorer udestående indtil de betales, hvis ikke du kører fuld debitor styring
Gør du det ikke, har du ret i at revisionen får problem og skal til at lave efterposteringer inden der kan afsluttes og det koster jo hvis der er mange
Da den går igen, har jeg lavet et blog indlæg jeg fremover også kan referere til: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/sker-bogfring-pa-faktura-dato-eller-ved.html
venligst john H