Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - afregnes efter fakturerings- eller betalings datoen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Fra  Halberg Grafisk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Et kort spørgsmål ang moms.

Når jeg betaler moms for eks første kvartal af et år - er det så for fakturaer med faktureringsdato eller betalingsdato inden for perioden 1. januar - 31. marts?

Jeg bruger i øvrigt Summa Summarum til bogføring (hvilket sikkert er uden betydning for spørgsmålet).

På forhånd tak.

Mvh.
Mai Halberg Schønwandt
Halberg Grafisk 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 21:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Faktureringsdatoen naturligvis - Det er ikke relevant, at du eksempelvis giver din kunde 10 års kredit :-)

Fra Gråsten
Tilmeldt 15. Mar 12
Fra  Halberg Grafisk Skrevet kl. 22:02

Ok, tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Mai Halberg Schønwandt:
Jeg bruger i øvrigt Summa Summarum til bogføring (hvilket sikkert er uden betydning for spørgsmålet).

Jeg tror at du vil opleve, at det kommer helt af sig selv når du kører Summas momsrapport.

Klø på

Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

accountman:
Jeg tror at du vil opleve, at det kommer helt af sig selv når du kører Summas momsrapport.
Jep hvis vor ven bogfører faktura efter faktura dato - og ikke efter betalingsdato. Jeg hører om en del, som, specielt på modtagne fakturaer først bogfør når de er betalt for at banken skal stemme med det samme - for at slippe for at skulle via udestående kreditorer, og så bliver momsen jo gal i summas momsrapport - så JA - bogfør altid på faktura dato og aldrig på betalings dato

Du kan evt også læse lidt her trådstarter, holdt i et simpelt sprog lidt om pligter i forbindelse med moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvilke-forpligtelser-giver-det-at-vre.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 15. Mar 12
Fra  Halberg Grafisk Skrevet kl. 22:36

Mange tak for jeres svar.

John H, det var netop det jeg gjorde de første tre kvartaler sidste år. Og det gav lidt grå hår ved årets sidste momsafregning - omend det stemte i sidste ende.

Tak for linket. Det vil jeg kigge nærmere på :)

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 23:23

Det er en fin besvarelse :) men jeg har lige et tillægs spørgsmål.

Hvordan vil det forholde sig ved års afslutning?

Jeg har en telefon regning for december 2012, men som forfalder den 30. januar 2013. Jeg ønsker selvfølgeligt at betale regningen så sent som muligt, og har jeg derfor betalt den på forfaldsdato.

Mit problem er, at jeg har valgt at bogføre regninger på betalingsdato for at det skal være nemmere at afstemme med banken, men her går det galt. Jeg har nemlig ikke oprettet kreditorer, men bogført den direkte ind i driften. Jeg har derfor valgt at bogføre fakturaen til den 30.12.12, men når jeg så skal til at stemme af med banken, vil den ikke stemme overens med regnskabet, da betaling og bogføringsdato er i hvert sit år, hvilket revisoren jo ikke vil være så glad for.

Jeg ved, at normalt vil det være smart at have kreditorstyring med dem, som man forhandler med normalt, men engang imellem får man jo regninger hvor det "ikke" betaler sig at oprette en kreditor.

Håber I kan hjælpe mig med ovenstående :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55

svendingi:

Jeg har en telefon regning for december 2012, men som forfalder den 30. januar 2013. Jeg ønsker selvfølgeligt at betale regningen så sent som muligt, og har jeg derfor betalt den på forfaldsdato.

Mit problem er, at jeg har valgt at bogføre regninger på betalingsdato

Det må du bort fra, og du må bogføre samme vej tilbage. Du må vænne dig til at bogføre alt du ikke betaler med det samme via KREDITORER UDESTÅENDE eller tilsvarende navngivet konto i status. Debet udgift og kredit den konto

Så bliver både moms og dit regnskab korrekt. Med din måde bliver både moms hvert kvartal og ved årsafslutning forkert + det løbende regnskab og årsregnskabet forkert.

Du behøver ikke kreditor styring for at gøre det, bare bogfør mod KREDITORER UDESTÅENDE.

Når beløbet så trækkes i bank, kvartalet eller året efter - så bogfører  du nu DEBET KREDITORER UDESTÅEND i status og KREDIT BANK og så stemmer din bankkonto både hvert kvartal (hver dag faktisk) og ved årsafslutning.

Du kan sagtens bøgføre sådan uden en avanceret kreditor styring, men din metode kan du ikke bruge, så før tilbage med samme datoer du oprindeligt førte, og bogfør om med samme datoer via kreditorer udestående, og så på betalings datoen, den sidste transaktion fra kreditorer udestående til bank

Det er samme metode for dine egne fakturaer, de går bare på debitorer udestående indtil de betales, hvis ikke du kører fuld debitor styring

Gør du det ikke, har du ret i at revisionen får problem og skal til at lave efterposteringer inden der kan afsluttes og det koster jo hvis der er mange

Da den går igen, har jeg lavet et blog indlæg jeg fremover også kan referere til: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/sker-bogfring-pa-faktura-dato-eller-ved.html 

venligst john H

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 00:21

Det er sjovt som man råder andre til at gøre alt det, som man selv burde gøre, selvom man så selv gør det på den "forkerte måde". Jeg er helt enig med de råd der gives. Jeg gør det blot selv en lille smule anderledes, men det kræver tungen lige i munden.

Generelt bogfører jeg på betalingsdagen, undtagen hvis fakturadatoen hører til ét kvartal, og betalingen ryger ind i næste, så bogfører jeg som cookie beskriver, dog altid via kreditormodul, da jeg synes det giver bedre overblik over, hvilke kreditorer jeg skal huske at udligne, når de betales. Herudover, hvis man bogfører i e-conomic, som jeg gør, kan man bogføre både registreringen af fakturaen på fakturadato og betalingen på betalingsdagen i én og samme arbejdsgang, og skal således ikke have fat i bilaget 2 gange. Det mener jeg så ikke man kan i SummaSummarum.

Men klart - hensæt beløbet pr. fakturadato på skyldige kreditorer indtil pengene trækkes i banken, hvor kontoen skyldige kreditorer udlignes.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:37

SusanneK.nu:
Generelt bogfører jeg på betalingsdagen, undtagen hvis fakturadatoen hører til ét kvartal, og betalingen ryger ind i næste, så bogfører jeg som cookie beskriver, dog altid via kreditormodul,

Jamen det er sikker også fint med kreditor modul resultatet bliver det samme - jeg har bare ikke lært mig at køre det med små penge som netop mobiltelefon o.l - men lyder godt.

AT ha overbilik uden er ikke svært - jeg lægger regninger i orden efter betaling (elektronisk eller papir som man vil) og det er let at genkende i bank

Jeg tror for helt "nye" at kreditor/debitor modul bare gøre det sværere at forstå, men tror ellers klar det er løsningen, bruger det altid for debitorsiden

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)