Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår kan man risikere generelt at få nægtet købsmoms retur - hvis ikke firma er "seriøst"

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger faktisk også kun 5 stjerner. Det er meget sjældent, at jeg giver andet, og hvis jeg gør, så er det 1 stjerne, men det sker kun i meget sjældne tilfælde.

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 02:08

Interessant spørgsmål.... når vi er ovre i vurderinger, så er det jo vældig svært, dog vil jeg sige, at f.eks. en kennel efterhånden allerede fra start, bliver vurderet som hobbyvirksomhed en del steder i landet. På den anden side, så kommer de gerne på uanmeldt besøg, hvis der er avlskårede intakte hanner, udfra devisen, at en avlshan kan lave rigtig mange parringer, og f.eks. i DKK kan nogle af disse ligge på 3.000,- for en parring, og f.eks. 1.000,- pr fødte hvalp.

Dog er der i DKK begrænsninger på antal hvalpe en hund må "lave" alt efter race, så man ikke ender med to hanner der parre en hel race, og de dertil hørende problemer.

Det der får mig til at grine, er: Hvordan vurdere told og skat om en parring er seriøs?? 

Ærligt, så tror jeg ikke jeg vil have lyst til at høre svaret :-)

Den omvendte problematik er også interessant. Jeg har en hobbyvirksomhed, og har enkle kunder. Den ene har cvr.nr. og hendes revisor har lige nægtet at indberette brugtmoms på varer købt af mig, med den begrundelse at jeg ikke har et cvr.nr. Revisoren hævder, at jeg skal betale moms på mine indkøb, og sælge dem til min kunde uden moms, hvilket jeg er helt uenig i.

Det skal lige nævnes, at det er nye varer, hvor jeg selvfølgelig skal betale moms af varerne.

Man kunne hævde, at jeg så bare kunne få cvr.nr. men af flere årsager, bl.a. mit helbred p.t. så har jeg hobbyvirksomhed, for at vedligeholde min "nørd" viden i min særlige niche. 

Det ville jo hellere ikke løse problemet for sidste år. Jeg mener revisoren tager fejl.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 06:50

Hvis ikke du er momsregistreret kan du ikke kræve moms når du sælger varerne og derved kan køber tilsvarende ikke afløste momsen.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 07:49

Sølvfisken:

Jeg har en hobbyvirksomhed, og har enkle kunder. Den ene har cvr.nr. og hendes revisor har lige nægtet at indberette brugtmoms på varer købt af mig, med den begrundelse at jeg ikke har et cvr.nr. Revisoren hævder, at jeg skal betale moms på mine indkøb, og sælge dem til min kunde uden moms, hvilket jeg er helt uenig i.

Det skal lige nævnes, at det er nye varer, hvor jeg selvfølgelig skal betale moms af varerne.

Din revisor har ret.

Den eneste måde, hvormed du kan lade momsen gå videre til kunden er ved at købe varerne som et udlæg. Det betyder, at du ikke køber varerne i dit eget navn, men at du køber dem i din kundes navn.

Problemet opstår dog så ved, at du ikke må sælge varerne videre med fortjeneste.

Du har ikke nogen mulighed for at sælge produkter, som indholder moms, hvis du ikke er momsregistreret. Uanset hvor nye produkterne måtte være.

Sølvfisken:

... hendes revisor har lige nægtet at indberette brugtmoms på varer købt af mig ...

Bemærk i øvrigt, at INGEN kan fradrage momsen, når man køber en vare med brugtmoms.

Det gælder uanset, om det er en momsregistreret eller ikke-momsregistreret virksomhed, som køber eller sælger varen (i alle kombinationer heraf).

Det ændrer derfor ikke på situationen med brugtmoms, om så du bliver momsregistreret!

Man ville dog aldrig anvende brugtmoms ved videresalg i dét eksempel du nævner ovenfor.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:57

Sølvfisken:
Jeg mener revisoren tager fejl.

Jeg er enig med dig - revisoren tager fejl under den forudsætning - at din kunde køber varer  hos dig med videresalg for øje. Da er der intet i vejen for at reglerne omkring brugtmoms anvendes.

/Henrik 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:01

Henrik Koudahl:

Sølvfisken:
Jeg mener revisoren tager fejl.

Jeg er enig med dig - revisoren tager fejl under den forudsætning - at din kunde køber varer  hos dig med videresalg for øje. Da er der intet i vejen for at reglerne omkring brugtmoms anvendes.

/Henrik

Hvis det er sådan, det skal forstås, så er jeg også enig....

MEN, som jeg læser det, så køber spørger (Sølvfisken) nogle nye produkter med moms på, som hendes kunde efterfølgende vil fradrage momsen (altså den oprindelige moms) på, til trods for at varerne er videreforhandlet igennem hendes ikke-momsregistrerede firma.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:08

Sølvfisken:

Revisoren hævder, at jeg skal betale moms på mine indkøb, og sælge dem til min kunde uden moms, hvilket jeg er helt uenig i.

Henrik, prøv lige at læse denne linie i Sølvfiskens indlæg.

Den beskriver uden tvetydighed, hvad der sker, og her kan du på ingen måde være enig med spørger... eller i øvrigt være uenig med revisoren... eller hvad? Smile

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:29

Martin E. Jensen:

Sølvfisken:

Revisoren hævder, at jeg skal betale moms på mine indkøb, og sælge dem til min kunde uden moms, hvilket jeg er helt uenig i.

Henrik, prøv lige at læse denne linie i Sølvfiskens indlæg.

Den beskriver uden tvetydighed, hvad der sker, og her kan du på ingen måde være enig med spørger... eller i øvrigt være uenig med revisoren... eller hvad? Smile

Havde samme opfattelse af indlægget.

Noget helt andet, når nu vi er ved det overordnede emne for debatten. Jeg faldt lige over SKAT's handlingsplan for 2013, hvorom SMV projektet utivlsomt kunne være interessant: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=103581

SMV er omtalt fra ca. s. 9, mens forhold omkring moms starter ved s. 14. Herunder redegøres der for bl.a. større kontrol af virksomheder med større negative momsindberetninger og at der ved tidligere kontroller er fundet fejl i ca. hver anden undersøgte SMV virksomhed!

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43

Martin E. Jensen:
Henrik, prøv lige at læse denne linie i Sølvfiskens indlæg

Nu skal det ikke gå over i en tekstanalyse. Men hvis du tager hele afsnittet med så vil du se at "revisoren" henviser til "hendes revisor" som er kundens revisor. Da der kun omtales en revisor i indlægget må bestemt ental gå tilbage til denne.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:54

Henrik Koudahl:

Martin E. Jensen:
Henrik, prøv lige at læse denne linie i Sølvfiskens indlæg

Nu skal det ikke gå over i en tekstanalyse. Men hvis du tager hele afsnittet med så vil du se at "revisoren" henviser til "hendes revisor" som er kundens revisor. Da der kun omtales en revisor i indlægget må bestemt ental gå tilbage til denne.

Enig, og derfor fastholder jeg min fortolkning af hele indlægget.

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)