Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Chairmans og CEO's

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej dejlige aminoer.

Min samfundsfagslærer snakkede om Nestle's Ceo Paul Buckle, og hvor skidt han havde ageret i en sag om firmaets misbrug af børnearbejde i Ghana. Og, mens han snakkede om det, blev jeg nysgerrig efter at vide, hvad en CEO eller Chairman får sine dage til at gå med? jeg nåede aldrig at spørger ham da han var hurtigt ud af døren efter timen. Men, hvis vi fx. tager en tech CEO, som Jeff bezos, hvad får han sine dage til at gå med? udvikler han HELE tiden nye produkter og tjenester?

-Jeg ved at det ikke er alle, som kan svarer på dette spørgsmål, men jeg håber dem der kan gøre det. :) 

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 11:55

Det er næppe muligt at give et entydigt svar på dette spørgsmål, da sandheden jo nok er, at dette varierer utroligt meget. Overordnet set er det jo virksomhedens CEO, som står i spidsen for firmaets fremdrift, men hvordan man som leder vælger at bidrage til dette, vil både afhænge, hvilken type leder og hvilken type virksomhed der er tale om. Nogle ledere vil have deres fokus på at udvikle nye produkter, som du selv siger, hvis det er her, at de har deres kernekompetencer, mens andre nok vil vælge at overlade den innovative del til andre medarbejdere, som er stærkere på området.

Derudover er der nok også stor forskel på lederens arbejde alt efter, om vi taler en virksomhed med 5 eller 50.000 medarbejdere. I førstnævnte tilfælde vil lederen typisk være med til at træffe de små operationelle beslutninger i dagligdagen, mens en leder for en kæmpe virksomhed helt naturligt nok vil have tendens til at koncentrere sig om de store strategiske beslutninger med tidshorisonter på f.eks. 5 år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi skal lige dele begrebet for en CEO og en Chairman er jo to helt forskellige ting

CEO Chief Executive Officer - eller på dansk Administrerende direktør. Om ordet siger, executive og administrerende, han udfører virksomhedens ledelses beslutninger - er øverste daglige leder. HVAD han laver er meget forskelligt, men han leder overordnet alt, og har så under sig en CFO til det økonomiske, en CMO til det markedsmæssigt og en COO til det operative. Han udvikler nok sjældent selv specielt produkter og tjenester, men som CEO er han ansvarlig for, at nogen gør. Han suser generelt rundt mellem møder, og holdes orienteret om masser af ting, ligesom han kan ha kontakten til visse af de tungeste kunder og leverandører på enkelte spørgsmål. Han er helt enkelt øverste chef for det operationelle i en virksomhed.

Hvis du sammenligner lidt med en fodboldtræner, så er direktøren den der sørger for hvordan holdet spiller, og spiller de ikke godt, vil det være ham som bestyrelsen fyrer - han må hele tiden ha ansvar for sit hold og præstationerne.

Han gennemfører og ansvarer således for gennemførelsen af det som bestyrelsen, der er øverste myndighed i selskabet beslutter.

Øverste i bestyrelsen sidder en Chairman = bestyrelsesformand. Bestyrelsen har til opgave at varetage alle "stakeholders" interesse. Man kan læse ind imellem, at aktionærforeningens formand udtaler, at bestyrelsen i denne eller hin bank er indsat for at vare tage aktionærernes interesse.

Det er ikke hele sandheden, for bestyrelsen skal være tage alle interesseparters interesse - og det omfatter faktisk også de ansatte, omverdenen, miljøet - ja i princippet alt der kan blive påvirkeret af virksomhedens laden og gøren. Aktionærenes interesse er den del af dette, men ikke bestyrelsens eneste skyldighed.

Bestyrelsen deltager ikke (bør i alle fald absolut ikke og der er lov reguleringer i de fleste lande mod det) den daglige drift, de er ikke operationelle. En af deres vigtigste opgaver er, at ansætte og fyre CEO/direktøren. Derudover følger de løbende udviklingen gennem rapporter fra CEO og ofte fra CFO, CMO og COO direkte eller med CEO involveret.

De arbejder med CEO som rådgivere og sparringspartnere i en lang række spørgsmål, og de er ansvarlige for, at virksomheden har den rette ledelse, og at virksomhedens systemer og kapitalberedskab er tilstrækkeligt på de områder de arbejder.

Der udover udarbejder de ofte  sammen med ledelsen code of conduct som viser hvordan virksomheden ønsker at optræde på en lang række områder. (herunder netop f.eks. også hvordan man undgår børnearbejde osv - og direktøren ansvarer så for at code of conduct overholdes)

Chaiman leder bestyelsens arbejde og sidder oftest i midten ved generalforsamlinger. I lidt mindre selskaber nogen gange også som dirigent, i større selskaber vælges ofte en advokat til dirigent rollen, bestyrelsesformanden fremlægger bestyrelsens beretning og direktøren ofte beretningen for året i selskabets drift

Håber det gav lidt basal forståelse for de to roller.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 11
Skrevet kl. 13:40

CEO Chief Executive Officer - eller på dansk Administrerende direktør. Om ordet siger, executive og administrerende, han udfører virksomhedens ledelses beslutninger - er øverste daglige leder. HVAD han laver er meget forskelligt, men han leder overordnet alt, og har så under sig en CFO til det økonomiske, en CMO til det markedsmæssigt og en COO til det operative. Han udvikler nok sjældent selv specielt produkter og tjenester, men som CEO er han ansvarlig for, at nogen gør. Han suser generelt rundt mellem møder, og holdes orienteret om masser af ting, ligesom han kan ha kontakten til visse af de tungeste kunder og leverandører på enkelte spørgsmål. Han er helt enkelt øverste chef for det operationelle i en virksomhed.

Hvis du sammenligner lidt med en fodboldtræner, så er direktøren den der sørger for hvordan holdet spiller, og spiller de ikke godt, vil det være ham som bestyrelsen fyrer - han må hele tiden ha ansvar for sit hold og præstationerne.

Han gennemfører og ansvarer således for gennemførelsen af det som bestyrelsen, der er øverste myndighed i selskabet beslutter.

Når al dette er ordnet og opsat i opstartsfasen i en succesfuld virksomhed, hvad så? Altså, som du selv skriver har han folk under sig, fx. CFO, CMO og COO, og de har naturligvis også folk under sig, som arbejder indenfor hver deres felt. Til sidst er alt fordelt og ''kun'' vedligeholdelsen, fremtidsplanerne og møder med partner er tilbage, er det, dette en CEO i et tech-virksomhed står for?

HER ER ET EX.

- Thorborg er CEO i Amino(Jeg ved ikke, hvem der er det), og alt i opstartsfasen er i hus. De har succes, han har ansat leder indenfor alle tænkelig felter, deres fremtidsplaner kører som de skal osv. Al dette har han brugt de sidste 4-6 år på. Møder Thorborg fremover, så kun på Amino-kontoret engang i mellem for at se hvordan det hele går? 

Bestyrelsen deltager ikke (bør i alle fald absolut ikke og der er lov reguleringer i de fleste lande mod det) den daglige drift, de er ikke operationelle. En af deres vigtigste opgaver er, at ansætte og fyre CEO/direktøren. Derudover følger de løbende udviklingen gennem rapporter fra CEO og ofte fra CFO, CMO og COO direkte eller med CEO involveret.

De arbejder med CEO som rådgivere og sparringspartnere i en lang række spørgsmål, og de er ansvarlige for, at virksomheden har den rette ledelse, og at virksomhedens systemer og kapitalberedskab er tilstrækkeligt på de områder de arbejder.

Hvad så, hvis den samme person både er CEO og Chairman? 

Ps. dejligt informativ indlæg :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29

Hooyo:

Når al dette er ordnet og opsat i opstartsfasen i en succesfuld virksomhed, hvad så? Altså, som du selv skriver har han folk under sig, fx. CFO, CMO og COO, og de har naturligvis også folk under sig, som arbejder indenfor hver deres felt. Til sidst er alt fordelt og ''kun'' vedligeholdelsen, fremtidsplanerne og møder med partner er tilbage, er det, dette en CEO i et tech-virksomhed står for?

HER ER ET EX.

- Thorborg er CEO i Amino(Jeg ved ikke, hvem der er det), og alt i opstartsfasen er i hus. De har succes, han har ansat leder indenfor alle tænkelig felter, deres fremtidsplaner kører som de skal osv. Al dette har han brugt de sidste 4-6 år på. Møder Thorborg fremover, så kun på Amino-kontoret engang i mellem for at se hvordan det hele går? 

Jeg ved ikke hvor meget Martin T er på Amino kontoret - og faktisk er det med at være på kontoret jo meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Helt generelt er en CEO i en større virksomhed på kontoret og meget synlig i organisationen og beskæftiger sig hands on med masser af ting, i samarbejde med CFO, CMO, COO osv. Jo flere man har under sig, jo mere arbejde får man, lidt modsat hvad man måske kunne tro, Jeg selv var CEO for en virksomhed med 8 datterselskaber i Europa, et i Tyrkiet, et i Indien og et i HongKong/Kina og partners i flere andre eksotiske lande, og jeg var naturligvis ikke på mit eget kontor hver dag, for jeg rejste rundt og besøgte døtrene. Nogle en gang om måneden i en opstartsfase, andre sjældnere.

Naturligvis skal CEO skaffe sig tid til at tænke strategisk frem og få nye tanker - men hjernen kobler ikke ret ofte totalt fra selskabet, så det kan sagtens ske under en luftetur med hunden. Generelt vil en CEO ha en arbejdsuge på laaangt over 40 timer effektivt.

Hooyo:
Hvad så, hvis den samme person både er CEO og Chairman?

Det kan man jo være i et ApS hvor der ikke er krav om bestyrelse i det hele taget, og der vil det ofte fungere sådan at ejeren er CEO og hvis han overhovedet laver noget der ligner en bestyrelse så kan han jo kalde sig formand (jeg vil ikke tilråde det, det er bare at gi nogle personer et ansvar de ikke har glæde af - så hellere bare en support gruppe uden formelt bestyrelsesansvar). Alternativ skal man ville ha en egentlig bestyrelse i et ApS, men så er man ofte A/S moden og så skal direktøren i alle fald ikke være med i bestyrelsen.

Når man en størrelse hvor man seriøst vil ha en bestyrelse skal CEO ikke være chairman og i aktieselskaber er det helt enkelt ikke lovligt, at CEO er formand for bestyrelsen. Jeg sad ikke selv i moderselskabets bestyrelse (på det tidspunkt børsnoteret svensk koncern) men deltog i dele af bestyrelsesmødet (det meste) som CEO. Derimod var jeg formand i alle datterselskabernes bestyrelse - hvilket var naturligt da det jo netop stemte med kontrol med selskabets ledelse og beslutning om ansættelse af direktøren i disse. Jeg var så naturligvis ikke operativ i disse, men alt skete via ledelsen. Jeg kunne dog godt, hvis direktøren ønskede, deltage i lidt foredrag og i visse kundebesøg til storkunder, hvor koncernforholdet var vigtigt at betone. 

Det at CEO ikke må være formand, ligger også i, at formandens opgave er at forhandle direktørens vilkår og at hele bestyrelsen har som en af sine fornemmeste opgaver samlet, at ansætte og fyre den administrerende direktør. Det duer ikke, at direktøren skal forhandle sine egne vilkår og selv træffe beslutning, om tiden er inde til at fyre sigBig Smile

vh

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 15:43
Cookie:

De øverste myndighed er vel generalforsamligen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50

Michael_N:
De øverste myndighed er vel generalforsamligen?
Helt korrekt - den vælger jo bestyresen så yes korrekt - det var i det daglige om man vil, men du har helt ret

Generalforsamling (ejerkreds) Kun ved lovlig indkaldelse og oftest en gang om året

Formand for bestyrelsen  Løbende arbejde og specielt fra formanden ofte kontakter med CEP og som bestyrelses ofte ca 4 møder om året, men jo situationsafhængigt

Adm. dir - operationel - udfører beslutingerne

vh

Tilmeldt 20. Aug 11
Skrevet kl. 13:05

Cookie:
Jo flere man har under sig, jo mere arbejde får man, lidt modsat hvad man måske kunne tro, Jeg selv var CEO for en virksomhed med 8 datterselskaber i Europa, et i Tyrkiet, et i Indien og et i HongKong/Kina og partners i flere andre eksotiske lande, og jeg var naturligvis ikke på mit eget kontor hver dag, for jeg rejste rundt og besøgte døtrene. Nogle en gang om måneden i en opstartsfase, andre sjældnere.

Hvad gik dine dage med, som CEO for et stort virksomhed med 8 datterselskaber? Rejste du rundt hele året? Havde du ikke en base/ et kontor? Hvis ja, hvad lavede du så helt basis fra dag til dag? Jeg prøver at danne mig et billede af det hele, for jeg troede at en CEO kun mødte op på kontoret i krisetider(hvis, det ikke går særligt godt med selskabet osv.) eller engang i mellem for at snakke strategier og planer.

Cookie:
Når man en størrelse hvor man seriøst vil ha en bestyrelse skal CEO ikke være chairman og i aktieselskaber er det helt enkelt ikke lovligt, at CEO er formand for bestyrelsen.

Jeg har ved hjælp af wikipedia fundet op til flere personer, som både er CEOs og Chairmans i store aktieselskaber?  Gælder det du nævner her kun i Danmark?  

Cookie:
Det at CEO ikke må være formand, ligger også i, at formandens opgave er at forhandle direktørens vilkår og at hele bestyrelsen har som en af sine fornemmeste opgaver samlet, at ansætte og fyre den administrerende direktør. Det duer ikke, at direktøren skal forhandle sine egne vilkår og selv træffe beslutning, om tiden er inde til at fyre sig

Okay, så hvis Jeff Bezos som både er CEO og Chairman hos Amazon, af et eller andet mærkelig grund siger, at Amazon kun skal operere i USA. Er der så ingen der kan stoppe ham? Eller kommer det an på hvor mange % han ejer af selskabet og hvis andre ejer mere, så kan han blive fyret?   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14

Hooyo:
Hvad gik dine dage med, som CEO for et stort virksomhed med 8 datterselskaber? Rejste du rundt hele året? Havde du ikke en base/ et kontor? Hvis ja, hvad lavede du så helt basis fra dag til dag? Jeg prøver at danne mig et billede af det hele, for jeg troede at en CEO kun mødte op på kontoret i krisetider(hvis, det ikke går særligt godt med selskabet osv.) eller engang i mellem for at snakke strategier og planer.

Det var rejser og masser af mødeaktivitet på kontoret også. Samarbejde med bestyrelsen og externe parter. En CEO er generelt absolut synlig og den med kommer kun i krisetid er i alle fald helt utypisk

Hooyo:
Jeg har ved hjælp af wikipedia fundet op til flere personer, som både er CEOs og Chairmans i store aktieselskaber?  Gælder det du nævner her kun i Danmark?  

Det gælder i masser af lande, men jeg tør ikke sige alle. Har du set at det er i samme selskab personen er CEO og chairman. Det er jo helt almindeligt at man er CEO i et stort selskab, og så bestyrelsesmedlem eller formand i andre selskaber, bare ikke det man selv er CEO i

Hooyo:
Okay, så hvis Jeff Bezos som både er CEO og Chairman hos Amazon, af et eller andet mærkelig grund siger, at Amazon kun skal operere i USA. Er der så ingen der kan stoppe ham? Eller kommer det an på hvor mange % han ejer af selskabet og hvis andre ejer mere, så kan han blive fyret?

Der er lidt anderledes kotumer for chairman og CEO i USA. Han er vel stifter og hvis han er hovedejer, ja så kan han i sagens natur ikke fyres.

Det er generalforsamlingen som kan fyre bestyrelsen - og hvis han har flertal på generalforsamlingen, så er han sikker, MEN generelt vil man sjældent misbruge den magt, for så flygter aktionærerne (se lidt til Brøndby). Ejer han over 50% kan han nedstemme alle andre på generalforsamligen og sidde fast som formand, men han vil miste aktionærer og dermed kapitalgrundlag

vh

Tilmeldt 20. Aug 11
Skrevet kl. 13:51

Cookie:
Det var rejser og masser af mødeaktivitet på kontoret også. Samarbejde med bestyrelsen og externe parter. En CEO er generelt absolut synlig og den med kommer kun i krisetid er i alle fald helt utypisk

Okay, jeg havde et helt andet billede oppe i mit hoved. Men, der er sikkert en masse småting, som skal diskuteres og vedligeholds på dagligbasis.

Cookie:
Det gælder i masser af lande, men jeg tør ikke sige alle. Har du set at det er i samme selskab personen er CEO og chairman. Det er jo helt almindeligt at man er CEO i et stort selskab, og så bestyrelsesmedlem eller formand i andre selskaber, bare ikke det man selv er CEO i

Jep, her er et lille udpluk af alle 'jeg er beggedele mænd'' :)

- Mark Zuckerberg

- Jeff Bazos

- Robin Li

- Warren Buffet

- Carlos Slim - Han er enda CEO og Chairman i 4 virksomheder?

Kilde: Wikipedia. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)