Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskattes indskud i Aps når det trækkes ud igen?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber der en en der kan hjælpe mig med lidt vejledning ang. nedenstående scenarie:

Aps oprettes med anpartsindskud på 80.000 kr.

Virksomheden kører i 1½ år uden omsætning, men med lidt omk. på ca. 5.000 kr.

Dvs. indestående på virksomhedens konto er nu 75.000 kr.

Nu lukkes virksomheden ned.

Spørgsmålet er så om man blot skattefrit kan trække de 75.000 kr. ud igen (de var jo en del af det oprindelige indskud og ikke penge som virksomheden har tjent), eller om man nu bliver beskattet af de resterende 75.000 kr. når man lukker selskabet...?

Er der nogen der kan svare på dette?

På forhånd tak

mvh

Martin

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:19
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 19:41

Tonny Skov Pedersen:

Jacob:

Hmmm... ikke til meget hjælpTongue Tied

@trådstarter - Det korrekte er, at der som beskrevet ved en lukning af selskabet vil kunne udloddes de resterende kr. 75.000 uden beskatning.

Derimod vil du opnå et skattemæssigt fradrag i aktieindkomst på kr. 5.000 som følge af tabet på anparterne.

Tonny

Synes du ikke?  Jeg fandt svaret ret nemt på google - herunder en masse tråde på Amino, hvor samme spørgsmål var stillet flere gange.. 

Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 19:43

@Tonny

Ok, mange tak for hjælpen Tonny

mvh

martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42

Jep Tonnys svar er jo helt dækkende. De 75.000 hvis de eksisterer efter lukning er skattefrie og tabet i forhold til de oprindelige 80.000 er fradrag for tab på kapital indkomst- helt som hvis du havde tabt på Vestas aktier eller andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 08:49

@Cookie: Tak for yderligere info.

Dvs. tabet kan trækkes fra i gevinster på børsnorterede aktier (og ikke kun unoterede aktier)?

mvh

martin

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:37

mhoffmann:

@Cookie: Tak for yderligere info.

Dvs. tabet kan trækkes fra i gevinster på børsnorterede aktier (og ikke kun unoterede aktier)?

mvh

martin

Dette er ikke korrekt, idet der er tale om aktier/anpart på et ikke reguleret marked, hvorfor der jvf. nedenstående link skal beregnes en negativ skat af aktieindkomsten, pt. 27% indtil kr. 48.300, som herefter modregnes i indkomstårets slutskat for øvrige indkomster.

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1972507&vId=206519&search=tab%A4p%E5%A4anparter#1946314

John's tidligere henvisning til eks. Vestas er ikke korrekt, idet Vestas aktier er noterede og handles på et reguleret marked, hvor eks. der for porteføljeaktier (ejes mindre end 10%) sker en løbende beskatning af urealiserede tab og gevinster, den såkaldte lagerbeskatning, som i 2010 afløste den tidligere realisationsbeskatning (beskatning ved køb/salg).

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

Tonny Skov Pedersen:
John's tidligere henvisning til eks. Vestas er ikke korrekt, idet Vestas aktier er noterede og handles på et reguleret marked, hvor eks. der for porteføljeaktier (ejes mindre end 10%) sker en løbende beskatning af urealiserede tab og gevinster, den såkaldte lagerbeskatning, som i 2010 afløste den tidligere realisationsbeskatning (beskatning ved køb/salg).

Det er jeg helt med på - det var heller ikke skrevet som, at det skulle trækkes fra i gevinst fra Vesta type, men at fradrag og gevinst på anparter i eget selskab skattes på samme måde som alle andre aktier (og jeg skulle nok ikke ha nævnt en specifik), men helt enkelt bare håb om, at trådstarter vidste at man skatter af gevinst og har fradrag for tab på aktier - og det er samme % skat for ens egne anparter.

Sorry hvis jeg forvirrede til at tro det var i en vestas aktie(som trådstarter nok slet ikke har) det skulle fratrækkes, fradraget er helt som du skriver, 27% som trækkes fra indkomsten ved tab på unoterede papirer

Jeg synes faktisk skat forklarer det ret meget på samme vis - se nederste linje: (jeg kommer tilbage til den med lagerbeskatning som jeg ikke mener vi er enige om)

Skat af aktieindkomst

Skatten af aktieindkomst er i 2011 28 procent af aktieindkomst på op til 48.300 kr. Denne del af skatten er endelig og kan derfor ikke nedsættes med skatteværdi af personfradrag.

Skat af aktieindkomst udover 48.300 kr. udgør 42 procent. Denne skat kan nedsættes med skatteværdien af personfradrag i det omfang, skatteværdien af personfradrag ikke kan anvendes til nedsættelse af de øvrige skatter.

For ægtefæller er beløbsgrænsen det dobbelte. Den del af ovennævnte grundbeløb, som en gift person ikke bruger, overføres til ægtefællen.

Skatteværdi af negativ aktieindkomst som følge af tab på aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, beregnes på samme måde og med de samme skatteprocenter.

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15

Tonny Skov Pedersen:
Vestas er ikke korrekt, idet Vestas aktier er noterede og handles på et reguleret marked, hvor eks. der for porteføljeaktier (ejes mindre end 10%) sker en løbende beskatning af urealiserede tab og gevinster, den såkaldte lagerbeskatning, som i 2010 afløste den tidligere realisationsbeskatning (beskatning ved køb/salg).

Den forstår jeg helt enkelt ikke. Jeg har også lige talt med private banking som også bekræfter mig i, at privat personers gevinst og tab på aktiekurser sker ved realisation og ikke som lager?

Det er korrekt, at selskaber opgør det løbende og dermed skatter løbende, ligesom aktier i pensionsdepoter jo PAL beskattes løbende, men helt almindelige noterede aktier beskattes ved realisation. Der er enkelte typer kontrakter - aktiebaserede obligationer type HNG Olie osv der lagerbeskattes (minimumsudloddende aktiebaserede investeringsforeninger), men ikke helt almindelige aktier.

Jeg ved du jo mener det andet, men kan du ikke lige linke til et sted hvor der står, at privatpersoner skal opgøre depot værdien årligt og beskatte af urealiserede aktiegevinster fra enkelt aktier eller almindelige investeringsforeninger? De skal bare i 66 eller 67, afhængigt af om de er noterede eller ikke og først ved realisation. 

Jeg kan kun lige finde f.eks. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=393181  hvor der jo også klart står, du skal betale skat af  det årlige udbytte og af gevinsten, når du sælger aktier. Skat af udbytte selvsagt for året - men af gevinst - når du sælger

eller http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=362804#1617780 

og lige så tydeligt her - opdateret juni 2012 http://www.business.dk/skat/saadan-ser-skatten-ud-paa-aktier-og-obligationer-for-private .

og kort citat: Gevinster skal indberettes til Skat på selvangivelsen i det år, aktierne er solgt.

Jeg er også ret sikker på, at bankerne kun indberetter ved køb og salg og ikke årligt når vi taler om helt almindelige aktier?

vh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)