Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt flytning af webshop, hvordan?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have flyttet et domæne med webshop fra server A til server B.

Hvordan gør jeg det korrekt, så brugerne ikke oplever stop i driften, så ingen handler eller kommunikation går tabt, og så SEO ikke påvirkes negativt?

DNS hos dk-hostmaster peger på server A, og den skal ændres til at pege på gratisdns.dk hvor jeg har oprettet B med A-record, C-name og MX.

Men naturligvis først på det korrekte tidspunkt, når alt er klar.

Indtil videre har jeg oprettet domænet på server B, flyttet alle filer og databasen, og ændret konfigurationen så det fungerer.

Samtidig har jeg rettet robots.txt på B til 

User-agent: *
Disallow: /

Der er ingen <meta name="robots" ... > på hverken A eller B.

Min plan er nu at lave en viderestilling fra A til et temporært alias for B, synkronisere database A med database B, ændre DNS ved dk-hostmaster, og så vente 72 timer for at være sikker på at DNS ændringen er slået igennem overalt, inden jeg sletter på server A.

Men er det den korrekte måde at gøre det på?

Og hvis ja, hvordan laver jeg så den midlertidige viderestilling fra A til B? 

Der er ikke tale om nyt domænenavn, så en 301 er ikke løsningen - hvis jeg bruger en 302 risikerer jeg at miste ranking - og hvis jeg laver en simpel meta refresh risikerer jeg vel, at det kan blive opfattet som et phishing attempt.

Hvordan gøres det korrekt?

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:27

Det jeg ville gøre, ville være at tage backup af alle filer, flytte til server B, sætte database op (evt, om natten / det tidspunkt du ikke forventer kunder) - på server A, ændre indstillinger, til at pege database tilgang på server B, så selvom de handler på server A, så bliver alt indsat og hentet ud på server B.

Derefter ændre du DNS, alt alt vil lige så stille migrere over, det gør du intet data mister i din database, og din side ikke vil være nede overhovedet.

:)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 228
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 10:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Petrus:
Hvordan gøres det korrekt?

Hej

Umiddelbart ville det bedste være at du gjorde således:

Trin 1: hent alle filer fra dit webhotel og upload alle filer til det nye webhotel

Trin 2: Undlad at ret i mysql konfigurationen så du stadigt bruger database serveren hos den gamle udbyder. Dette er for at sikre at du ikke får ordrer på den gamle server som så ikke ligger i databasen på den nye.

Trin 3: Flyt pegningen af dit domænenavns A record til den nye webserver og vent 48 timer. Dit domæne burde pege til den nye server.

Trin 4: Lav en dump af din database på den gamle mysql server og upload til den nye. Ret config filen på den nye server.

Burde du ikke miste noget SEO eller data. For at kunne ovenstående er det et krav at du har adgang til din gamle databaseserver udefra, skal du checke med din gamle udbyder om dette er tilfældet.

Mvh WebHosting A/S

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:29
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det du går er:

Kopier alle filer til det nye site.

Kopier database(r) til det nye site.

Sæt det gamle site til at bruge DB på det nye site.

Sæt det nye site til at bruge DB hos sig selv.

Nu er det ligegyldigt hvor man går ind, gamle eller nye site... Data er de samme.

Flyt DNS'en.

Vent 3-4 dage, og slet så det gamle site.

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 10:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lucas - Hosting4Real:
Derefter ændre du DNS, alt alt vil lige så stille migrere over, det gør du intet data mister i din database, og din side ikke vil være nede overhovedet

Hej Lucas

Problemet med dette ligger i at visse udbydere ikke opdaterer DNS pegninger i tide. Eksempel har TDC's DNS servere tidligere totalt ignoreret TTL på DNS og man risikerer derfor at visse besøgende havner hos den gamle server selv flere dage efter at DNS er opdateret.

Mvh WebHosting A/S

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 10:31

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken shop det drejer sig om, men ofte vil man ændre DNS'en om natten, alt efter hvilken tidsperiode der er mindst trafik på shoppen. Typisk vil det være et par timer det tager, før DNS'en er opdateret.

Nu hvor du har flyttet det hele til nyt server-setup, så er det vel bare at synkronisere databasen, og så opdatere DNS.

Da det er samme domæne, er der ingen grund til hverken 301, 302 eller andet.

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:32

WebHosting Support:

Hej Lucas

Problemet med dette ligger i at visse udbydere ikke opdaterer DNS pegninger i tide. Eksempel har TDC's DNS servere tidligere totalt ignoreret TTL på DNS og man risikerer derfor at visse besøgende havner hos den gamle server selv flere dage efter at DNS er opdateret.

Mvh WebHosting A/S

Auch, lyder sku ik godt

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 10:36

Lucas - Hosting4Real:
Auch, lyder sku ik godt

Hej

Ved ikke som det stadigt er tilfældet. Det har tidligt været et ret stort problem for kunder der retter deres DNS records. Selv med en TTL på 10 minutter har det i visse tilfælde taget dagevis førend DNS servere hos b.la TDC blev opdaterede.

Mvh WebHosting A/S

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:38

WebHosting Support:

Lucas - Hosting4Real:
Auch, lyder sku ik godt

Hej

Ved ikke som det stadigt er tilfældet. Det har tidligt været et ret stort problem for kunder der retter deres DNS records. Selv med en TTL på 10 minutter har det i visse tilfælde taget dagevis førend DNS servere hos b.la TDC blev opdaterede.

Mvh WebHosting A/S

De burde ihvertfald følge TTL, men hvem ved :S

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 10:56

Tak for jeres svar.

Såvidt jeg forstår det, er løsningen at skrive i den samme database fra både A og B, mens DNS ændringen slår igennem overalt. Samt naturligvis vente med at ændre eller uploade filer i samme tidsrum.

Vil 72 timer være en rimelig tid?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)