Jeg skal have flyttet et domæne med webshop fra server A til server B. Hvordan gør jeg det korrekt, så brugerne ikke oplever stop i driften, så ingen handler eller kommunikation går tabt, og så SEO ikke påvirkes negativt? DNS hos dk-hostmaster peger på server A, og den skal ændres til at pege på gratisdns.dk hvor jeg har oprettet B med A-record, C-name og MX. Men naturligvis først på det korrekte tidspunkt, når alt er klar. Indtil videre har jeg oprettet domænet på server B, flyttet alle filer og databasen, og ændret konfigurationen så det fungerer. Samtidig har jeg rettet robots.txt på B til User-agent: *Disallow: / Der er ingen <meta name="robots" ... > på hverken A eller B. Min plan er nu at lave en viderestilling fra A til et temporært alias for B, synkronisere database A med database B, ændre DNS ved dk-hostmaster, og så vente 72 timer for at være sikker på at DNS ændringen er slået igennem overalt, inden jeg sletter på server A. Men er det den korrekte måde at gøre det på? Og hvis ja, hvordan laver jeg så den midlertidige viderestilling fra A til B? Der er ikke tale om nyt domænenavn, så en 301 er ikke løsningen - hvis jeg bruger en 302 risikerer jeg at miste ranking - og hvis jeg laver en simpel meta refresh risikerer jeg vel, at det kan blive opfattet som et phishing attempt. Hvordan gøres det korrekt? |
Det jeg ville gøre, ville være at tage backup af alle filer, flytte til server B, sætte database op (evt, om natten / det tidspunkt du ikke forventer kunder) - på server A, ændre indstillinger, til at pege database tilgang på server B, så selvom de handler på server A, så bliver alt indsat og hentet ud på server B.
Derefter ændre du DNS, alt alt vil lige så stille migrere over, det gør du intet data mister i din database, og din side ikke vil være nede overhovedet.
:)