Det er en rigtig god måde at få noget erfaring på. Og respekt for at du melder klart ud at du ikke er helt hardcore til det endnu.
Jeg vil helt klart anbefale dig at du sætter dig ind i at lave logoerne i vektor-format (og derved kunne levere dem i et brugbart EPS eller PDF-format), samt vigtigheden af forskellen imellem RGB, CMYK og Pantone-farver.
I starten vil du nok primært støde på kunder som skal bruge et logo til en hjemmeside eller webshop, men du kan sagtens risikere at disse kunder senere hen skal have lavet en tryksag, et banner, pakket en bil ind, trykt tøj eller noget helt andet - hvor et bitmap-logo i PNG ikke er brugbart.
Men også af hensyn til din konkurrence-evne bør du have styr på dette - simpelthen fordi størstedelen af dine nuværende "konkurrenter", som er nystartede inden for logodesign og sælger logoer til samme prisniveau, IKKE har styr på det.
Jeg oplever mange mindre kunder som kommer til os og skal have lavet deres første tryksager eller roll-up og kommer med et helt ubrugeligt logo.
Et klassisk eksempel er en webshop med... børnetøj... som har fået lavet et flot logo. Men et halv år senere skal man afsted på sin første messe og skal bruge nogle ting i den forbindelse. Og så er det vi har en kunde som dukker op med et flot logo, som desværre kun findes som en PNG-fil i RGB-farver i en opløsning på 600 x 200 pixels. I det tilfælde har vi intet at trylle med. Og vi er ude i en situation hvor logoet skal rentegnes for at kunne bruges. Og det siger sig selv at det selvfølgelig koster penge hvis en af vores grafikkere skal bruge tid på at rentegne logoet, det er jo ikke vores skyld at den oprindelige logodesigner ikke har leveret logoet i et brugbart format, hvilket de fleste af vores kunder også har forståelse for.
Men halvdelen af dem er så heldige, at de kan tage fat i logodesignere og få en brugbar fil fra vedkommende, men den anden halvdel ender enten med at opgive at få trykt noget, eller vælger at betale os for at lave logoet om. Og i det tilfælde er det oftest fordi ham/hende der har lavet logoet overhovedet ikke aner hvad vektor-format er og hvordan logoet burde have været lavet i henhold til tryk.
Jeg lavede faktisk en video omkring forskellen på et logo i bitmap-format og vektor-format for et års tid siden.
Sidst i videoen bliver der kørt nogle store print med logoet i forskellige formater og der kan du tydeligt se hvorfor du bør have styr på bitmap vs vektor når du laver logoer:
/Jesper