Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret af et bible til et tegnefilm

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et juridisk spørgsmål.

Hvis jeg har bestilt en bibel (ide til en historie) og har betalt for den (har mail og overførelser der dokumentere), men den er udarbejdet af
to andre som har skrevet deres navn på.
Er det kun dem der ophavsret eller har jeg også?
På grund af nogle uenigheder står jeg i en situation hvor de påstår, at de har ophavsret og hvis jeg vil kan jeg købe dem ud!

Kan det passe, at selvom det er min ide og penge der har været oversagen til at biblen er blevet lavet, så har jeg ingen rettigheder?

De har modtaget penge og blevet lovet procenter i et frma som endnu ikke er oprettet. Dette er ikke printet ud eller underskrevet af parterne.
Vil gerne vide hvilken rettigheder eller muligheder jeg har før jeg tager det næste skridt. 
Hjælp tak..  
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det har du pænt sagt forklaret så kludret at der ikke kan svares.

Du har bestilt en bilen - som jeg har bestilt en CD med she loves you - og det gir der jo ingen som helst rettighed til  - she loves you

Det hele vil jo handle om hvad der står helt konkret i kontrakten når du køber bibel/ide til historie, men det du fortæller giver overhovedet ikke mulighed for godt svar - alt det om de har modtaget penge og lovet procent er i firma der ikke er oprettet, medvirker jo kun til forvirreingen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 11
Skrevet kl. 01:31

Okay jeg prøver igen. Jeg er ikke så godt til at skrive dansk, så bær over med mig  :)

Her er historien

1. Jeg kommer op med en ide og vælger at introducere det overfor en person som har erfaring med tegenfilm.

2. Vi bliver enig om, at starte projektet og bliver partner. (ingen kontrakt udover samtaler på mail og facebook som jeg gemt)  

3. Vi finder en forfatter som han anbefaler og det vil koste mig 15000 kr at lave biblen.

4. 15000 bliver overført til min partner, som han skal videreoverføres til forfateren.

5. Vi modtager et bible efter 2 mdr og på biblen står der kun min partners og forfatterens navn.

6. Nu er vi uenige og han siger at de har ophavsret og jeg kan købe dem ud hvis det er.

Der er kun lavet en NDA, men ingen ejer kontrakt.

Jeg tænker, at siden jeg har henvendt mig dem og er kommet med ideen og betalt for biblen, så har jeg vel også nogen rettigheder?

Giver det mening?? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:37

Det giver vel mening i form at at det kan se ud til at nogen har misbrugt dig, men der er ikke meget som en jurist kan bruge til at føre sag på, uden det vil koste en masse

Du kan sagtens kontakte en jurist men jeg synes stadigt - i mangel på kontrakter som du selv beskriver det, at du står svagt

Jeg TROR du skal tage det som en lære, og næste gang sørge for meget bedre kontrakter vedr. rettigheder. Surt - og ikke specielt retfærdigt, men smid ikke gode penge efter dårlige medmindre du kan påvise ting bedre - desværre

vh

Tilmeldt 16. Dec 11
Skrevet kl. 01:47

Mange tak for dit svar.. 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 05:48

Hej Nima G

Udover hvad John skriver, som nok præcisere at du er ude på noget hvor du måske skal tage det som lærepenge kan jeg lige give dig et finger peg på hvordan det fungere så du kan blive "klogere" til de næste gange.

Da jeg i sin tid bestilte fotografter til at få taget billeder til covers etc. skulle der specifikt stå i aftale/ faktura at jeg også købet retten med til at få mangfoldig-gjort det, selv om jeg betalte har jeg ikke juridisk rettighed over dem eller bruge dem uden tilladelse, med mindre det er SPECIFIK aftalt - der er MANGE eksempler på at billede som er blevet brugt uden tilladelse i den tro at betaling var nok, er blevet sagsøgt af fotograf og vundet - fordi man ikke må bruge det uden denne speciale aftale.- det kan lyde lidt firkantet og knap så gennemtænkt.

Det er lidt banalt, og noget som folk ikke tænker over - men sådan er der med mange ting, det gælder faktisk alt hvad en enkelt person der tilføre sine viden/ ide til noget, den viden er personlig og den skal købes særskilt- det er kun handlingen/udførelsen du har betalt - og det gør din partner/ forfatter.

Nima G:

3. Vi finder en forfatter som han anbefaler og det vil koste mig 15000 kr at lave biblen.

4. 15000 bliver overført til min partner, som han skal videreoverføres til forfateren.

For det andet, så burde du når du overføre 15.000,00 sådan uden videre have sikret dig lidt selv- men det gør du nok næste gang.

Nima G:
Der er kun lavet en NDA, men ingen ejer kontrakt.

Du nævner i har lavet en NDA - forhåbentlig har du tilføjet så meget som muligt, således at den er juridisk dækkende for at vide hvad DU har tilført,hvis den er det ville jeg forhandle med din partener på det grundlag og mødes på midten for ikke at tabe det hele.

Hvis din NDA er ok- så kan han ikke bruge sit arbejde han har udført eller sælge til andre så du kan evt. forhandle dig til en lidt bedre pris end han starter ud med når du gør ham opmærksom på denne del du vil fastholdet- det låser jeg sammen på godt og ondt så den bedste mulighed er at indgå kompromis for at få noget ud af det, hvis ikke i bliver enige er det jo spildt arbejde/penge for jer begge- det skal du også gøre ham opmærksom på - hvis han tror på ideen er han j nok også til at handle med.

så prøv og se om i ikke kan blive enige med den i mente i forhandlinger om en "fair" deal der kan give dig et forhandlingsgrundlag men nok ikke slippe helt uden noget til din parter udover- det er jo bedre at have 50% af en succes frem for 100% af en fiasko.

og husk at spørg eksempelvis herinde eller en juridisk ven/advokat før du kaster dig ud i noget med aftaler hvis du ikke har 100% styr på dem selv - blot et godt råd, for ingen har råd til at lave for mange bommeret - og du skal jo gerne nå at komme frem med dit.

Held og Lykke

/Bo

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 07:12

Generelt set har den der producerer produktet (dokument, musik, video, billede, software, osv...) ophavsrettil det. Det du køber er en ret til at bruge den ene version du får leveret. Du skal sikre dig at du overtager ophavsretten til dit materiale når det er.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27

Gode lærepunkter her. Det er generelt nok nogen mange ikke tænker over. De mener, at hvis de betaler for noget, så må de også eje det helt og aldeles, men det gælder ikke alle områder. Laver du en film, en reklamefilm eller tilsvarende, så vil du også næsten altid skulle have aftaler med alle, også skuespillere, om at du må bruge dem præcis i den sammenhæng - i teaser og trailer osv - men selv om du som producent ejer filmen, må du ikke klippe i den og bruge dele til andre reklamer eller snedkerere en kortfilm sammen på basis af den oprindelige.

På helt samme måde med musikken, som du ikke uden aftale må bruge som du lyster - 

Der er således mange situationer, hvor man ikke bliver den fulde rettigheds ejer, så i alle de situationer skal man - f.eks. som forfatter eller filmproducent, instruktør osv - sikre sig helt exact hvad det er man har rettighed til, og om der er delt rettighed, tilmed ofte for hvilke geografiske områder og til hvilke medier (bog - tv - film - lyd) man har rettigheden - osv - også selv når det hele baserer sig på ens egen ide.

Alt dette og mere, skal du kontraktligt ha på plads - når du sætter noget eksternt igang, eller benytter eksterne i din produktion

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)