Hej Nima G
Udover hvad John skriver, som nok præcisere at du er ude på noget hvor du måske skal tage det som lærepenge kan jeg lige give dig et finger peg på hvordan det fungere så du kan blive "klogere" til de næste gange.
Da jeg i sin tid bestilte fotografter til at få taget billeder til covers etc. skulle der specifikt stå i aftale/ faktura at jeg også købet retten med til at få mangfoldig-gjort det, selv om jeg betalte har jeg ikke juridisk rettighed over dem eller bruge dem uden tilladelse, med mindre det er SPECIFIK aftalt - der er MANGE eksempler på at billede som er blevet brugt uden tilladelse i den tro at betaling var nok, er blevet sagsøgt af fotograf og vundet - fordi man ikke må bruge det uden denne speciale aftale.- det kan lyde lidt firkantet og knap så gennemtænkt.
Det er lidt banalt, og noget som folk ikke tænker over - men sådan er der med mange ting, det gælder faktisk alt hvad en enkelt person der tilføre sine viden/ ide til noget, den viden er personlig og den skal købes særskilt- det er kun handlingen/udførelsen du har betalt - og det gør din partner/ forfatter.
3. Vi finder en forfatter som han anbefaler og det vil koste mig 15000 kr at lave biblen.
4. 15000 bliver overført til min partner, som han skal videreoverføres til forfateren.
For det andet, så burde du når du overføre 15.000,00 sådan uden videre have sikret dig lidt selv- men det gør du nok næste gang.
Der er kun lavet en NDA, men ingen ejer kontrakt.
Du nævner i har lavet en NDA - forhåbentlig har du tilføjet så meget som muligt, således at den er juridisk dækkende for at vide hvad DU har tilført,hvis den er det ville jeg forhandle med din partener på det grundlag og mødes på midten for ikke at tabe det hele.
Hvis din NDA er ok- så kan han ikke bruge sit arbejde han har udført eller sælge til andre så du kan evt. forhandle dig til en lidt bedre pris end han starter ud med når du gør ham opmærksom på denne del du vil fastholdet- det låser jeg sammen på godt og ondt så den bedste mulighed er at indgå kompromis for at få noget ud af det, hvis ikke i bliver enige er det jo spildt arbejde/penge for jer begge- det skal du også gøre ham opmærksom på - hvis han tror på ideen er han j nok også til at handle med.
så prøv og se om i ikke kan blive enige med den i mente i forhandlinger om en "fair" deal der kan give dig et forhandlingsgrundlag men nok ikke slippe helt uden noget til din parter udover- det er jo bedre at have 50% af en succes frem for 100% af en fiasko.
og husk at spørg eksempelvis herinde eller en juridisk ven/advokat før du kaster dig ud i noget med aftaler hvis du ikke har 100% styr på dem selv - blot et godt råd, for ingen har råd til at lave for mange bommeret - og du skal jo gerne nå at komme frem med dit.
Held og Lykke
/Bo