Hej Jeg søger et værktøj eller alternativt en konsulentydelse, som kan give mig et overblik over rentabiliteten af vores projekter og fremadrettet sikre en fornuftig indtjening. Det drejer sig om en mindre grafisk virksomhed med fire ansatte, hvoraf to er elever. Der er rygende travlt, men bankkontoen afspejler ikke rigtig den arbejdsbyrde der bliver lagt for dagen, og derfor er det nu på tide, at vi får vurderet på den måde vi fastsætter priser på og i det hele taget den måde vi arbejder på. Jeg vil helst stå for det selv, men da jeg ikke har den nødvendige ekspertise søger jeg et værktøj som kan guide mig step-by-step. Jeg er dog bange for at det bliver en for lang proces, så alternativt kunne løsningen være at få en ekspert ind over i en periode. Nogen forslag? Maria |
Hej Maria,
super indlæg!
Er dette ikke problemet for de fleste iværksættere? Ideen er super god - opgaverne er der, man knokler der ud ad, men der er ingen penge tilbage når omkosterninger er betalt.
Umiddelbart er mit indtryk at du mangler overblik over din forretning. Mit indtryk er at din branche er præget at hård konkurrence, hvorfor avancen på den den enkelte opgave er presset.
Det er svært at se, at du skulle kunne have råd til at købe den fornødne ekspertise og jeg tror ikke at der findes en færdigsyet guide.
Mine råd til dig vil være, at du selv går i gang med lidt analysearbejde. Tag fat i nogle afsluttede opgaver og se på de omkostninger, som I har haft til direkte omkostninger samt hvor mange timer I har brugt på opgaven. Måske registrerer I ikke tidsforbruget - overvej at gøre det.
Endeligt vil jeg råde til at I holder øje med om kunderne betaler. Måske er din indtjening god nok, men det hjælper jo ikke hvis kunderne ikke betaler.
God vind
Stig