Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores bankkonto afspejler ikke vores succes…

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg søger et værktøj eller alternativt en konsulentydelse, som kan give mig et overblik over rentabiliteten af vores projekter og fremadrettet sikre en fornuftig indtjening. Det drejer sig om en mindre grafisk virksomhed med fire ansatte, hvoraf to er elever.

Der er rygende travlt, men bankkontoen afspejler ikke rigtig den arbejdsbyrde der bliver lagt for dagen, og derfor er det nu på tide, at vi får vurderet på den måde vi fastsætter priser på og i det hele taget den måde vi arbejder på.

Jeg vil helst stå for det selv, men da jeg ikke har den nødvendige ekspertise søger jeg et værktøj som kan guide mig step-by-step. Jeg er dog bange for at det bliver en for lang proces, så alternativt kunne løsningen være at få en ekspert ind over i en periode.

Nogen forslag?

Maria

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Maria,

super indlæg!

Er dette ikke problemet for de fleste iværksættere? Ideen er super god - opgaverne er der, man knokler der ud ad, men der er ingen penge tilbage når omkosterninger er betalt.

Umiddelbart er mit indtryk at du mangler overblik over din forretning. Mit indtryk er at din branche er præget at hård konkurrence, hvorfor avancen på den den enkelte opgave er presset.

Det er svært at se, at du skulle kunne have råd til at købe den fornødne ekspertise og jeg tror ikke at der findes en færdigsyet guide.

Mine råd til dig vil være, at du selv går i gang med lidt analysearbejde. Tag fat i nogle afsluttede opgaver og se på de omkostninger, som I har haft til direkte omkostninger samt hvor mange timer I har brugt på opgaven. Måske registrerer I ikke tidsforbruget - overvej at gøre det.

Endeligt vil jeg råde til at I holder øje med om kunderne betaler. Måske er din indtjening god nok, men det hjælper jo ikke hvis kunderne ikke betaler.

God vind

Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Accountman er jo inde på det. Jeg vil bare tilføje, at bankkonto jo sagtens kan være i minus i en opstart. Du må for himlens skyld ikke bruge bankkonto til at se om du tjener penge, for de kan jo være i varelager eller vente på kundebetalinger eller andet

Analyser hver opgave - hvad har den for udgifter og hvad har den så haft helt konkret i udgifter, inkl tidsforbrug

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 10:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Et eller andet sted er det jo relativt simpelt, og så ikke. Men jeg arbejder selv i et webbureau og her er hvad vi gør.

1) Vi bruger https://www.toggl.com til at registrere alt vi laver. Også fastpris projekter hvis du laver det. Med Toggl ved vi 100% hvad vi bruger af tid på opgaver.

2) Vi har fuldt overblik over vores faste udgifter, og tager dem ofte op til revudering. Trim dine fasteudgifter hvert kvartal, og pas rigtig meget på alle de services og portaller som f.eks. Amino Pro. Lægger du alle disse udgifter sammen for et år får du nok et lille chok :-)

3) Vi arbejder ikke gratis - og det siger vi lige ud til vores kunder hvis de prøver at presse citroen. Det er den tid vi har registreret i Toggl der bliver faktureret. Så kan det være vi en gang imellem vi vælger at sætte timer af som "kundepleje" og kunden ikke får disse timer til kr. 0,- Men gør du dette, så giv altid kunden meget klar besked om at du har givet dem en gave. Ellers har du bare arbejdet gratis som en anden slave. 

4) Et godt råd er at holde dig langt fra faste priser på opgaver, budgetterne holder aldrig og du vil kun tabe penge. Giv estimater på dine opgaver og hold kunder underrettet løbende om hvormange timer der er brugt.

5) Nogle kunder er rigtig gode til at tale ekstra ting ind i opgaver efterhånden som opgaver tager form, og vil gerne lige holde et par ekstra møder. Sig ja tak til det hele, men sig (send en mail) til kunden at det tager ekstra tid. 

6) Vær ikke bange for at sig nej til en opgave, eller farvel til en kunde. Hvis en kunde suger en masse energi ud af virksomheden, er det langt bedre at bruge den tid på at finde nye kunder. Dog vil jeg råde dig til inden du siger farvel til en kunde, at sige lige ud til kunden hvad du er utilfreds med. Måske du har en chance for kunden ændre sig en smule.

Held og lykke!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:35

Hej maria,
Hos BDO kan vi sagtens foretage en virksomhedsanalyse for Jer til et fast honorar, spørgsmålet er bare om det er den rette løsning for Jer?
I lyder til og være en ung virksomhed i vækst og i den forbindelse må man huske, at have fokus på om man reelt set kan følge med? Vi har set flere gange ved vores analyser, at man med fordel kunne skære "dårlig" omsætning fra, fordi man ikke havde fokus på de omkostninger det medførte og deraf en negativ påvirkning på bundlinjen!
Prøv istedet og få et overblik over hvilke omkostninger Jeres opgaver har givet bla. Ved sporing af time forbrug mv. Som Peter bla omtaler ovenfor. Har ikke prøvet det pågældende program, men det lyder ril og give et godt overblik.
Herudover skal man huske og have øje på sine kreditter, både sine egne og dem man giver kunderne. Jeg var på et tidspunkt ude og lave noget lignende assistance hos en kunde, som havde et bogført overskud på 10. Mill. Men hvad hjælper det når man samtidig har et underskud på 18 mill. På bankkontoen?! I dette tilfælde var der kreditter på op imod 30 - 60 dage, så pengene kom ind kort efter, men det viser bare hvorfor det er vigtigt og have fokus på lilviditetsforskydningerne og hvorfor regnskabet kun giver den halve sandhed!
Håber det kan bruges :)
Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 16:44

Hej jeg er HHX elev, jeg kan godt skrue en rentabilitet analyse sammen for dig hvis det er kvit og frit :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:01

Handler det i bund og grund ikke bare om at have et ordenligt dækningsbidrag på samtlige produkter? Det er ofte det som folk glipper når de sætter priser på deres produkter og ydelser.

Jeg sælger webløsninger, og har brugt meget lang tid i processen om at finde priser på mine løsninger, og der gik lang tid før jeg fandt de rigtige priser.

Der er mange faktorer som spiller ind når du prissætter produkter, direkte udgifter, arbejdstimer, dine medarbejderes arbejdstimer, eventuelle tab osv.

For mit eget vedkommende, har jeg den hovedregel at jeg skal have en dækningsgrad på minimum 40% på alle mine produkter (og det er efter arbejdsløn til mig selv) for at få forretningen til at køre rundt. Men det tal kan ikke kopieres, det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 28
Fra  no such agency Skrevet kl. 18:07

ClausKoch:
Hej jeg er HHX elev, jeg kan godt skrue en rentabilitet analyse sammen for dig hvis det er kvit og frit :)

Nice!!! 

Hvis du har brug for et værktøj til projektstyring, hvor du også kan samle timerne sammen på projektniveau (og finde ud af om du bruger aaaaaaaaaalt for lang tid på projekterne) kan jeg anbefale Basecamp.

Det er et fantastisk værktøj - Læs mere her: www.basecamp.com 

Arbejder pt. med EPICO-IT, hvor vi hjælper virksomheder med at finde de rette it-kompetencer

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:12

Først og fremmest vil jeg sige tak for alle jeres gode råd og kommentarer!

Min plan var og er stadigvæk, at pille et par projekter ud til analyse, hvor jeg vil se på hvilke udgifter der har været i form af eksterne leverandører samt hvor mange timer vi har brugt på projektet. Jeg tænker dog at den helt rigtige analyse også skal indeholde en procentdel af vores faste omkostninger så som husleje, telefonregninger, abonnementer på grafisk materiale etc. etc.

Vi har helt klart et problem med dårlige betalere, men det er noget vi ikke rigtig kan rykke ved. I forvejen har vi valgt lave en aftale med en inkasso virksomhed, så vi ikke selv skal bruge tid og kræfter på at inddrive vores penge. Det er desværre som om at tendensen er blevet til, at man først tager en rykkerskrivelse seriøst når der står en direkte konsekvens hvis man fortsat ikke betaler sin regning. Det er noget rigtig øv, især når man selv er så pligtopfyldende altid at betale egne regninger til tiden. Det gør det så ikke nemmere at bankerne ikke er villige til at give en kassekredit til en mindre virksomhed som vores, hvis nogen kan anbefale en bank hører jeg meget gerne fra jer. Virksomheden er fra 2006 og har sjældent været i minus på bankkontoen.

Jeg vil helt klart gå ind og kigge på hhv. Toggl og Basecamp, og hvis jeg ikke selv føler jeg selv kan magte opgaven vil jeg tillade mig at vende tilbage til de af jer som så venligt har tilbudt jeres hjælp.

Vi snakker tit om at ”si” nogle af vores kunder fra, da de reelt set nærmere giver udgifter end indtægter, men har dog altid den tanke i baghovedet, at kunden jo kunne ske at lande en stor opgave hos os i nærmeste fremtid, som det er sket med flere af vores andre kunder. Men i bund og grund er det vel bare fordi man ikke ved hvordan man skal få det sagt til en ”gammel” loyal kunde, og det er nok et af de punkter vi skal stramme op på.

Igen tusinde tak for jeres bidrag, jeg kan bruge noget fra jer alle til den videre proces, som forhåbentligt munder ud i et større overblik over vores forretning J

Maria

Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 20:41

nosuchagency:

ClausKoch:

Nice!!! 

Hvis du har brug for et værktøj til projektstyring, hvor du også kan samle timerne sammen på projektniveau (og finde ud af om du bruger aaaaaaaaaalt for lang tid på projekterne) kan jeg anbefale Basecamp.

Det er et fantastisk værktøj - Læs mere her: www.basecamp.com 

kan ikke rigtig forstå om den var henvendt til mig eller???

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)