Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af en engrosvirksomhed. Hjælp søges.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amioer.

Jeg er landet på idéen at lancerer et engrosvirksomhed med fragt af tørvarer, til videresalg til mindre detail virksomheder. Jeg er gået i iværksætter-mode, og har virkelig satset på at lancerer dette projekt. Men inden jeg starter, så vil jeg gerne vide - om der kan være noget jeg skal passe på. Jeg har sat mig selv ind på at læse fødevarestyrelsens og SKATS regler igennem - og sæt mig ind på de diverse regler der kan være. Men udover det, så kan i måske supplere med noget ekstra info. Måske noget jeg burde vide?

Tak på forhånd.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:07

Hvad mener du med "fragt af tørvarer" ?

Er det import du vil starte - og af hvad ?

Så skal du jo ihvertfald have import tilladelse på plads, godkendt lager ( med mindre det er import direkte til slutbrugerne), sikre at varerne er godkendt i Danmark ( positivlisten) , mærkning af produkterne med dansk varedeklaration, registrering for diverse afgifter mv.

Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 10:20

@ Jesper Laugesen.

Ja, det er import. Jeg ved ikke om det kan beskrives som tørvarer - men det varer i snack kategorien. - Og ja, det vil være direkte til slutbrugeren. Hvad mener du helt med positivlisten? Udover det, så vil de fleste varer jeg importere være fra de europæiske  lande.

Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 20:18

Er det muligt at købe slik og andet snack mad fra producenterne? F.eks at købe Toms produkter fra Toms

Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 22:35

Kan det betale sig at fragte de tørvarer fra tyskland, til Danmark - for så at videresælge det?

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 08:05

Hej,

Du skal som andre har nævnt, registreres til samhandel, da det er mellem EU-lande. Hvis du står for indførsel skal du sikre dig at dine fødevarer er lovlige i DK. Positivlisten er et stort index, som du kan søge på FVST hjemmeside. Den omhandler alle de stoffer, som er lovlige i forskellige produkter. Du kan søge på kategori eller direkte på ingrediens/tilsætningssstoffer. Især mht slik også, kan der være noget med tilsætningssstoffer. Det er din pligt at sikre dig, at det du sælger til den endelig forbruger er mærket korrekt. Hvis du sælger til andre virksomheder, kan mærkningen medfølge produktet. Om det kan betale sig at indføre slik mv til DK, kommer vel an på mængden. Der er mange som selv henter i Tyskland og sælger det videre. Du skal nok overveje at have et lager, som så også skal registreres. Du skal have noget egenkontrolprogram for indførsel fra samhandel.

Håber det giver dig lidt ekstra svar.

Mvh Kristina Ekman-Nielsen

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:27

Du kan ikke købe direkte fra producenterne - de vil henvise dig til gennemfakturering gennem f.eks supergross, sugro , dagrofa.

Om det kan betale sig at importere ?

Tja, det er jo det du skal regne på... , og det er her du skal huske alle de indirekte omkostninger, til mærkning, kontrol, fødevaregebyrer mv.

Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 09:13

@ Kristina Ekman-Nielsen.

Jo det hjalp meget, men lige et spørgsmål omkring positivlisten. Vi vil endelig bare indføre det, der er allerede på markedet - og vi overvejer ikke at sælge nye varer.

Skal det stadig tjekkes igennem?

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 11:04
Afhængig af oprindelsesland, kan det være en god ide. Folk infører fx fra Holland, hvor et produkt/ingrediens er godkendt, men det er ikke ensbetydende med at det er i DK. Men som regel er det ikke et problem. Bare ærgerligt at hænge med et parti varet, skulle tilbagekalde det, få sanktioner mv, hvis man kunne forhindre det ved at slå det op.

Mvh Kristina
Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 11:11

Det er modtaget :) Jo, selvfølgelig. Det vil også finde sted, hvis nye varer indføres - og bliver faktisk indført som en sikkerhedsregel ved standard varer som allerede er på markedet i danmark :) Tak for hjælpen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)