Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koda afgift

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er ny herinde.

Den 1 januar overtog vi en Natbar/klub.

Vi var selvfølgelig klar over at der skal betales Koda afgift, men prisen kom helt bag på os, skære det ud her.

Vi har åben tors 20-02. fre 20-03 lør 20-03

20 timer åbningstid om ugen.

Der bliver spillet stillet og roligt musik(baggrundsmusik) indtil ved 00:30 tiden bliver der skruet op af en DJ(underholding-danse musik) og folk er ude og danse osv.

Vi har 100m2 der skal betales for. Der bliver spillet live musik cirka 12 gange hver halve år.

Koda vil have 19.200.- Pr halvår. Vi skal også betale DJ og Live-musikerne.

I momslovgivningen er forfatter- og komponistvirksomhed ikke momsbelagt, dvs at pengene fosser direkte ud af driften.

Er det nogen der har erfaringer med Koda, vi prøvede at forhandle med dem men blev bare mødt af en arrogant mand med en lommeregner "1+2+3+4" at betale!!!

Han sagde at denne pris gjaldt alle!!!

Igen er der nogen der har erfaringer med dem, kan vi gøre noget overhovedet?

Mvh

Stig

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 00:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er lige meget om der kun bliver spillet højt musik 2 timer om ugen. Så længe dem ryger over baggrundsmusik, er det beløbet du skal betale. KODA er ikke rigtigt til at danse med, og jeg tvivler på at du slipper :)

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09

I skal ikke regne med at kunne forhandle med KODA. Har de fået de oplysninger de skal ha (og de kontrollerer faktisk også) så er det fast pris. Om evt. pauser fraregnes ved jeg ikke, jeg kender kun rigtigt til Koda fra udøvende bands.

På mange måder er det jo et af musikernes og komponisternes betydende levevis men ja - det er mange penge. Jeg ved ikke om jeg er med på det med momsen, for som diskotekdrivere er I momsbelagte - men hvis I får regninger fra ikke momsbelagte - det være sig komponister eller lignende, så gør det jo ikke nogen forskel for jer momsmæssigt, for hvis de var momsbelagte, så ville de jo fakturere jer 25% mere. I sparer likviditet og driftsmæssigt har momsen aldrig nogen som helst indflydelse på over eller underskud da det ikke er en del af driften helt enkelt

DJ´s ville jeg tro i skulle lønne (og ikke faktura betale rent faktisk men det er en lang diskussion) og live bands er NOK - hvis ikke det er gengangere B skat (0g ellers A) - men stadig med indberetningspligt fra jeres side. Her er der bare lidt administrationslempelse af, at I kan nøjes med Band-leader indberetning for registrerede bands (eller ofte dirigent i mere formelle sammenhæng) men det har du sikkert check på, ellers undersøg med skat, så du ikke risikere bare at udbetale - og ikke indberette, for så er det ikke sikkert skat godkender udgiften

Det er ret kompliceret det i driver - så jeg ville hvis jeg var jer knytte en revisor der er lidt indenfor musikken til jer - det vil kunne spare penge og ærgerlser (jeg kan ikke på stående fod anbefale - men de findes absolut)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 00:15

blog @  http://flemmingriis.com> systemcenter blog

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 101
Fra  LH Media Skrevet kl. 00:17

Jeg har selv spillet som DJ i nogle år. Og hvis man afregner via faktura, så er der ikke moms på. En DJ falder ind under kategorien kunstnerisk skaben, som artister også har. Selve DJ'ens løn er betegnet som DJ honorar og er ikke moms-pligtig. Så jeg ville kunne sende en faktura på 2000,- eksempelvis. Den kan du ikke trække fra i moms

Venlig hilsen - Lars Holm
LH Media - SMS-baseret kommunikation

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Oct 12
Indlæg ialt: 70
Fra  Bitshop.dk Skrevet kl. 00:22

I mine yngre dage, havde jeg mange, lange, seje, samt sjove diskussioner med KODA og gramex, da vi havde en selvstændig radiokanal i trekantområdet...Priserne siden dengang, er så eksploderet. At begynde med forhandlinger på begge områder er utopi og spild af både din og deres tid. De står fast med syv-tommer søm og den arrogante tone har de haft siden 90'erne. Det er et dyrt område at dyrke sin egen café, spillested, diskodaskotek i dag. Prisen er ikke til diskussion og som skrevet tidligere, i får intet ud af at prøve at forhandle. Hardcore business!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 07:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Stig.

Se på det sådan her...

I skal betale 38.400 årligt. I har åbent ca 50 uger årligt, hvilket giver 764 kr. om ugen.

I har åbent 20 timer om ugen, hvilket giver 38 kr i timen.

Hvis der er 3-4 mand på arbejde, så svarer det til ca 10 kr pr mand.

Eller det svarer til at I skal sælge ca 1 øl i timen for at dække KODA.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:45

Efter at have drøftet det med min partner.

Det vi gør er at droppe live musik helt med henvisning til koda når musikerne kontakter os, de er de dyrest at have til at spille og dj kan vi ikke undvære. Hvis der er nogen der insistere på at spille live får de ingenting og SKAL rapportere det til koda.

De tidligere ejere betalte 5000-6000.- i afgift, men de havde meldt det hele som baggrunds musik.

Rookie mistake fra vores side at være ærlige.

@Martin

Man kan også vende det om at sige at det svare til at hver åbnings-dag tager jeg 2 flasker vodka og smadre dem. Det ændre ikke at det koster 3200.- om måneden hvilken er en kæmpe fast udgift, faktisk den største vi har, udover huslejen.

Personligt synes jeg koda laver selvmål her.

Den ublu afgift for os betyder at. Vi betaler ikke livebands, dj får ikke så meget som før, mindre timer til vores ansatte da partner og jeg må dække 10 timer ind hver måned.

Og tak for de gode svar.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 16:31

Stig N:
Hvis der er nogen der insistere på at spille live får de ingenting og SKAL rapportere det til koda.

Hej Stig

her er jeg rimelig på hjemmebane mht til KODA, og handler positivt med dem i mine sager, både nu her og tidligere sager- jeg er ikke enige med dig i at de er SÅ tunge at danse med, de har nogle regler som de følger, ligesom du heller ikke kan handle med SKAT fordi du gerne vil betale mindre.

At du nævner at du ikke skal rapporter til KODA selv hvis kunstner jobber gratis, er ikke korrekt- KODA betaling er ikke beregnet ud fra % af musikers honorar, men en andel af antal lytter mv.- så her på den konto vil du skulle afregne det samme, uanset hvilken honorar størrelse du betaler. 

Det kan godt være at du syntes at KODA røver dig ved højlys dag- men det høre med i budgetering og prissætning af den slags forretning som du driver, og du skal jo så også være klar over at alle dine kollegaer er under samme vilkår( de kan jo heller ikke handle sig bedre frem en dig, standard for alle)

Driver du en forretning hvor musik er et væsentligt omdrejningspunkt, som er umulig at undvære - må du jo også vide at det koster penge at nyde godt af det trækplaster som understøtter DIN forretning.

KODA har førhen været meget dyre - men er inden for de sidste år kommet ned på et plan der matcher alle andre lande, så mere UBLU er det heller ikke, men jeg tror det er en general holdning at man gerne vil have så meget for så lidt, og penge der skal betales i afgift er ikke en "rigtig" vare.

Det ville hjælpe hvis man satte sig ind i KODA, hvad de pengene du evt betaler gik præcis til, hvor mange af dem osv- så vil det give et mere klart billede af hvordan det hang sammen - og måske se at det er en gode/afgift på højde med alt andet som du måske ikke gå dig så voldsom på.

ATB/Bo

Fra Valby
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 116
Fra  Bright Beetle ApS Skrevet kl. 16:56

Stig N:

Efter at have drøftet det med min partner.

Det vi gør er at droppe live musik helt med henvisning til koda når musikerne kontakter os, de er de dyrest at have til at spille og dj kan vi ikke undvære. Hvis der er nogen der insistere på at spille live får de ingenting og SKAL rapportere det til koda.

De tidligere ejere betalte 5000-6000.- i afgift, men de havde meldt det hele som baggrunds musik.

Rookie mistake fra vores side at være ærlige.

@Martin

Man kan også vende det om at sige at det svare til at hver åbnings-dag tager jeg 2 flasker vodka og smadre dem. Det ændre ikke at det koster 3200.- om måneden hvilken er en kæmpe fast udgift, faktisk den største vi har, udover huslejen.

Personligt synes jeg koda laver selvmål her.

Den ublu afgift for os betyder at. Vi betaler ikke livebands, dj får ikke så meget som før, mindre timer til vores ansatte da partner og jeg må dække 10 timer ind hver måned.

Og tak for de gode svar.

Hej Stig. Normalt blander jeg mig ikke i direkte diskussioner herinde, men der er ingen tvivl om at musik i højttalerne (ligemeget hvad I kalder det), vil gavne jeres forretning. Denne musik er der mennesker der bruger tid på at skrive og spille... Er det ikke fair de får penge for deres arbejde? Jeg mener, SÅ vildt er beløbet da heller ikke. Og som du siger, er reglerne ens for alle, hvilket vil sige jeres konkurrenter har præcis samme problematik.

Bare mine tanker :)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)