Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

50/50 Firmabil

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej i revisor-kyndige og (mere end jeg selv)-økonomi-bevidende end jeg selv..

Jeg sidder i den situation, at jeg efterhånden føler jeg har behov for en bil!. Jeg bor centralt i byen, men er alligevel i den situation, at en bil snart bliver en nødvendighed. De priser der er på kontore i centrum vejle, ligger langt over dem der ligger bare 10km fra centrum, og det er simpelthen for besværtligt med bus, og - så vidt jeg kan se - billigere at købe en bil og have et kontor i udkanten af vejle, end det er at have et kontor i centru..

Derfor, leder jeg pt. efter en løsning hvorpå jeg kan have en bil jeg sådan 50/50 benytter som firma- og privat bil.

Er der en løsning på dette, eller hvordan står det til med et sådanne dilemma? ..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:22
Hej!

Jamen det kan du da, dog skal der så føres km-regnskab.

/Peter

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 11:08
Det er ikke muligt at lave et skud på at jeg fx bruger bilen 25% til firma og 75% til privat, og derved blot trækker de 25% af over firmaet ?.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Nej...det kræver en opgørelse via et kørselsregnskab.

/Peter

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:32
Skal du bruge bilen til at køre hjemmefra og ud til dit kontor eller fra dit kontor og ud til kunderne?

For jeg mener ikke du kan trække 25% af din kørsel fra, hvis du bruger bilen til at køre hjemmefra og så på arbejde. Du kan derimod få befordring efter statens takster, hvis du har mere end 24km pr dag.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:39
Hvorfor ikke bare købe bilen privat, og så give dig selv kørepenge efter statens takst (3.35 kr/km) for de km du kører for firmaet istedet? Vi har regnet det igennem flere gange, altså privatbil kontra firmabil, og hver gang synes vi at det mest fordelagtige for os er at få kørepenge, og så undvære firmabil.

mvh Carsten
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52

Dato: 01-08-2007 22:08:20 Forfatter:Brian Frænde - Inmoto Hej i revisor-kyndige og (mere end jeg selv)-økonomi-bevidende end jeg selv..

Jeg sidder i den situation, at jeg efterhånden føler jeg har behov for en bil!. Jeg bor centralt i byen, men er alligevel i den situation, at en bil snart bliver en nødvendighed. De priser der er på kontore i centrum vejle, ligger langt over dem der ligger bare 10km fra centrum, og det er simpelthen for besværtligt med bus, og - så vidt jeg kan se - billigere at købe en bil og have et kontor i udkanten af vejle, end det er at have et kontor i centru..

Derfor, leder jeg pt. efter en løsning hvorpå jeg kan have en bil jeg sådan 50/50 benytter som firma- og privat bil.

Er der en løsning på dette, eller hvordan står det til med et sådanne dilemma? .. 

Du bliver beskattet af 25% af bilens værdi hvis du kører så meget som 1 meter privatkørsel i bilen, så hvis du køber/leaser den billigste til 160.000 kr., så bliver du beskattet af 40.000 kr. og skal så betale 25.200 kr./år. (2.100 kr./md.) i skat for bilen hvis du betaler topskat. Virksomheden kan betale og fradrage alt benzin/vedligehold osv.

Her er mere information:

Du kan regne lidt på det her:

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:24
Dato: 02-08-2007 12:51:42 Forfatter: Casper Hornstrup
Du bliver beskattet af 25% af bilens værdi hvis du kører så meget som 1 meter privatkørsel i bilen, så hvis du køber/leaser den billigste til 160.000 kr., så bliver du beskattet af 40.000 kr. og skal så betale 25.200 kr./år. (2.100 kr./md.) i skat for bilen hvis du betaler topskat. Virksomheden kan betale og fradrage alt benzin/vedligehold osv.

Ja hvis det er firmaet, der køber bilen. I ovenstående er det privat han vil købe en bil, men trække 25% af udgifterne fra da det er udgifter han har i forbindelse med firmaet. Men man kan ikke trække 25% af udgifterne fra, hvis bilen kun skal bruges til at køre fra bopælen til firma kontoret.
Tror helt klart det vil være en fordel for dig, at købe den privat og så udbetale 3,35kr /km når du køre ud til kunderne - som Carsten også skriver.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:17
Christian har helt ret. Kørsel mellem bopælen og et fast arbejdssted som eksempelvis et fast kontor betragtes som privat kørsel. Det gælder uanset om bilen holdes inde i virksomheden (fri bil) eller udenfor (kørselsgodtgørelse). Dvs. der kan ikke udbetales kørselsgodtgørelse for denne kørsel, men foretages ligningsmæssige fradrag som alm. hjem-arbejde kørsel (og det batter ikke noget).
Ser vi bort fra det så er 25% erhvervskørsel ikke meget og selvom man fører et kilometerregnskab er det ingen garanti for at andelen også godkendes. Det er nemt at finde fejl i et kilometerregnskab eller at påpege forhold som mangl. afstemning m.v. I den situation der er tale om her mener jeg ikke man er meget dårligere stillet ved at lave et "høkerskøn" som Brian er inde på.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)