Hej, Håber I kan hjælpe mig med en ting? Jeg undre mig hver eneste gang jeg læser om endnu en der er gået konkurs med sin virksomhed for gud ved hvilken gang. Hvordan kan det lade sig gøre, at man kan starte virksomhed, gå konkurs, starte ny virksomhed, gå konkurs etc etc.? Altså hvis jeg har lånt 1mio kr. i banken og derudover skylder 1mio kr. til kreditorer og virksomheden går konkurs. Hvordan bliver de 2mio kr. så "fordelt"? Altså hvorledes fordelses tabet? Personligt hæfter man jo kun for det indskud man har lavet i ApS'et eller i A/S'et. Dog synes jeg de fleste konkursryttere kører i store fede biler og har hus i Hellerup og sommerhus på Mallorca. Så hvordan slipper de af sted med det? Og hvordan kan de så bare igen starte ny virksomhed? Der er da ingen der vil låne dem penge? Og hvis jeg så endelig får nogle penge på lommen, skal de vel afdrages til banken og kreditorer? Hvordan pokker kan det lade sig gøre igen og igen og igen? Jeg forstår det ikke. Hvis jeg går konkurs med min virksomhed, så vil jeg da gerne have et par fif :-) Ikke for at snyde hverken kunder, kreditorer, banker, skat eller andet...men blot sikre mig selv om min familie bedst muligt. Jeg har allerede startet 3 virksomheder, hvor jeg har solgt de 2. Derudover har jeg mange forretnings ideer, planer og skitser med nye virksomheder. Men hvis først jeg træder ved siden af en gang, så kunne jeg ikke forstille mig, at de andre projekter nogensinde ville blive til noget, da jeg så, efter min mening, har skudt mig selv i foden. Ser frem til at høre fra jer. God dag. /Thomas |
Det kan de fordi de driver virksomhed i selskabsform, og har flere forskellige selskaber.
Ofte ser man eksempelvis entreprenører, hvor deres holdingselskab ejer alle maskiner og andre aktiver/værdier, som derefter udlejes til et andet selskab, som står for den daglige drift.
Hvis selskabet, der står for driften, går konkurs, så forsvinder værdierne ikke i holdingselskabet, og maskinerne kan nu derfor bare lejes ud til et nyt driftsselskab, som stiftes når det første driftsselskab går konkurs.
De kreditorer, som måttet have lidt et tab ved konkursen, kan ikke gøre krav på maskinerne, da de jo bare er lejet.
Dernæst kan et holdingselskab fungere som en pengetank, og hvis et datterselskab går konkurs, så mister holdingselskabet kun sit indskud i selskabet, og ikke hele sin formue. Der kan derfor være masser af opsparet kapital til at drive en ny forretning videre.