Hejsa Har tidligere fået rigtig god vejledning her inde, så nu prøver jeg igen. Problem 1: Vi har spille automater i vores Grill, vi tømmer dem dagligt, og dagligt skrives ind i hvad der er af indtægt/udgift. Nu har vi så fået en regning på det som vi for november og december skal betale til spille automatfirmaet. Regningen er en opgørelse for november og december, men pengene er først betalt i januar 2013. Hvordan kontere jeg dette? Beløbet skal jo ud af kontoen "1200" og placeres på en status konto jeg har lavet. Jeg har lavet konto "64250 Skyldigt beløb til automatfirma". Men jeg synes ikke jeg kan flytte dem fra konto 1200 til 64250. Problem 2: Næsten det samme som ovenstående, men modsat. Det betyder at der den 31/12-12 8.605,00 kr på konto 56200. Skal de blot blive stående der ved årsafslutningen? Problem 3: Ved overtagelse den 1/11-12 er der ingen varelager. Det køber vi samme dag. Så konto 2820 varelager primo er 0. Hvordan sætter jeg varelageret pr 31/12-12 ind? Vi har ved status 31/12-12 et varelager på ca 30.000 kr. Det var mine spørgsmål - beklager de meget lange spørgsmål. Håber nogen kan svare mig (også så jeg forstår det ;-) Hilsen Gert |
Problem 1:
Du skal oprette en særskilt konto til udgifterne, så i har dem delt i indtægter og udgifter.
Du skal ganske rigtigt føre dem ind på din udgiftskonto i driftsregnskabet (debet) og modpost på skyldige omkostninger (k).
Når de betales i nyt år udligner du i mellem kasse/bank (k) og skyldige omk (D).
Problem 2:
Du gør det korrekt. De skal føres som et tilgodehavende og udlignes når pengene tilgår kasse/bank i starten af det nye år.
Husk dog blot at føre indtægter og udgifter seperat, da årsregnskabsloven foreskriver at de skal kunne opgøres seperat.
Problem 3:
Det lyder som om du taler omen driftskonto, 2820?
Når du køber varer skal du føre dem ind på en konto under aktiverne (før tilgodehavender, efter anlægsaktiver).
Ved årsafslutningen skal du i driften lave følgende opgørelse:
Metode1:
Varelager primo: 0 (D)
Varekøb i året: x (D)
- varelager 31.12: 30.000 (k)
= vareforbrug i året. (Skal være debet)
Modpost til ovenstående er varelageret i balancen.
Metode2: bygger på dit kassesystem/bogføringssystem kan håndtere automatisk afgang af varer løbende, således vareforbruget automatisk driftsføres i takt med det faktiske forbrug.
Mvh. Christian