Hej Amino, Forholdsvis simpelt spørgsmål - men det er ikke sikkert det er så simpelt et svar.. Jeg kan i hvert fald ikke lige hitte ud af det, eller finde noget om netop dette spørgsmål. Jeg diskuterede (ikke ophedet) med en bekendt vedr. regler for det at modtage penge på vegne af en anden virksomhed, men vi kom ikke frem til et svar. Så jeg håber der er en af jer kloge hoveder der kan kaste lidt lys over nedenstående. Lad os antage følgende scenarie: Virksomhed X ejes delvist (50/50 - altså et I/S) af Virksomhed A og B. Virksomhed X har en masse varer de gerne vil sælge på nettet, på en webshop. Virksomhed A har allerede en indløsnings- og betalingsaftale med specifikke aktører på markedet. Tanken er så at Virksomhed A står som ejer af webshoppen, så det reelt set er dem kunden handler med, og modtager pengene fra. Men det er jo Virksomhed X's varelager der sælges ud af, og Virksomhed X som i sidste ende skal have pengene? Skal man i princippet så bogføre hvert salg, køb og andre transaktioner dobbelt - i begge virksomheder? Eksempel: Virksomhed X køber 10 stole til varelageret og bogfører dette. Virksomhed A sælger en stol på webshoppen - får varen sendt af sted og tager imod pengene fra kunden, og bogfører dette. (Virksomhed A skylder nu Virksomhed X prisen for 1 stol (- eller dvs., ½ stol, da Virksomhed X jo er ejet 50 % af Virksomhed A.)) Virksomhed A sender så pengene hen i Virksomhed X, hvor det bogføres begge steder. Jeg håber I kan finde hoved og hale i ovenstående, og der er en som kan komme med et kvalificeret bud. Jeg mener godt man kan, da det jo på et eller andet plan er det samme som dropshipping? Spørgsmålet er så hvordan man gør med bogføringen. Kasper. |
Kan man forstille sig at virksomhed A bare får nogle varer fra X i kommission?
Så når A sælger en varer, så sender X en faktura til A.
Det behøver vel ikke være mere vanskeligt end det?