Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modtage penge på vegne af anden virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Forholdsvis simpelt spørgsmål - men det er ikke sikkert det er så simpelt et svar.. Jeg kan i hvert fald ikke lige hitte ud af det, eller finde noget om netop dette spørgsmål.

Jeg diskuterede (ikke ophedet) med en bekendt vedr. regler for det at modtage penge på vegne af en anden virksomhed, men vi kom ikke frem til et svar. Så jeg håber der er en af jer kloge hoveder der kan kaste lidt lys over nedenstående.

Lad os antage følgende scenarie:

Virksomhed X ejes delvist (50/50 - altså et I/S) af Virksomhed A og B.

Virksomhed X har en masse varer de gerne vil sælge på nettet, på en webshop.

Virksomhed A har allerede en indløsnings- og betalingsaftale med specifikke aktører på markedet.

Tanken er så at Virksomhed A står som ejer af webshoppen, så det reelt set er dem kunden handler med, og modtager pengene fra.

Men det er jo Virksomhed X's varelager der sælges ud af, og Virksomhed X som i sidste ende skal have pengene?

Skal man i princippet så bogføre hvert salg, køb og andre transaktioner dobbelt - i begge virksomheder?

Eksempel:

Virksomhed X køber 10 stole til varelageret og bogfører dette.

Virksomhed A sælger en stol på webshoppen - får varen sendt af sted og tager imod pengene fra kunden, og bogfører dette.

(Virksomhed A skylder nu Virksomhed X prisen for 1 stol (- eller dvs., ½ stol, da Virksomhed X jo er ejet 50 % af Virksomhed A.))

Virksomhed A sender så pengene hen i Virksomhed X, hvor det bogføres begge steder.

Jeg håber I kan finde hoved og hale i ovenstående, og der er en som kan komme med et kvalificeret bud.

Jeg mener godt man kan, da det jo på et eller andet plan er det samme som dropshipping? Spørgsmålet er så hvordan man gør med bogføringen.

Kasper.

Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 15:56

Kan man forstille sig at virksomhed A bare får nogle varer fra X i kommission?

Så når A sælger en varer, så sender X en faktura til A.

Det behøver vel ikke være mere vanskeligt end det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

sats:

Kan man forstille sig at virksomhed A bare får nogle varer fra X i kommission?

Så når A sælger en varer, så sender X en faktura til A.

Jo men så var der jo B der ikke fik nogen penge og hvad med transferpricing - tjener A på varen - eller laver han alt arbejdet og X får alle pengene og hvad siger skat til det i koncernsammenhænge og hvordan fik B noget ud af det her?

Der skal der jo som udgangspunkt handles til markedsprisser alle stederne - A køber af X - men ikke til den pris han selv sælger for - for så kan der skattetænkes i det. A kan købe af X til det som en virksomhed som A normalt ville købe af en virksomhed den har armslængde til - men så flytter en del af overskuddet jo til A og B står der og kigger

Var det ikke bedre at få betalingsløsninger og webshop i x - som jo er ejet som det skal af A og B?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 17:34

Cookie:

Tak for dit svar - og jo, det nemmeste ville nok være at få betalingsløsning i X. Men man ville kunne spare penge i både oprettelse og månedtlig abonnement, ved at lade A stå for indløsningen.

Et eksempel er Købstaden.dk, som jo har en samlet betalingsløsning til alle deres shops - og så bliver pengene fordelt efter et salg.

Men hvordan vil SKAT se på det, hvis man eksempelvis gør som sats siger:

A sælger en vare (X's vare) til 300 kr inkl moms på A's webshop, X sender varen af sted og fakturerer så A 240 ex moms kr som A har modtaget fra kunden (herved udlignes både moms og skat vel, da det er samme beløb?)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47

Kasper Kammersgaard:
A sælger en vare (X's vare) til 300 kr inkl moms på A's webshop, X sender varen af sted og fakturerer så A 240 ex moms kr som A har modtaget fra kunden (herved udlignes både moms og skat vel, da det er samme beløb?)

Ja skat får sit - no doubt - dog kan X jo ikke fakturere A uden moms vel, så det bliver jo de samme 240 + moms og ja skat og moms ender med det samme - men om konstruktionens selskaber kunne betyde, at A lavede en masse arbejde, som jo koster penge at lave, i en intern aftale om priser (google efter  transfer-pricing) så A jo bragte sit overskud ned (ville jo ske hvis de laver arbejdet og måske til med har risiko mod kunden og i forhold til X der kunne gå ned) - så flytter man jo i princip skat indbyrdes mellem selskaber som de samme personer har en vis indflydelse på - og A vil jo få en omkostning som den anden ejer af X = B om jeg har fattet ret Stick out tongue jo ikke har, og så A ville lide under det ved at lave arbejdet

Jeg tør ikke sige, om skat vil mene at da selskaberne ikke har armslængde mellem sig, men aftaler de indbyrdes priser og omkostninger så skatten optimeres for den ene eller andet, og så er det no-go - Det må jeres revisor nok tage stilling til konkret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 23:17

Hej John, tak for dit svar.

Ja du har nok ret i, det er det bedste at tage kontakt til en revisor. Hvad man dog ikke gør for at spare penge i ny og næ ;)

Man kan sige, som du også er inde på, at et salg til en kunde jo egentlig genererer omsætning i to virksomheder på en gang. Transfer-pricing er det dog overhovedet ikke.

Det er simpelthen for at spare på udgifterne til en ekstra betalingsløsning - når man alligevel har en i forvejen (mange bække små, gør en stor å).

Hvis vi tager den med X (ejet af A og B) igen, så ville det også være for, at B jo ikke skal eje 50 % af det som ellers sker i A - men kun 50 % af det som sker i X, det fælles projekt. Derfor kunne man gøre det sådan, at der ved hvert salg blev faktureret fra X til A på salgets størrelse.

Igen - tak.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)