Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af fragt på salg af produkter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Sep 11
Indlæg ialt: 53
Fra  Coolkondom.dk Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer

Har søgt og søgt på nettet og har ikke ku finde svar på det jeg søgte efter. Derfor vælger jeg at spørge jer og håber i kan give mig svar på mit spørgsmål.

Jeg vil gerne finde ud af hvordan salg af produkt med fragt bogføres... Et eksempel

Sælger et usbstik til 55,00 m. moms.  og fragten er  25 kroner .. Hvordan bogføres det helt præcist?

Fordi at hvis man gør sådan her 

Sub total = 64,00

Moms = 16,00

Total = 80,00

Det skal rigtig se sådan her ud efter min mening

Sub total = 44,00
Moms = 11,00 
Total = 80,00

Eller er det mig der er helt forkert på den? Håber i kan hjælpe mig! 

Ung iværksætter med shoppen der sælger kondomer 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 10:39

Hej Michael,

Du kan køre din porto under udlægsordningen, hvor de 25 kr. i fragt så bliver uden moms og fungerer som et udlæg fra din kunde, til dine udgifter til fragten.

Den korrekte måde at bogføre det på er så din 2. metode. 

Hvis du så i løbet af et kvartal har fået porto udlæg for 2500 kr., men reelt kun har haft fragtudgifter under udlægsordningen for 2000 kr., så kører du overskuddet på 500 kr. i omsætningen, så de stadig beskattes.

Jeg håber det hjalp.

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Sep 11
Indlæg ialt: 53
Fra  Coolkondom.dk Skrevet kl. 10:46

Hejsa Lars 

Mange tak for dit svar. Problemet er at det bogførings program vi bruger der gør den som i eksempel 1

Sub total = 64,00

Moms = 16,00

Total = 80,00

Det er det der driller mig når jeg vil have den til at gøre som i nummer 2 

Ung iværksætter med shoppen der sælger kondomer 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37

for det første er nr 2 jo lidt svært at forstå?

Sub total = 44,00
Moms = 11,00 
Total = 80,00

Hvordan skulle 44 + 11 kunne give 80 - uden du også bogførte fragten på 25 kr. Du må jo også vide fra den faktura du sender kunden, om du opkræver moms kun af varen eller også af en del af fragten?

Fragt har du to muligheder for. Hvis det er porto og selv omkostningen, som du køber uden moms - du direkte fakturerer videre, så kan du selv bogføre det som porto uden moms. Det bliver så på konto porto/fragt 25 kr uden moms og som du angiver 44 kr som indtægt for varern og så laver den selv moms 11 kr i dit system

Hvis de 25 kr IKKE er den præcise omkostningen du har men indeholder fortjeneste, så skal der moms på den fortjeneste. Det er naturligvis langt lettest, hvis den porto du fakturerer kunden præcis svarer til den pris du selv giver uden moms, så porto/fragt ind og ud svarer til hinanden under udlægningsordningen - men ellers er det lidt mere kompliceret, her forklaret godt af Annette Sand: http://www.amino.dk/blogs/regnskabbogholderi/archive/2011/09/14/udl-230-gsordningen-e-handel-og-momsfri-porto.aspx  og fra side 63 her http://regnskabsskolen.dk/wp-content/uploads/2011/12/bomindhold.pdf 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)