Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU på videregående uddannelse - med selvstændig virksomhed

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i, at det er en politisk diskussion. Men lige for at svare på den her:

Du har ret i dine betragtninger om de der driver virksomhed skam tjener penge til landet på en eller anden måde - men hvorfor du hellere vil forsørges af SU end - som du skriver uden at skulle arbejde, kunne tjene pengene selv fatter jeg ikke noget af. 

2000 kroner ekstra hver måned, dérfor. Jeg har økonomisk incitament til at ødelægge min forretning, og er parat til at gøre det.

Der er ikke, som i gamle dage, en stor skam forbundet med at modtage forsørgelse fra det offentlige. Det er reglen snarere end undtagelsen, at man som studerende modtager SU. Og hvis jeg presser min indtægt 3500 kr ned og modtager SU er jeg vel ikke en større samfundsnasser end ham eller hende, der tjener sine retmæssige 9000 kr på sit deltidsjob i en café og får SU ved siden af ? Mange jobs er jo, så vidt jeg ved, netop indrettet til at aflønne jobtageren indenfor rammerne af SU-fribeløbet, så man lige præcis kan få SU. Hvis der er et problem med disse mennesker, der benytter sig til fulde af SU-fribeløbet må man jo fjerne reglen om et SU-fribeløb. Men igen, det er politik.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53

Microstocker:

Det lyder også lidt som en gråzone. Jeg kunne vel også sætte mine penge ind på en konto i Schweiz.

Jeg kan godt lide at føle, at jeg BEnytter og ikke UDnytter mulighederne, staten giver mig.

Det er en ren sort zoneSmile

Microstocker:
Eftersom jeg ikke kan smide 5000-10.000 til en økonomitroldmand.

En økonomimand til at se om du har nogle udgifter du retfærdigvis kan trække fra ELLER som kan sætte dig igang i VSO og lige lave selvangivelse, når du selv bogfører - og det kan jeg høre på dig du sagtens kan - det vil ikke tage dig megen tid som beskrevet - han koster under 5000 vil jeg mene, og hvis du så via VSO kan tjene 20.000, så er det jo pengene værd, og du har en virksomhed med noget kapital du kan hæve siden?

Du kan søge via freelancer eller agera - der er mange gode herinde - nogen helt ned til 300 kr i timen og jeg lover de når en del bilag i timen :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 15:57

Microstocker:
MEN kan jeg ikke bare sætte min forskudsopgørelse til 100.000 (frem for de 155.000 jeg har indtastet nu), søge om SU og så bare sørge for i løbet af året at bruge flere penge på drift og vækst af min virksomhed end hidtil - således at virksomhedens overskud rammer 100.000 eller derunder? Dét at jeg kan trække virksomhedsudgifter fra i skat (hvad jeg stort set ikke har benyttet mig af siden jeg blev momsregistreret), er vel min mulighed for at regulere det overskud, jeg skal beskattes af - og hvorudfra min SU-berettigelse fastslås ?

Jo det kan du naturligvis. Har du udgifter, så skal de naturligvis trækkes fra dit overskud. Det skal være reelle udgifter som er fradragsberettigede, men det ville da være tosset ikke at trække sådanne fra. Du skal huske at varelager ikke er en udgift og andre ting måske også vil skulle aktiveres, men bruger du regulære penge på at ha indtægten - så er der klart fradrag. Virker det så til at styrke din virksomhed giver det jo fint fornuft - er det bare udgifter for udgifternes skyld, er det jo så penge ud af vinduet.

Fjolleforslaget med at ansætte din søster er naturligvis ikke lovligt som beskrevet hvor hun får penge for fiktivt arbejde (som hun vel i øvrigt skal skatte af) og så gi dem sort tilbage til dig bør du glemme - hold dig som du gør, til det lovlige - det andet får man i nakken før eller siden

vh

Men det er jo igen en sjov diskussion - hvad skal der til for at jeg kan "ha min indtægt" ? Som det ser ud nu, under 5000 kroner om året.

Men hvis jeg gerne vil vokse, er det jo uundgåeligt med flere udgifter. Så jeg bestemmer vel selv, hvad der "skal til" i forhold til, hvad mine ambitioner med virksomheden er.

Jeg kunne snildt finde 50.000 kroner at bruge penge på til vækst. Her snakker jeg ikke varelager, men ting som kopimaskine, diverse analoge remedier, printer, visitkort, google adwords, webhosting mv. - ting, der vel alle er naturlige at trække fra for én, der arbejder med grafisk design?

Så hvis spørgsmålet er, hvad der skal til for at jeg kan opretholde min indtægt på 155.000 - så er svaret under 5000 kroner. Men hvis jeg gerne vil noget seriøst med min virksomhed, så snakker vi et langt højere beløb.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 16:00

En mulighed kunne også være, at omdanne din enkeltmandsvirksomhed til fx et ApS. Her er du så ansat i, og kan trække løn ud som et hvilket som helst andet job. Derudover har du mulighed for at opspare overskud til når du er færdig med at studere.

På den måde kommer du ud over "problemet" med fribeløbet. Derudover kommer du også væk fra den personlige hæftelse, og det opsparede overskud beskattes kun med 25% selskabsskat (indtil du trækker pengene ud - så skal du betale differencen, så du ender med at have betalt normal skat af pengene).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12

Lars Rasmussen:
det opsparede overskud beskattes kun med 25% selskabsskat (indtil du trækker pengene ud - så skal du betale differencen, så du ender med at have betalt normal skat af pengene).

ah - for det første vil trådstarter jo ikke bruge penge på en økonomimand til VSO og det behov kan nok blive lige så stort for et ApS. Dertil kommer, at trådstartet ikke virker til at drive noget der giver en egentlig personlig risiko, men ellers er det et argument men så er der det med skatten og der går du galtSmile

I et ApS betaler han 25% af overskuddet, men de 25% modregnes jo ikke i den personlige skat når han nogle år senere hæver penge som løn - I VSO modregnes de 25% direkte i den personlige skat når der hæves løn senere år.

I ApS kan han så til gengæld hæve udbytte op til 48.300 til 27% udbytte skat, og dermed samlet ikke i selskabsskat og udbytteskat kommer højere end de normale ca 44-45% personlig skat op til topskat (25 +27 gi ikke 52 her da de 27% jo er efter de 25% er trukket først) - udbytte derover (for en enlig) vil ramme samlet skat der ligner topskatten ca.

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18

Microstocker:

hvis jeg gerne vil vokse, er det jo uundgåeligt med flere udgifter. Så jeg bestemmer vel selv, hvad der "skal til" i forhold til, hvad mine ambitioner med virksomheden er.

Jeg kunne snildt finde 50.000 kroner at bruge penge på til vækst. Her snakker jeg ikke varelager, men ting som kopimaskine, diverse analoge remedier, printer, visitkort, google adwords, webhosting mv. - ting, der vel alle er naturlige at trække fra for én, der arbejder med grafisk design?

Ja da så absolut. Ting til op til 12.300 per ting (en computer og en skærm skal lægges sammen som en ting) - kan du straksafskrive og dermed ha som udgift. En kopimaskine ligger sikkert i det leje - men omvendt er det fjollet hvis du kunne nøjes med en rigtig god printer/kopiater/fax - og alle de andre ting lyder helt naturlige for din virksomhed og vil som rene omkostninger jo trækkes fra dine indtægter.

Så længe du gør det fordi du mener det vil gavne din indtjening på sigt, er det da løsningen - igen kombineret måske med en økonomimand (som ikke er mig der reklamerer for mig, jeg gør ikke i sådan nogetSmile - måske til 4000 kr p.a. som jo også er en ren udgift med fradrag - men som kan sikre du tager de fradrag du kan og skal og ikke mere, og er der stadigt for meget, så VSO

vh

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 17:52

Cookie:

ah - for det første vil trådstarter jo ikke bruge penge på en økonomimand til VSO og det behov kan nok blive lige så stort for et ApS. Dertil kommer, at trådstartet ikke virker til at drive noget der giver en egentlig personlig risiko, men ellers er det et argument men så er der det med skatten og der går du galtSmile

Det var skam også bare et forslag :-) Selv synes jeg de 5-7000kr/år er rigtig godt givet ud til en revisor, der kan holde styr tingene. Men det er jo en smagssag :-)

Jeg driver personligt heller ikke noget specielt risikofyldt, men det er bedre at være sikker, end lige pludselig at noget går galt, og det går ud over en som person.

Cookie:

I et ApS betaler han 25% af overskuddet, men de 25% modregnes jo ikke i den personlige skat når han nogle år senere hæver penge som løn - I VSO modregnes de 25% direkte i den personlige skat når der hæves løn senere år.

I ApS kan han så til gengæld hæve udbytte op til 48.300 til 27% udbytte skat, og dermed samlet ikke i selskabsskat og udbytteskat kommer højere end de normale ca 44-45% personlig skat op til topskat (25 +27 gi ikke 52 her da de 27% jo er efter de 25% er trukket først) - udbytte derover (for en enlig) vil ramme samlet skat der ligner topskatten ca.

vh

Alright - jeg må have blandet tingene sammen mht. skatten.

Er godt klar over at man kan hæve udbytte, og det er jo også endnu en grund.

Er det ikke også noget med at man i VSO beskattes af det tjente beløb personligt, når det opspares i virksomheden?

Jeg er hverken revisor, økonom eller noget indenfor den profession, hvilket også er derfor jeg har valgt at få tilknyttet en rigtig en af slagsen :-) Det er dejligt bare at kunne sende en zip med bilag en gang om måneden, og så hvert halve år få et excel-ark med moms-indberetningstal. Og på samme tid have en til at klare selvangivelsen. Alle de småting hjælper i hvert fald en del, i stedet for at skulle bruge tid på det selv. Og så kan man jo bruge tiden på at tjene flere penge, eller holde lidt fri :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06

Lars Rasmussen:

Er det ikke også noget med at man i VSO beskattes af det tjente beløb personligt, når det opspares i virksomheden?

Jeg er hverken revisor, økonom eller noget indenfor den profession, hvilket også er derfor jeg har valgt at få tilknyttet en rigtig en af slagsen :-) Det er dejligt bare at kunne sende en zip med bilag en gang om måneden, og så hvert halve år få et excel-ark med moms-indberetningstal. Og på samme tid have en til at klare selvangivelsen. Alle de småting hjælper i hvert fald en del, i stedet for at skulle bruge tid på det selv. Og så kan man jo bruge tiden på at tjene flere penge, eller holde lidt fri :-)

Det lyder da fornuftigt. Forskellen på VSO og ApS er, at I VSO beskattes man med 25% a-conto af overskuddet man ikke hæver, i ApS beskattes man endegyldigt med 25% virksomhedsskat - der ikke senere kan tilbagebetales.

I VSO kan man så f-eks. året efter hæve 100.000 kr til sig selv personligt og nu modregnes krone for krone det beløb der var i de 25% a-contoskat - så man samlet kun har betalt de ca 44% de fleste uden topskat har - samlet kun 44% op til topskatten - firmaskatten er fuldt modregnet i den personlige hævning.

I ApS vil man næste år kunne hæve løn, men nu beskattes man som løn med de 44% direkte og virksomhedsskatten fra sidste års overskud modregnes ikke i ens skattebetaling. Tager man udbytte op til undergrænsen for 27% udbytteskat har det ikke betydning dog men tager man bare løn ja så er det de fulde 44%

Det er lidt kompliceret at forstå, men tanken er jo at et ApS er helt selvstændigt fra personen der får løn, Overskuddet som er beskattet med 25% øger egenkapitalen og kan jo en dag komme ud til ejeren af det ApS - og han vil så kunne få sit oprindelige indskud (f.eks, 80.000) skattefrit og det som egenkapitalen er øget - kan han få til kapitalindkomstbeskatning når/hvis han lukker.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 18:47

Yes - det giver fin mening :-) Tak for præciseringen!

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 22:09

Jeg er blevet lidt interesseret i VSO-ordningen.

Jeg tror, det er den løsning, der giver mest mening for mig - hvis det betyder, at jeg kan hæve 9000 kr hver måned, få SU og samtidig ikke bekymre mig om at tjene "ekstra penge" som så SKAL knaldes af på udgifter til virksomheden for at holde mig under fribeløbet.

Overskuddet ryger vel bare ind på VSO-kontoen og beskattes med 25%, ikke sandt?

Dvs. hvis jeg tjener 11.000 / mnd. før skat hæver jeg 9000 til eget forbrug, og er derved SU-berettiget.

De resterende 2000 ryger ind på VSO-kontoen, og det beløber sig til 24.000 kr / år minus 25% aconto skat = 18.000 kr. opsparet / år

I så fald skal jeg jo have assistance fra en revisor, både til at sættes i gang med VSO og til selvangivelse sidst på året, afskrivning af udgifter og generel support ved tvivlsspørgsmål i løbet af året ("jeg overveje at købe en printer, kan jeg trække den fra?").

Hvad kan jeg med al rimelighed forvente at skulle give for sådan en omgang på årsbasis?

Var det et tilbud, Cookie, eller vil du anbefale at jeg udbyder opgaven på Agera?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)