Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU på videregående uddannelse - med selvstændig virksomhed

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et scenarie, jeg gerne vil have af/bekræftet om kan lade sig gøre.

Fakta:

Min indtægt fra virksomheden: 155.000

Mine udgifter: Ca. 4500

Samlet overskud/år: 150.000

SU-fribeløb 2013: 108.516

Jeg er altså ikke SU-berettiget på nuværende tidspunkt.

Hvis jeg nu sætter min forskudsopgørelse til 100.000 og i December måned 2013 knalder den overskydende indkomst (den der går ud over SU-fribeløbet, dvs. ca 50.000) af på ting til virksomheden - kan jeg så ikke få lov at beholde min SU?

En anden mulighed er selvfølgelig at fordele udgifterne over hele året, så det ikke ser så vanvittigt ud for SKAT.

Jeg er selvfølgelig klar over, at de ting, jeg indkøber er øremærket min virksomheds vækst og IKKE bruges til private formål.

Jeg vil gerne høre, om dette er normal/gængs praksis, eller om det er "på kanten" / ulovligt / ikkeladsiggørligt. Jeg har nemlig ikke lyst til at lægge mig ud med SKAT eller gøre noget, der kan kategoriseres som ulovligt.

Men jeg synes det er åndssvagt, at jeg bevidst skal fjerne nogle af mine aktiver (royalty-indkomst) for at ansøge om SU og derved en samlet økonomisk gevinst..

Håber I kan hjælpe :)

Mvh

Thomas

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 09:03

OBS. Det skal lige siges, at indtægten fra min virksomhed er min eneste indtægt på nuværende tidspunkt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kommer an på flere ting.
De udgifter du har i virksomheden er gyldige så længe de vedrører virksomheden og er anskaffet i det pågældende år.
Herudover skal anskaffelsen være noget du kan henlede til resultatopgørelsen og ikke balancen. Fx. En computer under 12.300 i anskaffelse kan medtages som driftsudgift i året, hvorimod den skal tilhøre balancen hvis den koster 20.000 (du kan fortsat fratrække udgift til afskrivninger, i driften)
Herudover kommer det an på din beskatningsform. Hvis du med indtægt mener virksomhedens overskud og bliver beskattet efter de generelle bestemmelser i person skatteloven, så er du over su grænsen, hvis overskuddet er over. Mange på SU anvender derfor virksomhedsskatteordningen, da de kan nøjes med, at hæve op til (privat hævet ud af virksomheden) SU grænsen og derved lade resterende overskud stå i virksomheden, som opsparet overskud. Der er en række betingelser der skal være opfyldt for at anvende denne fx. Krav om bogføring og regnskab, samt total adskillelse af privat og virksomhedsøkonomi. Prøv og søg lidt rundt på emnet, der har været mange gode debatter om emnet, som kan belyse hvorfor VSO kan være en fordel.
Du bør dog nok have en revisor eller anden økonomi mand til at assistere med selvangivelse mv. For VSO, da det ikke er helt lige til og her korrekt.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 11:13

Tak for dit svar

Jeg er allerede møgforvirret (ikke pga. din besvarelse, men pga. hele systemet)

Min erfaring med bogholderi er, at det er meget dyrt. Og for en studerende som jeg, der kun omsætter for 150.000/året kan det vel dårligt være rentabelt at få professionel økonomisk assistance?

Jeg er interesseret i en løsning, der giver mig nævneværdigt mere mellem hænderne.

Som det ser ud nu tjener jeg 12500 om måneden. Men hvis jeg fjerner nogle af mine aktiver og holder mig under SU-fribeløbet kan jeg tjene 9000 kr (virksomhed) + 5700 i SU = 14.700 kr / måned. Altså over 2000 kr mere pr. måned. Det giver altså økonomisk mening for mig at arbejde mindre, trække mine aktiver tilbage og derved blive SU-berettiget.

Jeg synes dog ikke, at det holder at begynde bevidst at tjene mindre, da jeg jo tjener penge på royalties og de går ind automatisk uden at jeg laver noget.

Lortesituation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24

Jeg tror ikke rigtigt jeg kan være enig med de i det uretfærdige. SU er vel noget staten og dermed alle os andre giver for at studerende kan holde sig igang økonomisk, og klarer man så rigeligt det, så er det jo flot og sparer staten for penge. At leve ud fra en devise om, at man skal ha malket SU systemet eller det offentlige mest muligt, for ikke at føle sig skidt behandlet finder jeg mystisk.

Nå - det var jo ikke morale du ville høre. Du skal forskudsregistrere det du forventer at tjene, og det vil så kunne koste i SU. Du kan naturligvis trække dine regulære udgifter fra, men ikke f.eks. varelager o.l. som bare er en værdi i stedet for penge. Hvis du så stadigt tjener for meget til SU ikke rammes, så er der kun VSO at gøre brug af. Du skal holde virksomhedens økonomi helt særskilt fra din private - og kun hæve det du kan op til SU grænsen, resten bliver så stående og acontobeskattes med 25&

Jeg går ud fra, at du med din omsætning er momsregistreret, ellers bliver det jo en dyr katastrofe. Du skal i alle fald føre regnskab efter årsregnskabsloven, og selve regnskabet kan du let bringes i stand til selv at føre vil jeg mene. Det er årsafslutningen der kan være kringlet, men for 5.000 - 7.000 kr kommer du langt i at få en økonomimand herinde til at sætte dig igang med korrekt regnskab for VSO inden du går igang med det, og - få lavet årsafslutning og selvangivelse - forudsat dit bogholderi stemmer og du selv klarer momsen.

Hvad forskud angår, så kan du jo rette forskudsskema løbende under året, så du behøver jo ikke starte ud med at betale for meget i skat, hvis du ikke kender din indtægt, men får du ikke rettet det op under året til det reelle, så får du jo restskat og store SU problemer. 

Glæd dig over du har så fin ind indtægt via royalties osv og få ikke sur mave af ærgelse over at du så måske skal tage nogle SU frie måneder - det er da bare godt gået

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 15:24

Hej Cookie,

Nu synes jeg, der flyver lige vel mange antagelser rundt i luften.

For det første har jeg ikke snakket om, at noget er uretfærdigt.

Jeg påpeger dog det tåbelige i, at systemet er skruet sådan sammen, at jeg aktivt skal eliminere dele af min indtægt for -samlet- at få 2000 kr. mere om måneden før skat. Og dette er helt efter bogen.

Det er min -ret- at tjene op til 9000 før skat hver måned og samtidig få SU, det er jo derfor man har lavet ordningen med SU-fribeløbet. Jeg synes dog, det ville sørgeligt at skulle presse min indtægt 3000 kroner ned - sørgeligt for mig og sørgeligt for landet. Det ville resultere i følgende scenarie:
1. Jeg får 2000 kr mere om måneden

2. Staten mister 5.700 kr. om måneden

3. Landet mister noget af min produktivitet, og bliver derved mere ineffektivt. 

Det er selvfølgelig en beklagelig situation, for hele landet, at jeg skal være mindre effektiv for at opnå økonomisk gevinst. Men så længe ordningen lyder på, at jeg kan tjene ca. 9000 og stadig få SU, vil jeg benytte mig af denne mulighed. Også hvis det betyder, at jeg må fjerne dele af min indtægt.

Hvis jeg derimod bruger pengene i min virksomhed i stedet for bare at fjerne de billeder jeg tjener penge på, vil staten ganske vist stadig skulle af med 5700 kroner/mnd, men vil også nyde godt af at jeg køber ting til min virksomhed og sprøjter penge fra udlandet ind i den danske økonomi.

Dérfor er ordningen skruet tåbeligt sammen.

Om det er uretfærdigt eller ej, må være op til den enkelte at afgøre. Men faktum er, at jeg er fast besluttet på at modtage SU, og jeg vil om nødvendigt fjerne mine indtægtskilder og tjene mindre for at opnå SU-berettigelse.

Ang. momsregistrering - ja, jeg har været registreret siden 2010 og står selv for halvårlig momsregnskab, forskudsopgørelse og årsopgørelse mv. Forskudsopgørelsen plejer jeg at sætte ca. to gange om året - omkring januar og juli.. Og så betaler jeg evt. restskat, når selvangivelsen er indgivet

MEN kan jeg ikke bare sætte min forskudsopgørelse til 100.000 (frem for de 155.000 jeg har indtastet nu), søge om SU og så bare sørge for i løbet af året at bruge flere penge på drift og vækst af min virksomhed end hidtil - således at virksomhedens overskud rammer 100.000 eller derunder? Dét at jeg kan trække virksomhedsudgifter fra i skat (hvad jeg stort set ikke har benyttet mig af siden jeg blev momsregistreret), er vel min mulighed for at regulere det overskud, jeg skal beskattes af - og hvorudfra min SU-berettigelse fastslås ?

Jeg tror, jeg vil skrive en e-mail til SKAT og høre om de ikke gider tage en snak med mig.

Jeg ville ærligt talt synes det var tåbeligt, hvis jeg blev rådet til at fjerne mine indtægtskilder for at blive SU-berettiget.. Men det må de om.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Fra  Søgende Iværksætter Skrevet kl. 15:36
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du må ikke hænge mig op på det ;-)

Min er rimelig sikker på at hvis du ansætter din søster, mor eller anden i virksomheden.

Eventuelt til at feje eller tørre støv af.

aflønner dem godt :-) Så forsvinder pengene ud af virksomheden og så skal du blot give din søster en andel af beløbet for at hun giver resten af pengene til dig :-) Hun skal naturligvis have dækket de udgifter som hun har pga. øget indkomst. + lidt ekstra :D

Kringlet ja.. Men jeg tror faktisk det er lovligt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Det er jo en politisk diskussion, men SU er til for de som ikke har råd til at studere, helt som kontanthjælp er til de der er røget ud af dagpengesystemet og dagpenge til de der bare er arbejdsløse. Tjener de grupper penge, så sker der direkte modregning.

Du anser offentlig forsørgelse fra SU som noget alle burde ha, uanset indtjening, og det er jo også en holdning.

Af en eller anden sjov årsag, findes der en ret til at bruge VSO så man kan tjene mange penge og alligevel få SU. Det skal jeg ikke blande mig i, men det gælder jo ikke dagpengemodtagere pensionister, folk på førtidspension eller andre modtagere af offentlige ydelser, så jeg synes det er lidt en flothed når riget fattes penge, og det kan misbruges til at tjene mange penge, helt som du kan - og lægge dem i VSO, og i flere perioder være tilmeldt studier og få SU som offentlig støtte - men lovgiverne om det. 

Du har ret i dine betragtninger om de der driver virksomhed skam tjener penge til landet på en eller anden måde - men hvorfor du hellere vil forsørges af SU end - som du skriver uden at skulle arbejde, kunne tjene pengene selv fatter jeg ikke noget af. 

Hvis du ikke vil bruge VSO - ja så må du skrue ned for din indtægt for at få fuld SU -

Fred med det - lad os da lige høre hvad skat siger til dig - omend jeg tror jeg kender svaret, for de administrer jo også efter reglerne

vh 

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 15:44

Markej2:

Du må ikke hænge mig op på det ;-)

Min er rimelig sikker på at hvis du ansætter din søster, mor eller anden i virksomheden.

Eventuelt til at feje eller tørre støv af.

aflønner dem godt :-) Så forsvinder pengene ud af virksomheden og så skal du blot give din søster en andel af beløbet for at hun giver resten af pengene til dig :-) Hun skal naturligvis have dækket de udgifter som hun har pga. øget indkomst. + lidt ekstra :D

Kringlet ja.. Men jeg tror faktisk det er lovligt

Jeg kan vel ikke ansætte folk i min enkeltmandsvirksomhed?

Det lyder også lidt som en gråzone. Jeg kunne vel også sætte mine penge ind på en konto i Schweiz.

Jeg kan godt lide at føle, at jeg BEnytter og ikke UDnytter mulighederne, staten giver mig.

Jeg UDnytter vel ikke noget, hvis jeg køber ting der kan fremme min virksomheds vækst, fx adwords? Det er vel netop derfor, fradragene eksisterer - for at fremme væksten hos virksomheder.

Det ender dog nok med den sørgelige løsning, at jeg fjerner min indtægt delvist og holder mig under de 9000 / mnd.

Eftersom jeg ikke kan smide 5000-10.000 til en økonomitroldmand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

Microstocker:
MEN kan jeg ikke bare sætte min forskudsopgørelse til 100.000 (frem for de 155.000 jeg har indtastet nu), søge om SU og så bare sørge for i løbet af året at bruge flere penge på drift og vækst af min virksomhed end hidtil - således at virksomhedens overskud rammer 100.000 eller derunder? Dét at jeg kan trække virksomhedsudgifter fra i skat (hvad jeg stort set ikke har benyttet mig af siden jeg blev momsregistreret), er vel min mulighed for at regulere det overskud, jeg skal beskattes af - og hvorudfra min SU-berettigelse fastslås ?

Jo det kan du naturligvis. Har du udgifter, så skal de naturligvis trækkes fra dit overskud. Det skal være reelle udgifter som er fradragsberettigede, men det ville da være tosset ikke at trække sådanne fra. Du skal huske at varelager ikke er en udgift og andre ting måske også vil skulle aktiveres, men bruger du regulære penge på at ha indtægten - så er der klart fradrag. Virker det så til at styrke din virksomhed giver det jo fint fornuft - er det bare udgifter for udgifternes skyld, er det jo så penge ud af vinduet.

Fjolleforslaget med at ansætte din søster er naturligvis ikke lovligt som beskrevet hvor hun får penge for fiktivt arbejde (som hun vel i øvrigt skal skatte af) og så gi dem sort tilbage til dig bør du glemme - hold dig som du gør, til det lovlige - det andet får man i nakken før eller siden

vh

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)