Hej Cookie,
Nu synes jeg, der flyver lige vel mange antagelser rundt i luften.
For det første har jeg ikke snakket om, at noget er uretfærdigt.
Jeg påpeger dog det tåbelige i, at systemet er skruet sådan sammen, at jeg aktivt skal eliminere dele af min indtægt for -samlet- at få 2000 kr. mere om måneden før skat. Og dette er helt efter bogen.
Det er min -ret- at tjene op til 9000 før skat hver måned og samtidig få SU, det er jo derfor man har lavet ordningen med SU-fribeløbet. Jeg synes dog, det ville sørgeligt at skulle presse min indtægt 3000 kroner ned - sørgeligt for mig og sørgeligt for landet. Det ville resultere i følgende scenarie:
1. Jeg får 2000 kr mere om måneden
2. Staten mister 5.700 kr. om måneden
3. Landet mister noget af min produktivitet, og bliver derved mere ineffektivt.
Det er selvfølgelig en beklagelig situation, for hele landet, at jeg skal være mindre effektiv for at opnå økonomisk gevinst. Men så længe ordningen lyder på, at jeg kan tjene ca. 9000 og stadig få SU, vil jeg benytte mig af denne mulighed. Også hvis det betyder, at jeg må fjerne dele af min indtægt.
Hvis jeg derimod bruger pengene i min virksomhed i stedet for bare at fjerne de billeder jeg tjener penge på, vil staten ganske vist stadig skulle af med 5700 kroner/mnd, men vil også nyde godt af at jeg køber ting til min virksomhed og sprøjter penge fra udlandet ind i den danske økonomi.
Dérfor er ordningen skruet tåbeligt sammen.
Om det er uretfærdigt eller ej, må være op til den enkelte at afgøre. Men faktum er, at jeg er fast besluttet på at modtage SU, og jeg vil om nødvendigt fjerne mine indtægtskilder og tjene mindre for at opnå SU-berettigelse.
Ang. momsregistrering - ja, jeg har været registreret siden 2010 og står selv for halvårlig momsregnskab, forskudsopgørelse og årsopgørelse mv. Forskudsopgørelsen plejer jeg at sætte ca. to gange om året - omkring januar og juli.. Og så betaler jeg evt. restskat, når selvangivelsen er indgivet
MEN kan jeg ikke bare sætte min forskudsopgørelse til 100.000 (frem for de 155.000 jeg har indtastet nu), søge om SU og så bare sørge for i løbet af året at bruge flere penge på drift og vækst af min virksomhed end hidtil - således at virksomhedens overskud rammer 100.000 eller derunder? Dét at jeg kan trække virksomhedsudgifter fra i skat (hvad jeg stort set ikke har benyttet mig af siden jeg blev momsregistreret), er vel min mulighed for at regulere det overskud, jeg skal beskattes af - og hvorudfra min SU-berettigelse fastslås ?
Jeg tror, jeg vil skrive en e-mail til SKAT og høre om de ikke gider tage en snak med mig.
Jeg ville ærligt talt synes det var tåbeligt, hvis jeg blev rådet til at fjerne mine indtægtskilder for at blive SU-berettiget.. Men det må de om.