Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der hvis jeg ikke betaler skat?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tæller en faktura der ikke er blevet betalt af kunden med i regnskabet?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jannik Nordahl-Pedersen:

Det er dårlig stil at slette indlæg. Også selv om du har skrevet noget forkert.

Hvis alle gjorde det, ville vi næppe have mulighed for at redigere vores indlæg. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, alt hvad der er faktureret tæller med i regnskabet og momsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26

Ja Jannik ALLE FAKTURAER - BÅDE DIN EGNE OG DINE LEVERANDØRES TILHØRER REGNSKABET PÅ PRÆCIS DEN DATO DER STÅR PÅ DEN (og det er normalt leveringsdato der bestemmer det - absolut ikke betalingsdato). Det gælder både for regnskabet og for moms.

En faktura bogføres den dag den laves (ofte når der leveres) Når den bogføres så tæller den - som den skal, selvfølgeligt med i regnskabet OG moms betales ud fra faktura datoen, lige som den jo, da den er en del af regnskabet også tæller med i overskuddet.

På helt samme vis med fakturaer du har fået fra dine leverandører. Du bruger datoen du får fakturaen til at bogføre med den dato og købsmomsen tilhører så den dato ligesom den er en udgift for den dato i regnskabet.

Skulle det ske, at du ikke fik penge, så skal du kunne bevise at kunden er lukket eller andet, og så kan du trække momsen fra igen og bogføre tabet i driften.

Rent praktisk betyder det jo også, at man ikke bare kan bogfører sine fakturaer direkte mod bank, for de bliver jo betalt senere

Man bogfører derfor f.eks. INDTÆGTEN UDEN MOMS KREDIT en konto under omsætningen, kunne være SALG UNDERBUKSER og momsen af salget som SALGSMOMS (det klarer alle bogføringsprogrammer helt af sig selv med at dele i den del som er omsætning og den del der er moms)

Modposten er så ikke bank men DEBET STATUS TILGODEHAVENDER. Der står beløbet indtil kunden betaler, og så bogfører man KREDIT STATUS TILGODEHAVENDER (som hvis det var eneste handel går i 0) og DEBET BANK som nu stiger med det beløb der er gået ind.

Lige modsat med det du køber og ikke betaler samme dag du får faktura. Du bogfører købet på en konto under forbrug KREDIT f.eks indkøb kontorartikler og DEBET f.eks. ØVRIGE KREDITORER. Når du betaler via banken, så bliver det KREDIT ØVRIGE KREDITORER og DEBET BANK som nu går ned med samme beløb

Du er nødt til at få dette ret hvis ikke dit regnskab skal være til papirkurven, enten selv, eller betale en af de herinde eller andre steder, som laver bogføring til rimelige penge, i alle fald en overgang (og jeg gør ikke Smile)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35

Karsten Sønderup Hansen:

Jannik Nordahl-Pedersen:

Det er dårlig stil at slette indlæg. Også selv om du har skrevet noget forkert.

Hvis alle gjorde det, ville vi næppe have mulighed for at redigere være indlæg. 

Det er da dumt at lade noget stå, hvis det er forkert.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jannik:

Nej, det ødelægger debatten, når indlæg bliver slettet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42

Jannik Nordahl-Pedersen:
Det er da dumt at lade noget stå, hvis det er forkert.
Nej og du er også den eneste der sletter det. Hvordan skal man forstå en tråd hvor nogen svarer på det du skriver forkert, hvis det de svarer på er slettet-

Det burde ikke være muligt at redigere en tråd efter der var svaret på den helt enkelt, for det kan forvirre billedet total

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:10

Tillader lige at smide mit svar fra en lignende tråd.
"Det hører sig faktisk at rent skattemæssige, skal periodisering ske til det år hvor arbejdet er udført/ levering sket (risiko overgået til køber/retserhvervelsesprincippet).
Momsmæssigt er det faktura dato.
Læs i øvrigt mere i JV: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976705&chk=205780#pos
Mvh Christian"

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18

Enig CEF - dog er jannicks som jeg ved det ikke noget hvor arbejdet strækker sig over flere år, men fakturaer som dækker over en ydelse eller varer der er leveret når faktura skrives, så han skal ikke tænke periodisering.

Det er klart, at hvis man fakturer bygning af en sejlbåd, når man går i gang med at bygge, og for den sags skyld får den betalt, men bygger 10% i år og resten næste år, så er det moms mæssigt som du skriver, alt i år men skattemæssigt 10% i år og 90% næste år. 

Det skal jannick nok bare ikke lade sig forvirre af, for hans ting tror jeg generelt man kan sige - bogføring følger faktura dato med både moms og resultat - og det har i alle fald ALDRIG noget at gøre med om fakturaen er betalt eller ikke Smile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Lige modsat med det du køber og ikke betaler samme dag du får faktura. Du bogfører købet på en konto under forbrug KREDIT f.eks indkøb kontorartikler og DEBET f.eks. ØVRIGE KREDITORER. Når du betaler via banken, så bliver det KREDIT ØVRIGE KREDITORER og DEBET BANK som nu går ned med samme beløb

Hej Cookie,

det sidste gik vist lidt stærkt.

det skal være DEBET under omkostningerne og KREDIT under kreditorer og KREDIT bank når fakturaen betales.

Jeg ved at du altid har styr på tingene, så dette var vel bare en 'tyrkfejl'.

Stig

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)