Ja Jannik ALLE FAKTURAER - BÅDE DIN EGNE OG DINE LEVERANDØRES TILHØRER REGNSKABET PÅ PRÆCIS DEN DATO DER STÅR PÅ DEN (og det er normalt leveringsdato der bestemmer det - absolut ikke betalingsdato). Det gælder både for regnskabet og for moms.
En faktura bogføres den dag den laves (ofte når der leveres) Når den bogføres så tæller den - som den skal, selvfølgeligt med i regnskabet OG moms betales ud fra faktura datoen, lige som den jo, da den er en del af regnskabet også tæller med i overskuddet.
På helt samme vis med fakturaer du har fået fra dine leverandører. Du bruger datoen du får fakturaen til at bogføre med den dato og købsmomsen tilhører så den dato ligesom den er en udgift for den dato i regnskabet.
Skulle det ske, at du ikke fik penge, så skal du kunne bevise at kunden er lukket eller andet, og så kan du trække momsen fra igen og bogføre tabet i driften.
Rent praktisk betyder det jo også, at man ikke bare kan bogfører sine fakturaer direkte mod bank, for de bliver jo betalt senere
Man bogfører derfor f.eks. INDTÆGTEN UDEN MOMS KREDIT en konto under omsætningen, kunne være SALG UNDERBUKSER og momsen af salget som SALGSMOMS (det klarer alle bogføringsprogrammer helt af sig selv med at dele i den del som er omsætning og den del der er moms)
Modposten er så ikke bank men DEBET STATUS TILGODEHAVENDER. Der står beløbet indtil kunden betaler, og så bogfører man KREDIT STATUS TILGODEHAVENDER (som hvis det var eneste handel går i 0) og DEBET BANK som nu stiger med det beløb der er gået ind.
Lige modsat med det du køber og ikke betaler samme dag du får faktura. Du bogfører købet på en konto under forbrug KREDIT f.eks indkøb kontorartikler og DEBET f.eks. ØVRIGE KREDITORER. Når du betaler via banken, så bliver det KREDIT ØVRIGE KREDITORER og DEBET BANK som nu går ned med samme beløb
Du er nødt til at få dette ret hvis ikke dit regnskab skal være til papirkurven, enten selv, eller betale en af de herinde eller andre steder, som laver bogføring til rimelige penge, i alle fald en overgang (og jeg gør ikke
)
vh