Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aminos regler omkring debatter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Er denne imod Aminos regler ?

http://www.amino.dk/forums/t/168995.aspx?PageIndex=1 og en masser andre tråde. Nærværende er kun en af mange, men havde bl.a. indlæg igår selv om den er opstartet medio 2012. Så der er mange eksempler.

Nu fik jeg i går i vide at denne http://www.amino.dk/forums/t/186150.aspx#1252018  var imod Aminos regler, hvori består forskellen ?

Hvilke erfaringer, råd m.m. er det ”vi” må debatterer på Amino.

Er det måske på tide at få ”strammet” op omkring regler m.m.??  Eller skal der fortsat være forskel imellem Jørgen Hattemager og Kong Salomon ?

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 08:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en rigtig varm kartoffel, dette emne som der jævnligt bliver danser lidt omkring men aldrig gjort noget rigtigt ved.

Overordnet set, synes jeg det er problematisk, at nogle gange er der ok, at advarer andre og nogle gange ikke (det er frivillige der administrere opgaven). Hvis en advarsel til andre er et link til et site sted hvor der bliver diskuteret snyd, mener jeg kun det er til oplysning hvor det efterfølgende er læseren frit at drage sin egen mening og søge yderlige oplysninger.

Hvis advarslen samtidig går på en (ved dom dømt) person/virksomhed synes jeg det er problematisk at Amino sætter ytringsfriheden ud af spil og hæver sig selv over loven.

Når det er sagt, så er det en svær balance, for hvornår er det fakta og hvornår er det blot en enkelt eller to sure kunder (som de fleste enten har oplevet eller nok kommer til).

Men som grundprincip bør det som sagt være minimum ok, at linke til et sted hvor der foregår diskusion om en problemstilling (så længe den diskusion ikke er ulovlig)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:07

Tom Jensen:
Men som grundprincip bør det som sagt være minimum ok, at linke til et sted hvor der foregår diskusion om en problemstilling (så længe den diskusion ikke er ulovlig)
Wink

Yes

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Hej Ib

Det er super svært for os at lave meget firkantede regler, for mennesker er ikke firkantede.
Der er millioner af gråzoner og de er svære at håndtere.
Tænk på at vi i Danmark har haft et retssystem i mange hundrede år, men alligevel er dommere ofte i tvivl om mange ting.
Vi har det ikke meget lettere på Amino og derfor er vi ofte i tvivl.

Den meget store forskel på de to debatter, er at den du starter er en ren og skær advarsel mod et navngivet firma.
Du ønsker at folk skal holde sig fra det og der er ingen tvivl om at det kan ende i en injuriesag for os og dig.

Den anden debat er en bruger der ønsker at vide mere om et firma. Det udvikler sig til en diskussion, som ligger på kanten af injurielovgivningen.
Jeg kan ikke vurdere om den er lovlig, men debatten er ikke åbenlyst startet for at advare mod et firma, men at søge information om dets ydelser.

Jeg håber du kan se forskellen og forstå hvor komplekst det er for os at vurdere hvad der er i orden og giver et bidrag til debatten og hvad der kun skaber splid og problemer for os rent juridisk og brugermæssigt.

Og slutteligt ved du godt at vi ikke vil have at du advarer mod virksomheder, for det har vi fortalt dig snart uendeligt mange gange og så bliver lunten meget kort i forhold til dine indlæg. Så ja, der er forskel på folk, men den forskel er man selv herre over.

De bedste hilsner

Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Tom Jensen:
Hvis advarslen samtidig går på en (ved dom dømt) person/virksomhed synes jeg det er problematisk at Amino sætter ytringsfriheden ud af spil og hæver sig selv over loven.

Vi aner ikke om der er en dom eller hvad den går ud på, med mindre vi sætter os grundigt ind i sagen.
Hvis du er dømt for en lille ting, er det langt fra sikkert at jeg må kalde dig for svindler.
Vi havde en sag for nogle år siden, hvor en mand var dømt for bedrageri og havde siddet i fængsel for det.
Han fortsatte så sine svindlerier, men havde ingen ny dom.
Jeg og 2 andre kaldte ham for svindler her på Amino og den sag kørte i 2 år og kostede 300.000 kr. i sagskomkostninger.
Han mente ikke at man måtte kalde ham svindler 5-6 år efter han havde siddet i fængsel og det gav min advokat ham sådan set ret i. 
Men jeg var heldig at han løb tør for penge og derfor droppede sagen.

Så for jer der ikke ved så meget om injurier og den slags, vær super søde at lade være med at tro i ved noget om det.
Jeg kender til rigtig mange Amino'er der har måttet betale store beløb fordi de har hængt folk ud her.
Det er ikke så slemt mere, fordi vi prøver at holde debatten fri for det, men før i tiden fik vi advokatbreve næsten hver uge.

De bedste hilsner

Martin

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 09:13

Helt korrekt jeg har ikke en pind forstand på injurier lovgivning, men jeg har forstand på moral og det er moralsk forkert at beskytte åbentlyse svindler over for sine medlemmer der forsøger at oplyse andre om andre sider af en sag.

Synes dog jeg vil lade den hænge ved, at de fleste synes det var ok, den happening der sidste år blev lavet overfor "Champagnedrengen"...kan ikke se forskellen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31

Tom Jensen:

Regel nummer 1 forsåvidt angår tidligere dømte (uanset hvor provokerende de måtte te sig):

En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere overgået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden sammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel ikke omtales.

Overtræder du regel nummer 1, har du gode chancer for at få ørerne i (rets)maskineriet.

Michael

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:34

Tom Jensen:
Helt korrekt jeg har ikke en pind forstand på injurier lovgivning, men jeg har forstand på moral og det er moralsk forkert at beskytte åbentlyse svindler over for sine medlemmer der forsøger at oplyse andre om andre sider af en sag.

Det er meget let for dig at sige, da det ikke er dig der sidder med problemet. At tale om andres moral siddende i sin lænestol, har af alle dage været en sport for mange. Men facts er, at vi skal håndtere hvornår det er ok og ikke ok at svine folk til. Hvad ville du syntes om at folk begyndte at svine dig til, på påståede sager. De kunne jo være rigtige, men også forkerte. Her på Amino aner vi det ikke, men det er dit firma og dit liv der bliver ødelagt.
Tro mig, vi gør hvad vi kan, men det er bare så meget mere komplekst end du tror.

Tom Jensen:
Synes dog jeg vil lade den hænge ved, at de fleste synes det var ok, den happening der sidste år blev lavet overfor "Champagnedrengen"...kan ikke se forskellen...

Nu har jeg faktisk lavet et interview med Mads, som mange Amino brugere har hørt.
I det løj han beviseligt om næsten alt og det gjorde han over for os alle på Amino.
Så syntes jeg også det er i orden at tage noget pis på ham...
Så nej, jeg ser ingen sammenligning i det to ting. 

Denne debat vil aldrig ende, lige som vi aldrig bliver enige om straffeloven, politik, religion eller andet hvor der kan være to sider (eller mange flere) af en sag og det må vi leve med.

De bedste hilsner

Martin
Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 09:50

Tom Jensen:

Jeg har nu også meget svært ved at se at der skulle være noget forkert i at Linke til en Trustpilot side. Uanset hvilken tråd det er.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:22

Michael:
Jeg har nu også meget svært ved at se at der skulle være noget forkert i at Linke til en Trustpilot side. Uanset hvilken tråd det er.

Yes

Nej ? Og når man så ovenikøbet ikke hænger firmaet ud. Pointerer at læseren selv kan dømme. Men nogle af arbejdsmetoderne bliver formodentlig omtalt i pågældende medie.

Jeg syne Andet gør jeg ikke opmærksom på. Er det ikke tankevækkende, at der ligger 121 tråde herinde sidst jeg var herinde. Hvad med disse og tilhørende link.?

Ja det er rigtigt injurier er svære problemstillinger. Men hvis der er en, herunder en jurist der kan påpege hvor undertegnede skullle havde begået injurier vil jeg da godt vide dette ?

Ib Abildgaard

Råd & Mal

P.S. For god ordens skyld hvis der var nogle der ikke vidste det, står jeg ikke bag Trustpilot, og ej hellere nogle af bidragene derinde omkring omtalte firma, kun eget. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)