Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er lovgivningen god nok mod fixede priser? Hvad med en Open Source Økonomi?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 215
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Georg Jensen har fået en bøde på en million for at sætte konkurrencen ud af kraft ved at pålægge dem et krav om at sælge til vejledende priser. Min påstand er at det er en folkesport i Danmark at fixe priser. Som ung mand i en mindre by husker jeg min kørerlærer der åbent sagde de havde aftalt at tage samme pris i byen så vi godt kunne glemme et billigere tilbud. En dame der havde en slikbutik fortalte de fixede prisen på softice i byen til et møde hvert forår. Jeg vil vove at påstå at det kun er pga. indvandring at der er kommet reel konkurrence på mange områder.

De store gør det samme - det kan gøres på mange måder fx ved at dele markedet op og betjene hvert sit segment - jeg påstår ikke der er sket noget ulovligt. men selv uden prisaftaler så kan få aktører hurtigt finde et mønster der giver plads til hinanden, hvis det ikke kan betale sig at konkurrere fordi de andre er ligeså stærke som en selv. Synes jeg har læst at Osram og Phillips henholdsvis betjener erhvervs og privatkunder. B&O gjorde det smarte at leje sig ind i  butikkerne, så de selv kunne sætte priserne så prisen var ens overalt.

Det betaler sig i den grad at fixe priserne eller opdele markedet og undgå direkte konkurrence. Hvis man har set FOOD INC. hvor det påstås/dokumenteres  at 5 firmaer leverer de råvarer kød, majs, .m.m som amerikanerne kender i forarbejdet form i supermarkedet, så giver det jo stof til eftertanke om konkurrencen er god nok i Danmark og det tror jeg ikke den er.

Konkurrencestyrelsen udgiver hvert år en publikation, hvor de udpeger de sektorer, hvor indtjeningen er højere end gennemsnittet. Typisk investeringstunge brancher som bank, forsikring, el m.m. El-selskaberne holder bare hver på deres kunder og er ikke superivrige efter at starte en priskrig. 

Jeg

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Tilmeldt 20. Aug 07
Skrevet kl. 12:50

hov, trykkede på send ved en fejl inden jeg fik afsluttet indlægget ordentligt -

Ville afslutte med at sige at der nok skal meget skrappe regler til for at fremme konkurrencen - heftige bøder og fx straffrihed for ledere som melder det.

Men det er stokken - kan det mon ikke lade sig gøre at fremme konkurrencen ved hjælp af åbenhed - for sjovt kaldet open source økonomi eller andre tiltag - altså give en gulerod? fx belønne med skattereduktion, hvis man er den billigste el-leverandør på markedet. Jeg tror staten skal ind over, hvis konkurrencen skal i gang i de investeringstunge brancher.

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:38

Hej Kaffedrikker,

Spændende indlæg.....

Jeg kender ikke loven i detajler, så dette skrives med forbehold.

Har en leverandør ikke lov til at sige nej tak - hvis de ikke ønsker at handle med dig ?

Jeg frygter lidt at vi ikke har noget B&O hvis alt bare skal være billigt. Jeg frygter lidt at vi lukker en masse butikker hvis vi bare giver los.

Det er jo netop herligheden ved at gå ind i et Flot B&O butik og få en super vejledning i flotte omgivelser. Hele det koncept bliver jo smadret hvis en eller anden beslutter for at sælge det hele med 10% fortjeneste via en hjemmeside....

Der er både plus og minus, men håber du forstår min pointe , jeg er ikke sikker på at vi som samfund vinder hvis alt pludselig bliver discount...

Tilmeldt 20. Aug 07
Skrevet kl. 15:51

En leverandør kan sige nej tak på mange måder og det holder prisen oppe. Jeg så egentlig helst at man ikke kunne sige nej tak ved fx levering af masseproducerede varer der principielt kan sælges i Netto. Hvorfor lade mærkevarerne skumme fløden mereend højest nødvendigt?

- jeg vil som forbruger hellere have råd til flere af dem.  B&O kan jo fortsætte med at betjene kunder i deres butikker og de som hellere vil købe det gennem fx hi-fi klubben eller i aldi 40% billigere kan så gøre det, hvis de har budt den bedste pris.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:58

Jeg kan godt forstå din tankegang, men jeg kan ikke helt gennemskue konsekvensen....

Vi er et lille unikt land med nogen stærke brands, jeg er bange for at sætte det over styr og vi bliver udvandet hvis det er pris pris pris....

MEN jeg ved det ikke......

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:03

Jeg må indrømme jeg har lidt svært ved at forstå hvad problemet er med vejledende priser... hvis man ikke gider sælge til de vejledende priser for Georg Jensen, så må man jo købe sine smykker/ure/whatever et andet sted eller lade være at handle med det, længere er den vel ikke.

Jeg har også lige forespurgt på noget IT-mærkevare til min internetbutik og jeg løb også panden imod en mur, fordi der er et priskartel der styrer rabatterne, og butikkerne tydeligvis har fået krav fra oven om hvor mange procenter de maks må give uanset quantity... tough luck, jeg må så lade være at forhandle det.

De virkelige konkurrenceproblemer finder du der hvor staten går ind og regulerer hvem der må udøve et givent erhverv under hvilke forudsætninger.

Altså når menneskene på Christiansborg udvander begrebet "det almene vel" ifbm. grundlovens §74.

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 16:06

Uha det kan blive en kæmpe diskusion da argumenter for og imod er lange, men lidt kort, så er konkurrence sundt for et marked, det øger innovation og lader normalt også varerne finde det korrekte prisleje.

Når det er sagt så er det forståeligt, at højprofilerede brands forsøger, at holde priserne oppe for bla. ikke at blive sat i bås som billigt. På den anden side bremser det også konkurrencen og dermed også innovationen da det jo er de selv samme virksomheder der skal søger for den. Tænk bare på hvorlangt og hvordan en smartphone ville se ud eller virke hvis det kun var  B & O der kunne udvikle den ;-)

Desværre bliver prislejet idag ofte presset unødigt, da de fleste der vil ind på et marked er lidt snæversynet og kun kan se en måde at komme ind på markedet og det er ved at presse prisen yderlig, hvilket igen kan presse innovationen da der simpelthen ikke tjenes penge nok til den del også.

Personligt er jeg bestemt ikke tilhænger af karteller, men kan bare godt forstå tankegangen. Jeg håber dog, at når en virksomhed vil ind på et marked, at de ikke kun tænker pris men forsøger, at finde andre måde at give mervædi til deres kunder...det kan nemlig godt lykkedes. Og spøger de fleste ind til sig selv vil de med stor sandsynlighed også hellere give lidt mere for en vare (undtagen standardvarer som mælk olign.) hvis det giver mere sikkerhed i form af kvalitet og visheden om, at sælger også findes i morgen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 16:15

Rigtig gode indlæg...og ja, lad os dog være unikke her i Danmark og vise omverden at vi kan skabe den rigtige kvalitet. Jeg skal ikke kunne sige om B&O havde været hvermands eje hvis det pludselig var rigtig billigt. Det ville ihvertfald ikke være særlig eksklusivt mere og når man har set hele den proces sådan et håndlavet tv gennemgår ville det da være trist at kvaliteten nu skulle dale og hele skidtet nu skulle igennem samlebåndet......det eneste der egentlig var tilbage er navnet.....og formentlig mere produktion i udlandet........Du får som forbruger et billigere tv, men hvad vinder du ved det når du ikke har noget job tilbage ?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:47

Jeg kan absolut ikke se noget positivt i karteldannelse og fixed priser.

Det eneste det medfører er at forbrugerne betaler for meget for produkterne, lægger et pres opad på lønningerne, og dermed dårligere konkurrenceevne.

Det er jo ikke sådan at producenten af mærkevarer bliver tvunget til at sænke priserne fordi de ikke ulovligt styrer detailledet. Prisstruktur til detailledet bestemmer de jo selv, de skal blot ikke diktere udsalgsprisen.

At nogle i detailledet så vælger at gå nogle % ned i avance, f.eks fordi de driver en netbutik med lavere faste omk., er kun naturligt, og gør ikke brandet til en discountvare.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 17:14

hov hov, kartel dannelser er noget andet, der tror jeg vi er enige om at hvis der sidder nogen giganter og aftaler nu koster smør 5 kr, så er det rigtig trævls...

Men jeg tror altså også at vi lige skal være enige om definationen på fixed prices.

En leverandør har vel lov at kræve følgende

At varene bliver udstillet ordentlig, f.eks i et butikslokale, at du har et minimumlager og du f.eks er faguddannet. Alt dette øger dine omkostninger og gør du er nødsaget til at tage en minimumspris for varene og så er det producentens garanti for at varen bliver solgt med den rette vejledning og på den rigtige måde. 

Er det ikke også fornuftigt nok ?.....hvis jeg bare kan lave en billig hjemmeside og kræve min ret til at sælge hvad som helst på nettet til inden penge, uden lageromkostninger og hvad ved jeg, ja så tror jeg faktisk det ville se sort ud....

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)