Jeg har netop fået mit første job i min enkeltmandsvirksomhed i form af distribution.
Jeg har regnet med en arbejdstid på 16 timer og har givet kunden en pris på 4500,-
Der vil ikke komme til at være nogle udgifter for mig, i og med at jeg laver distributionen på cykel.
Jeg har endnu ikke været til infomøde hos skat og har derfor faktisk intet kendskab til hvordan det fungere i forhold til hvad jeg skal betale af skatter osv.
Mit spørgsmål er.
Hvad skal jeg betale af skatter? - I første omgang skal pengene bare blive på min firmakonto og skal ikke umiddelbart udbetales som løn til mig selv.
Du kan tage 50 øre skattefrit per km på cykel som udgift i virksomheden (og om du vil udbetale skattefrit til dig selv). De 50 øre pr km kommer således til at figurere som udgift og nedsætter dit overskud og dermed din skat.
Derudover så skal du jo som momsregistreret lægge moms på dine priser og betale forskel mellem din salgsmoms og købsmoms - og opgive dette kvartalsvis på skat.dk
Du vil blive beskattet af dit overskud efter det årsregnskab du skal føre efter årsregnskabsloven, uanset om du hæver penge eller ej. Det du håver sker over egenkapitalen og er ikke en udgift og ændrer ikke dit overskud
Det kloge vil være at kende reglerne inden man starter, ved at google og ved at deltage i iværksættermøder hos skat. Du vil ikke bare ved at høre herinde kunne forstå alt om moms og fradrag for at være ærlig
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
tak for hurtigt svar. jeg er godt klar over at jeg ikke vil lære meget af at skrive herinde, men eftersom jeg ikke kan komme til infomøde hos skat før til marts og jeg har jobbet før dette, bliver jeg nødt til at forhøre mig lidt..
Er der ikke en tråd hvor man kan se nogle eks. på diverse priser osv.?
jJeg kunne godt tænke mig at se hvordan de 4500,- kommer til at se ud efter jeg har lavet jobbet og fået pengene.
Det er 16 timers arbejde, så det jeg er interesseret i er at se hvorvidt det kan betale sig eller ej.
Udfyld forskudsregistrering og sæt evt. et 0 i indtjening. Hvis du ikke ved hvad dine indtægter og udgifter nogenlunde bliver og derved ikke kan opgive en nogenlunde indtjening på dit forskudsskema, kan du lige så godt lægge halvdelen til side (naturligvis excl. moms) til Skat på en konto, du ikke rører. Hvis du derimod opgiver et beløb - lad os sige 100.000, får du tilsendt et girokort hver mrd. formentlig på omkring 2.000 kr.
Momsregnskab er for dig en gang i kvartalet ved at logge dig ind på SKAT. For dit vedkomne bliver det så først til maj. Du kan tilmelde dig en emailtjeneste på SKAT, så du får advarslen i god tid:).
Jeg har et firma hvor jeg har priser fra 290 excl. moms pr. time og det er incl. kørsel til og fra op til 250 km. Det kan kun betale sig, hvis jeg kommer over 2 timer pr. gang og du ikke har de store matrialeudgifter.
Er det inkl moms, så er 280 kr i timen for noget du ikke har udgifter forbundet med jo helt at sammenligne med hvad du kan tjene hvis du er i arbejde - 280 kr i timen inden skat - vil mange være fint tilfredse med - det vil jo, hvis det var 8 timer om dagen være lig med ca 45.000 om måneden som løn (før skat)
Er de 4.500 inkl. moms så er der 3.600 kr og du har så 225 kr i timen, og det går jo også.
Du kan ikke på lang sigt leve af det hvis ikke du så også har det fast 8 timer om dagen og normalt vil du jo også ha udgifter ved at drive selskabet, til lidt administration osv, og du er i en startfase så det får vel bære. Er det et tilskud til noget fast arbejde, så er det jo fint fint
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for dit gode svar. Jeg kan helt bestemt bruge det til noget, men har nu skrevet til kunden at det er eksl. moms. Jeg fik hverken skrevet at det var inkl eller eks moms, men så må man vel også gå ud fra at det er eks. moms.
Hvis et tilbud er business to business - ja så vil man oftest opfatte det som prisen ex moms - og det kan du jo holde fast i, men hvad kunden forventer og om kunden ved det er B2B ved jeg jo heller ikke
vh