Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timelærer eller konsulent?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer,

Jeg har et spørgsmål, jeg håber I vil hjælpe mig med at besvare. Det drejer som om min fremtidige ansættelse som timelærer på en offentlig uddannelsesinstitution. Jeg har tænkt på, hvorvidt det vil være til min fordel at blive ansat som konsulent gennem en enkeltmandsvirksomhed (som jeg i givet fald vil oprette), fremfor at blive ansat som timelærer. Jeg kommer til at arbejde på stedet ca. 8 timer om ugen. Fordelen ved at arbejde som konsulent, er, som jeg ser det, hovedsagligt knyttet til muligheden for fradrag for diverse ting, jeg bruger i mit arbejde; computer mm. Som timelærer har jeg tidligere ikke været fastansat, og jeg er dermed ikke omfattet af reglerne for feriepenge mv. Der er med andre ord kun fordele ved konsulentvejen så vidt jeg kan se. 

Det, jeg mest er i tvivl om, er de praktiske hensyn som fx faktuering. Jeg har tidligere været ansat på institutionen, og jeg har her modtaget løn direkte på min nemkonto. Hvis jeg ansættets som konsulent, er jeg da nød til at fakturere institutionen eller kan jeg blot anvise et kontonummer tilhørende min virksomhed? I bekræftende fald, hvordan klarer jeg momsen? Jeg ønsker ikke at belemre institutionen mere end højst nødvendigt, og jeg bange for, at de vil rynke på panden over mit forslag, såfremt det er for indviklet for administrationen. 

Håber nogle er Jer har forstand på dette. 

På forhånd tak, 

Mvh ZB

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som udgangspunkt - hvis du rent faktisk er timelærer så vil du normalt være lønmodtager, hvad du jo også har været hidtil. At det er 8 timer om ugen betyder intet i det forhold, men det lyder mystisk du ikke skulle ha været omfattet af feriepenge, enten ferie med løn eller feriekonto, jeg vil dog ikke turde være sikker, men jeg synes da du kan spørge dem om det er korrekt. Man skal ha feriepenge uanset man er fastansat eller ikke med alt jeg ved. her f.eks. (men du vil finde masser af links hvis du skriver timelærer og feriepenge) http://danskeerhvervsskoler.dk/for-medlemmer/personaleadm/40-ansaettelse/45-ansaettelse-timelaerere/ 

Det har ikke noget med kontrakt at gøre om du er lønmodtager, men med det faktiske forhold. Man kan derfor som udgangspunkt ikke bare sige, nu vil jeg være virksomhed og trække computer fra uden videre

Du vil jo så formentlig skulle oprette virksomhed - med mindre du er sikker på at du aldrig kommer over 50.000 i omsætning på 12 løbende måneder. Er du sten sikker på det, kan du sende faktura som person og de kan køre honorar med B skat - men jo kun hvis de ikke ser dig som lønmodtager - og faktisk kun hvis skat heller ikke gør det.

Du vil således skulle fakturere dem - og hvis du laver CVR med momsregistrering som du skal hvis du på nogen måde kan krydse 50.000 i oms på 12 måneder i stræk - så skal din faktura være med moms

Mit gæt er vel, at når du har fået dine penge ind på kontoen hidtil, er det sket med a-skattetræk, og det er formentlig også det rigtige her

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:23

Som supplement til Johns betragtninger:

Lad dog administratorerne stå for administrationen. Jeg kan ikke rigtig se, at du har noget at vinde, med mindre du kan bruge et firma til også at fakturere andre ydelser.
Jeg ville vælge lønmodtager-modellen i dette tilfælde - men sørg for at få en kontrakt på det.

Spørgsmål til de talkloge:

Kan man ikke som lønmodtager fradrage ét eller andet for nødvendige driftsmidler?
Jeg mener da, at jeg som ung musiker har trukket noget guitarudstryr m.v. fra med begrundelse i at det var nødvendigt for at tjene penge som musiker...

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29

Hans Stokholm Kjer:
Kan man ikke som lønmodtager fradrage ét eller andet for nødvendige driftsmidler?

Jo - men jo som ligningsmæssigefradrag for de udgifter der er nødvendige og her er bundfradrag på 5.500 kr - men jo så kan man skam, og administrationen og besværet med firma æder let den forskel (som jo er skatten af de 5.500 kr "blot")

Jeg ville som du sikkert så også anbefale lønmodtagermodellen, og har bare meget svært at forstå der ikke skulle betales feriepenge for en timelærer. Jeg mistænker der enten er en fejl, eller at der er ferie med løn eller noget som trådsstarter ikke ved han får (burde se det også ved fereie med løn faktisk, men jo mindre tydeligt hvis ikke han kigger)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 16:51

Jeg arbejder - og har arbejdet - som underviser på mange offentlige institutioner. Og jeg har brugt både lønmodtagermodellen og konsulentmodellen. Min erfaring er, at de næppe går med til at hyre dig som konsulent, især ikke, hvis du skal i almindelig undervisning/vejledning. Så ansættes sandsynligvis på overenskomst, dvs incl. feriepenge. Skal du derimod efteruddanne lærergruppen, accepterer de måske konsulentløsningen. Det er *meget* forskelligt, hvor fleksibel den enkelte institution er på dette punkt. 

Det er rigtigt, at du kan trække ting fra som konsulentansat - men det kan du også som lønmodtager (over en vis grænse). 

Det kan være kostbart at starte som underviser - IT-udstyr, programmer, lærebøger får man sjældent. Dette skal du selv betale eller låne. Mange forlag har dog en ordning med undervisereksemplarer af bøger, så det er måske en mulighed? Ellers sig til skolen, at du skal have de nødvendige materialer til rådighed. 

Undervisning er ikke momspligtig.

/Marianne

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)