Søger nogle vurderinger af om følgende er lovligt, kan ikke rigtig finde svar på det andetsteds.
Et web-site har en gratis service, hvor der i betingelserne ved oprettelse står at man accepterer at web-sitet må sende mails.
Ved modtagelse af nyhedsbrevet, står der hvorfor man modtager det (oprettet en konto), samt at man kan afmelde sig nyhedsbrevet ved at nedlægge sin konto, men dermed selvfølgelig heller ikke længere har adgang til web-sitets gratis service.
Øvrige email notifikationer på sitet kan hver bruger selv afmelde, bortset fra nyhedsbreve.
Nyhedsbreve skal altid kunne afmeldes via et link fra nyhedsbrevet. Hvis linket i nyhedsbrevet fører til en "slet min konto"-side, ser jeg intet problem.
Lytoy - Skriv dig op til launch og få op til 25% rabat på bamser, figurer og slik fra kendte brands, f.eks. Angry Birds, Super Mario og mange flere!
Et web-site har en gratis service, hvor der i betingelserne ved oprettelse står at man accepterer at web-sitet må sende mails.
Ved modtagelse af nyhedsbrevet, står der hvorfor man modtager det (oprettet en konto), samt at man kan afmelde sig nyhedsbrevet ved at nedlægge sin konto, men dermed selvfølgelig heller ikke længere har adgang til web-sitets gratis service.
Hej Jesper
Jeg har lige haft en ansøgning på 99,9% identisk som du adspørger - liggende hos forbrugerombudsmanden om jeg måtte til en af mine projekter.
Svaret:
Nope, nope og atter nope, du må ikke skulle accepter noget for at få adgang til en tjeneste , heller ikke selv om den er gratis, det side stilles med at du belønnes for at gøre nogle ting( altså accepter at få et nyhedsbrev for at få adgang til tjenesten) - det bliver sammenlignet med reklame, og det går under deres spam regler.
Du må kun have et link hvor du af egen fri vilje liker eller tilmelder, men du må ikke afskære bruger hvis de ikke ønsker -
Det er et umuligt område at gøre noget markedsføring på
Hmm ok.. interessant, at man ikke engang må anvise en måde at afskrive nyhedsbrevet, fordi det så betyder at man skal holde op med at bruge med en gratis service.
Tænker at det strider mod en tidligere afgørelse for mange år tilbage, hvor det blev slået fast, at enhver erhvervsdrivende har ret til at bestemme hvem han vil handle med. (Var noget med en sag som Bilka vandt, da de nægtede visse kioskejere at handle tilbudsøl til videresalg i kundernes kiosker)
I så fald er en "kunde" på en gratis service bedre stillet, end en der betaler...?
Hmm ok.. interessant, at man ikke engang må anvise en måde at afskrive nyhedsbrevet, fordi det så betyder at man skal holde op med at bruge med en gratis service
Du må godt afmelde dig et nyhedsbrev- men det må ikke være på bekostning af at du så ikke kan tilgå siden selv om den er gratis.
Det er fordi du er under digital markedsføring at de er så F***d up -den normale verden er lettet
Super indlæg, men synes ikke det tydeliggør, om det er ok at en afmelding godt må medføre at "kunden" nedlægger hele sit GRATIS engagement med det pågældende web-site.
I mit eksempel, kan brugeren i hvert eneste nyheds brev fraskrive sig flere mails ved at nedlægge kontoen helt og aldeles. (Det betyder så også at de ikke længere kan beneytte sig af de services som web-sitet stiller til rådighed uden verderlag)
Det er jeg ret sikker på det ikke er. Årsagen til det er, at du har et "økonomisk mellemværende" med kunden. Nyhedsbrevet og kundeforholdet er 2 forskellige ting, og må så at sige ikke være afhængig af hinanden. Kunden skal til enhver tid kunne afmelde sig dit nyhedsbrev, og stadig være kunde hos dig
"Modtageren af reklamen skal i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske adresse klart og utvetydigt oplyses om muligheden for på en let måde at frabede sig markedsføring. Modtageren skal således have mulighed for med det samme at meddele sælgeren, at han ikke ønsker at modtage reklame via elektronisk post. Derfor må indgåelse af en aftale ikke være betinget af, at kunden accepterer at modtage markedsføring via elektronisk post.".
Modtageren skal således have mulighed for med det samme at meddele sælgeren, at han ikke ønsker at modtage reklame via elektronisk post. Derfor må indgåelse af en aftale ikke værOke betinget af, at kunden accepterer at modtage markedsføring via elektronisk post.".
Ok, hmm tilbage er så om vi stadig har retten til selv at bestemme hvem der må være kunde i butikken?