Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stor hjemmeside nede for vedligeholdelse, hvad skal gøres for ikke at ødelægge placeringer i Google

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have flyttet en meget besøgt hjemmeside til ny server arkitektur. Det betyder at siden er nede ca. 12 timer. Kunden vil have en simpel side, der viser et billede og tekst med at siden er nede for vedligehold.
Hvordan skal det håndteres, hvad skal der gøres, for at siden ikke mister sine placeringer i Google.
Vi kan desværre ikke bare lukke for den gamle og åbne for den nye server, vi kan ikke undgå nedetid.

Stier og URL'er forbliver de samme på den nye server, så ingen ændring der. Det der bekymrer mig er den midlertidige side der vises. Jeg har tænkt mig at lave noindex, nofollow osv. i koden.

Google kommer forbi siden med et par timers mellemrum.

Er det den rigtige måde at gøre det på ? Eller kan jeg ikke undgå at siden mister placeringer i Google, nu at forsiden udskiftes med anden midlertidigt ?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:14

Du kunne evt. også bare hyre en til opgaven der kunne gøre det uden nedetid :-)

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 12:41

Mikkel Mikjær Christensen:
Du kunne evt. også bare hyre en til opgaven der kunne gøre det uden nedetid :-)

Jeg kan sagtens gøre det uden nedetid. Men kunden ønsker der skal laves nogen ændringer i flere af deres systemer, som kræver at der er nedetid. Hjemmesiden henter bla. indhold fra internt database system.

Så nej, det er desværre ikke muligt at gøre det uden nedetid. Vi har været den tur rundt op til flere gange....

Jeg er blevet hyret til opgaven, fordi jeg kom med det bedste oplæg blandt de forespurgte.....

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 14:08

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:

Hej Kim,

Godt svar, tak!

Kan jeg bare lave en HTML side, som domænet svarer på, med følgende indhold:

header('HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable');
header('Status: 503 Service Temporarily Unavailable');
header('Retry-After: 3600');
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>503 Service Temporarily Unavailable</title>
</head><body>
<h1>Service Temporarily Unavailable</h1>
<p>The server is temporarily unable to service your
request due to maintenance downtime. Website will be available again at 12:00 pm.</p>
</body></html> 

Jeg er ikke HTML ekspert, så er i tvivl om "header" delen vil virke...

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 14:13

Hvorfor ikke sætte den nye op på en anden port el lign. mens den gamle kører. Test det nye osv. at alt fungerer som det skal. Når det er på plads, peger du bare den gamle adresse ned på den nye port. ? Er det ikke sådan man plejer at gøre det?

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Vordingborg
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 211
Fra  BOATERS Skrevet kl. 14:14

Det er en god idé. Men det kan gøres langt mere hensigtsmæssigt, og i behøver ikke udelukke brugerne fra at bruge systemet.

Sæt det hele op på ny server, samt sæt den interne DNS til at pege på de nye servere. Så kan i bruge ekstra tid på at kontrollere alt virker som det skal. Når i er klar opsætter i ekstern DNS til at pege på ny IP.

Derved undgår i at lægge noget som helst ned i 12 timer, og i undgår problemer med big le Google.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:18

IT-Konsulenten har skrevet "Men kunden ønsker der skal laves nogen ændringer i flere af deres systemer, som kræver at der er nedetid. Hjemmesiden henter bla. indhold fra internt database system." så derfor kan der ikke undgås nedetid. 

Jeg foretrækker også at kunne lave en opgradering uden nedetid, men da vi ikke kender omfanget af det der ligger bagved så kan vi jp bare gætte.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 14:57

B. Hvarregaard:
Hvorfor ikke sætte den nye op på en anden port el lign. mens den gamle kører. Test det nye osv. at alt fungerer som det skal. Når det er på plads, peger du bare den gamle adresse ned på den nye port. ? Er det ikke sådan man plejer at gøre det?

Jo, det er det og det er også sådan det gøres for selve HTTP serveren... Men der er andre ting der ikke er så nemt at flytte. Bagved liggende systemer.....

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 14:59

Michael:
Det er en god idé. Men det kan gøres langt mere hensigtsmæssigt, og i behøver ikke udelukke brugerne fra at bruge systemet.
Sæt det hele op på ny server, samt sæt den interne DNS til at pege på de nye servere. Så kan i bruge ekstra tid på at kontrollere alt virker som det skal. Når i er klar opsætter i ekstern DNS til at pege på ny IP.
Derved undgår i at lægge noget som helst ned i 12 timer, og i undgår problemer med big le Google.

Ja, det er også sådan det gøres for HTTP serveren. Men nu er HTTP serveren altså ikke alt i dette setup. Der er flere database servere der leverer indhold og bag dem andre systemer, bla. ERP.

Så det er ikke så simpelt, desværre......

Vil ovennævnte HTML side virke ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)