Lene - det er ikke rigtigt. Hvis man køber en vare til 100 kr., og der ikke står et momsbeløb på regningen, og sælger den videre med 10 kr. fortjeneste, så skal man tage 110 kr. plus moms for varen, dvs. 137,50.
Strengt taget ved du jo heller ikke, at sælgeren har betalt moms af varen, idet varen kan være transporteret ind i landet som rejsegods, kan være købt på et tidspunkt hvor momssatsen var lavere, kan være stjålet fra et firma som har fået momsfradrag på varen osv.
Man kan så mene, at det måske er en lidt mærkelig regel, at en vare, som sælgeren allerede har betalt moms for, igen skal momses. Men sådan er det altså.
Da det ikke var det spørgsmålet handler om, vil jeg bare kort linke til Skats hjemmeside, her står omkring brugtmoms: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=200181 og jo, du må gerne kun opkræve moms af fortjenesten, når du har købt brugt af privat-personer.
Lene
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Ja, så endte jeg selv med at ringe til SKAT og talte med en skattemedarbejder, som oplyste mig følgende:
Jeg behøver blot et stykke papir, hvorpå sælger med underskrift og dato bekræfter at have solgt varen. Til vores eget brug i regnskabet kan vi selv vælge om vi vil skrive beløb, CVR-nr. med videre på. Men det er jo nok meget smart.
Hej alle,
Jeg har sammen med en kammerat lige startet et lille firma og er selv i tvivl om en del ting. Men vedrørende denne tråd vil jeg gerne have sået en ting fast:
Eksempel:
Mit firma tjener 6000 kr. på en opgave.
Mit firma køber et brugt kamera på den blå avis til 6000 kr.
Kameraet købes af en privatperson der ikke er momsregistreret.
På trods af at der allerede engang er betalt købsmoms af kameraet skal vi stadig indbetale 1200 kr. i moms for varen?
Uh - det var da en gammel tråd Turk Ja hvis det er en brugt ting man køber af et firma der er momsregistreret så kan man trække momsen fra som den fremgår af regningen - hvis den fremgår
Fremgår den ikke, så kan varen være solgt under brugtmomsordningen, og der får du kun et samlet beløb at se, og der er heller ikke ret til fratræk af nogen købsmoms - så faktisk som altid:
Du kan trække moms fra hvis sælgers navn/CVR fremgår af fakturaen og momsen fremgår tydeligt separeret - ellers ikke
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER