Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på køb af brugte varer

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

lasse:

Lene - det er ikke rigtigt. Hvis man køber en vare til 100 kr., og der ikke står et momsbeløb på regningen, og sælger den videre med 10 kr. fortjeneste, så skal man tage 110 kr. plus moms for varen, dvs. 137,50.

Strengt taget ved du jo heller ikke, at sælgeren har betalt moms af varen, idet varen kan være transporteret ind i landet som rejsegods, kan være købt på et tidspunkt hvor momssatsen var lavere, kan være stjålet fra et firma som har fået momsfradrag på varen osv.

Man kan så mene, at det måske er en lidt mærkelig regel, at en vare, som sælgeren allerede har betalt moms for, igen skal momses. Men sådan er det altså.

Da det ikke var det spørgsmålet handler om, vil jeg bare kort linke til Skats hjemmeside, her står omkring brugtmoms: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83288&vId=200181 og jo, du må gerne kun opkræve moms af fortjenesten, når du har købt brugt af privat-personer.

Lene

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 34
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 13:41

Ja, så endte jeg selv med at ringe til SKAT og talte med en skattemedarbejder, som oplyste mig følgende:

Jeg behøver blot et stykke papir, hvorpå sælger med underskrift og dato bekræfter at have solgt varen. Til vores eget brug i regnskabet kan vi selv vælge om vi vil skrive beløb, CVR-nr. med videre på. Men det er jo nok meget smart.

Hilsen Lise

Med venlig hilsen

Lise Marie

Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:43
Hej alle, Jeg har sammen med en kammerat lige startet et lille firma og er selv i tvivl om en del ting. Men vedrørende denne tråd vil jeg gerne have sået en ting fast: Eksempel: Mit firma tjener 6000 kr. på en opgave. Mit firma køber et brugt kamera på den blå avis til 6000 kr. Kameraet købes af en privatperson der ikke er momsregistreret. På trods af at der allerede engang er betalt købsmoms af kameraet skal vi stadig indbetale 1200 kr. i moms for varen?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07

Hej!

Forstår ikke lige hvad du mener?

Hvorfor skal i indbetale moms af et køb?

Mener du salg 12k - køb 6k  Fortjeneste 6k? 

Tilmeldt 30. Apr 08
Skrevet kl. 19:38

Hej,

undskyld, kan godt se jeg har ævlet lidt i farten.

Lad mig sætte det mere simpelt op:

Vores firma har tjent 6000 kr. på en opgave.

Disse 6000 kr. bruges til at købe et brugt kamera på den blå avis af en privatperson der ikke er momsregistreret. (til brug i firmaet)

Hvis jeg har forstået alt ret skylder vi nu 1200 kr i moms?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Hej!

Firmaet skal betale moms af fortjenesten på 6k...ja.

Firmaet kan ikke afløfte momsen på køb af brugt kamera.

Tilmeldt 30. Apr 08
Skrevet kl. 19:45

Mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 31. Dec 09
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 14:14

hej lise, er du også afklaret mht. moms? kan man trække moms fra brugte ting? vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uh - det var da en gammel tråd Turk Smile Ja hvis det er en brugt ting man køber af et firma der er momsregistreret så kan man trække momsen fra som den fremgår af regningen - hvis den fremgår

Fremgår den ikke, så kan varen være solgt under brugtmomsordningen, og der får du kun et samlet beløb at se, og der er heller ikke ret til fratræk af nogen købsmoms - så faktisk som altid:

Du kan trække moms fra hvis sælgers navn/CVR fremgår af fakturaen og momsen fremgår tydeligt separeret - ellers ikke Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 34
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 15:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Se det var et godt svar! Lige til at forstå (især den understregede del). Tak for det!

Med venlig hilsen

Lise Marie

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)