Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på køb af brugte varer

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 34
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Har købt en ting på Den Blå Avis brugt af en privat person til brug i virksomheden. Kan jeg få moms retur på det (købsmoms)?

Jeg har ikke fået en kvittering fra sælger, men har emailkorrespondancen og har betalt ved at overføre penge fra virksomhedskontoen til hans konto. Er det nok dokumentation til SKAT?

På forhånd mange tak.

Hilsen Lise

Med venlig hilsen

Lise Marie

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 18:23
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 18:53
Hej lise

Mads har ret - du kan ikke trække moms ud af privat købte varer. Nu var det det jo så også noget du skulle bruge selv i dit firma - så du kan jo da stadig trække varen fra som investering, over afskrivningen - form. under små-inventar - dog skal du have fat i en kvittering.

Havde du købt en vare som du ville videresælge, skal du stadig svare moms af salgsprisen - bare en generel info.

mvh

Bent

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 10:27
Hej igen

Tak for jeres svar. Jeg lægger den købte ting ind som direkte afskrivning i regnskabet, men forstår at jeg ikke kan trække momsen fra. Jeg har fået fat i en kvittering fra sælger.

Men så kom regningen på fragten: kr. 521 inkl. moms. Det trækker jeg også fra i regnskabet, men hvad med momsen? Samme argument som med købsprisen?

Mange hilsner Lise

Med venlig hilsen

Lise Marie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53
Hej!

Jeg ville tage momsen på fragten.

/Peter

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 19:57

Hej igen

Endnu et spørgsmål inden for denne kategori:

Endnu en ting købt på DBA.dk af en privatperson til brug i virksomhed, men jeg missede at få en kvittering. Når jeg nu skal tilbage til manden, kunne jeg jo lige så godt være fuldt forberedt; hvordan bør en sådan kvittering som minimum se ud?

Er det nok med en lap papir, hvorpå der blot står "dato, vare xx, solgt brugt, betalt, underskrift af YY"

Eller skal der stå sælgers fuldenavn samt firma CVR-nr mv.?

Hjælp - og på forhånd tak.

LiseM

Med venlig hilsen

Lise Marie

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 20:52

Det hænder, at moms nogle gange regnes forkert ud. F.eks. at en vare til 900 kr. sælges til 900 kr. plus 200 kr. i moms = 1100 kr., men at fakturaen angiver, at beløbet er inkl. 25% moms.

Hvad gør man så?

Det har man faktisk løst: Man må kun trække moms fra, hvis momsbeløbet er nævnt specifikt på fakturaen, og så trækker man det momsbeløb fra. Man må altså ikke, som mange måske ville gøre, trække 20% af det betalte beløb fra, hvis momsbeløbet på fakturaen er udregnet forkert.

Det er ikke lovligt at opkræve moms uden at indbetale momsbeløbet til told og skat, og det kræver en momsregistrering.

Så hvis sælger ikke er momsregistreret, må sælger ikke skrive moms på regningen, og så kan man heller ikke trække det fra.

Hvis sælger er momsregistreret, og opkræver moms, men har glemt at skrive det faktiske momsbeløb på regningen, så må man heller ikke trække det fra...

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du køber brugte varer af en privatperson, så indeholder prisen aldrig moms (da personen ikke er momsregistreret og også allerede har betalt moms af varen en gang), og der er derfor ikke noget der kan trækkes fra. Hvis du køber den til videresalg, så skal du ikke opkræve moms af hele salgsprisen, men kun af fortjenesten. Så køber du en brugt vare for 100 kr. og sælger videre for 125 kr. så skal du kun opgive moms af de 25 kr, altså 5 kr.

Hilsen Lene

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 07:06

Lene - det er ikke rigtigt. Hvis man køber en vare til 100 kr., og der ikke står et momsbeløb på regningen, og sælger den videre med 10 kr. fortjeneste, så skal man tage 110 kr. plus moms for varen, dvs. 137,50.

Strengt taget ved du jo heller ikke, at sælgeren har betalt moms af varen, idet varen kan være transporteret ind i landet som rejsegods, kan være købt på et tidspunkt hvor momssatsen var lavere, kan være stjålet fra et firma som har fået momsfradrag på varen osv.

Man kan så mene, at det måske er en lidt mærkelig regel, at en vare, som sælgeren allerede har betalt moms for, igen skal momses. Men sådan er det altså.

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 08:13

Tak for svarene ang. moms af varer købt af en ikke-momsregistreret person, men det svarer ikke helt på mit spørgsmål.

Mit spørgsmål var primært om hvordan en kvittering (en privatperson kan man jo ikke bede om at udstede en faktura) skal se ud? Hvilke oplysniner skal som minimum stå på for at SKAT accepterer den til virksomhed?

På forhånd tak igen :-)

LiseM.

Med venlig hilsen

Lise Marie

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)