Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momspligt for forlag ??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle

Jeg står overfor at skulle administrere regnskabet for et forlag, og i den forbindelse har jeg tre spørgsmål. Og for at være på den sikre side, vil jeg håber der er nogle, der kan hælpe mig, da jeg kun ønsker, at alt foregår lovmæssigt, så der ikke på et senere tidspunkt kommer et ubehageligt efterslæb, hvad angår manglende momsregistrering.  

Det handler om et nyt forlag og registreringen af dette.   Det er ikke et forlag, der er stiftet som en selvstændig institution. Det vil sige, at det i næste års regnskab vil indgå som en del af selve den generale virksomhed, som er en forening under navnet Pilgrim Convoy. Pilgrim Convoy er en forening, som foretager velgørende formål og har på nuværende tidspunkt sin fysiske placering i Israel. Det er en forening, der har til opgave at bygge bro over Israels beboere,  med henblik på at kunne acceptere hinanden uanset kulturelle og religiøse foreskelle.  
Jeg er mig bevidst, at det er højaktuelt for mig at have orden i disse sager, og jeg er ængstelig for ikke at have gjort det fornødne med hensyn til f.eks. forlagets momsregistrering. Det vil sige, at der er solgt for et vist beløb (jeg kender ikke den egentlig sum) af bøger i 2012, og vi står - så vidt jeg ser det - over for at skulle finde ud af, hvorledes det ligger med momsregistrering i DK med dette salg.

Jeg har tre spørgsmål i den forbindelse:

For det første, hvorvidt det har nogen betydning at Pilgrim Convoy i øjeblikket kan vælge om foreningen skal være registreret i Israel eller i Danmark? Det vil sige, at det samme gælder placeringen af forlagets stedbetegnelse.

For det andet, er det et spørgsmål om hvorvidt et forlag som er inkorporeret i en forening, der har en ikke-kommerciel godgørende virksomhed som grundlag, skal betale moms.

Et tredje spørgsmål er, hvorvidt der er et låg over det beløb, som der opsættes, for at momsforpligtelsen indtræder?

Håber der er nogen her, der har god forstand på moms/skat, så jeg har nogle faste regler, som jeg kan arbejde videre med.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Erling Axel  
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:33

Hej Erling Axel,

Erling Axel:

For det første, hvorvidt det har nogen betydning at Pilgrim Convoy i øjeblikket kan vælge om foreningen skal være registreret i Israel eller i Danmark? Det vil sige, at det samme gælder placeringen af forlagets stedbetegnelse.

Da I har fast driftssted i Danmark, så vil I også skulle registrere jeres virksomhed i Danmark, og svare overfor de danske regler.

Erling Axel:

For det andet, er det et spørgsmål om hvorvidt et forlag som er inkorporeret i en forening, der har en ikke-kommerciel godgørende virksomhed som grundlag, skal betale moms.

Der er ingen tvivl om, at I driver momspligtig aktivitet, og selvom dette måtte drives via en erhvervsforening, så har I stadig momspligt.

Erling Axel:

Et tredje spørgsmål er, hvorvidt der er et låg over det beløb, som der opsættes, for at momsforpligtelsen indtræder?

Der er en minimumsgrænse på 50.000 kr. indenfor de seneste 12 måneder.

Erling Axel:

for at være på den sikre side, vil jeg håber der er nogle, der kan hælpe mig, da jeg kun ønsker, at alt foregår lovmæssigt, så der ikke på et senere tidspunkt kommer et ubehageligt efterslæb, hvad angår manglende momsregistrering.  
[ ... snip ... ]

der er solgt for et vist beløb (jeg kender ikke den egentlig sum) af bøger i 2012, og vi står - så vidt jeg ser det - over for at skulle finde ud af, hvorledes det ligger med momsregistrering i DK med dette salg.

I kan meget muligt allerede have rodet jer ud i problemer, da man skal undersøge reglerne inden man går i gang med at drive virksomhed, og ikke når årsregnskabet skal foretages.

Når det er sagt, så har I mulighed for at momsregistrere virksomheden med tilbagevirkende kraft, så det vil absolut være anbefalelsesværdigt at gøre her.

Fra Korsør
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 08:49

Kære Martin

Tak for dine svar. Hvad angår spørgsmål 3 om minimumsgrænsen på kr. 50.000,00. Vil det så sige, at der ikke skal svares moms, hvis indtægten er under de kr. 50.000?

MVH/Erling

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:05

Erling Axel:

Hvad angår spørgsmål 3 om minimumsgrænsen på kr. 50.000,00. Vil det så sige, at der ikke skal svares moms, hvis indtægten er under de kr. 50.000?

Ja, hvis foreningens omsætning (ikke indtjening/indtægt) er under 50.000 kr. i enhver løbende periode på 12 måneder, så skal der ikke afregnes moms.

Fra Korsør
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 14:10

Kære Martine

Selvom beløbet skulle være under de kr. 50.000,00, skal det så ikke indberettes til SKAT alligevel?

MVH/Erling 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:20

Hej Erling,

Jo, der skal jo under alle omstændigheder laves årligt regnskab over aktiviteterne, ligesom at SKAT skal informeres om, at I driver denne forening/virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29

Og bemærk at hvis i kommer over 50.000 i OMSÆTNING på 12 tilfældige måneder i rad, så skal I af med moms også for den del i ikke var registreret for & normalt bod på samme beløb. De 50.000 er ikke en momsfri bundgrænse

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)